از خزر تا خلیج فارس غیر ممکن است

از خزر تا خلیج فارس غیر ممکن است

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از  روزنامه‌ی وقایع‌تهرانیه، چند سالی است که بحث اتصال دریاچه‌ی خزر به خلیج فارس بسیار داغ است و کارشناسان این حوزه در حال ارائه‌ی طرح‌ها و ایده‌های خود هستند. وقایع‌تهرانیه در این گزارش معایب و مزایای این طرح را با نظرات موافق و مخالف بررسی کرده‌است.
یکی از کارشناسان که به شدت با طرح اتصال خزر به خلیج فارس موافق است در مصاحبه با خبرنگار ما عنوان کرد: این طرح که با نام ایران‌رود هم شناخته می‌شود، ورای ویژگی‌های مثبتی همچون تغییر اقلیم کویری مرکز ایران، کشتیرانی و تجارت، ایجاد سد و توربین جهت تولید برق، مزایای بیشمار دیگری نیز دارد که من به چندتای آن اشاره می‌کنم. به عنوان مثال ما می‌توانیم در حاشیه‌ی این رود ۲۹۸۷ واحد قلیان‌سرا ایجاد کنیم، ماهی‌های جنوب می‌توانند برای تعطیلات به شمال بروند و ماهی‌های شمال می‌توانند در آب‌های نیل‌گون خلیج فارس جت‌اسکی سوار شوند. اواسط این رود می‌توان ده‌ها عوارضی تأسیس کرد، حتی می‌توان به معاینه‌فنی‌ کشتی‌ها گیر داد و آن‌ها را جریمه کرد.

از خزر تا خلیج فارس غیر ممکن است

یکی از هم‌وطنان که با شنیدن خبر اجرای طرح ایران‌رود با مایو و تیوپ در کویر سمنان منتظر ایستاده بود به وقایع‌تهرانیه گفت: واقعاً از مسؤلین محترم کمال تشکر را دارم. واقعا این طرح عالی است. وی که شُرشُر عرق می‌ریخت، خاطرنشان کرد: این طرح باعث نزدیکی تمدن‌ها می‌شود، به عنوان مثال ما می‌توانیم با دست از پُشتِ کشتی‌های روسی بگیریم و به طور مجانی وارد اروپا شویم. می‌شود چهارتا لنج فرسوده خرید و در خط شمال-جنوب مسافرکشی کرد و یا دکه‌ای در کنار رود راه انداخت و سیگار و نوشابه‌ی تگری فروخت. این هم‌وطن که از شدت گرما در حال تصعید شدن بود، هم‌چنان در مرکز کویر منتظر ایستاده است.
و اما یکی از مسؤلان و مخالفان سرسخت این پروژه به خبرنگار ما گفت: این طرح صددرصد با شکست مواجه خواهد شد چراکه سطح دریاچه‎ی خزر ۲۹ متر از سطح خلیج فارس پایین‌تر است و به علت شیب زمین، تمام آب اقیانوس هند وارد دریای خزر خواهد شد و به طور قطع کشورهای همسایه خزر را آب می‌برد. به غیر از این مشکل، ایرادهای دیگری هم به این طرح وارد است. به عنوان مثال: برخی از مردم به لب رود می‌آیند و به کشتی‌های خارجی سنگ می‌زنند، اگر ورزشگاه نقش‌جهان داخل طرح باشد که ۲۳ سال زحمت به باد خواهد رفت، این پروژه بودجه‌ی هنگفتی را به خود اختصاص خواهد داد و با کارشناسی‌های انجام شده مشخص شده است این طرح دقیقاً مبلغی بالغ بر خدادتومان هزینه روی دست دولت خواهد گذاشت. تا الآن مشکل فقط فرار مغزها بود ولی با احداث این پروژه باید نگران فرار خاویارها هم باشیم. این عزیزان فکر کوه‌های با صلابت ایران را نکرده‌اند؟ نکند می‌خواهند این رود را به شکل جاده چالوس از کوه‌ها عبور دهند؟ مشکل دیگر این است که زمین‌های من داخل طرح است و زمین‌های این آقایان کنار طرح. من به نشانه‌ی اعتراض خود را در خلیج فارس غرق می‌کنم.
این مسؤل ناراضی، خبرنگار ما را هم به عنوان گروگان با خود برد و در خلیج فارس غرق کرد. خبرنگار وقایع‌تهرانیه تنها فرصت کرد این گزارش را با تلگرام ارسال کند و چند تا استیکر گریه بفرستد. روحش شاد و یادش گرامی.

پایان پیام

گزارش‌گر: محسن فراهانی

کد خبر : 18299 ساعت خبر : 9:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18299
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات