بابازید، روستایی که با آب رفت

روستای بابازید که در حاشیه رودخانه کشکان و در هفت کیلومتری شهر پلدختر قرار دارد، امسال طعمه طغیان رودخانه وحشی کشکان شد و بارندگی‌های اخیر و طغیان آب این رودخانه خساراتی غیر قابل جبران به این منطقه وارد کرده است. ساکنان محلی می‌گویند حالا زندگی در این محدوده غیر ممکن شده است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، اهالی سیل‌زده روستای بابازید که شاهد زندگی و اثاثیه خانه‌های خود روی آب بودند، این روزها زندگی دوباره در این روستا را برای خود غیر ممکن می‌دانند؛ چرا که سیل کشاورزی را که تنها شغل آنها بوده،  ویران کرده و زندگی روزمره آنها مختل شده است.
روستای کشکان به‌طور تقریبی همه ساله در فصل بارندگی با طغیان رودخانه کشکان مواجه می‌شود؛ حالا اما مردم روستا می‌گویند احداث دیواره‌ای زیر پل واقع در پایین روستا، موجب شده که سیل امسال هم خانه‌های آنها را تخریب کند و هم زمین‌های کشاورزی‌شان را زیر آب ببرد.
خسرو جوادی ساکن روستای بابازید پلدختر درباره وضع این روستا پس از این حادثه به خبرنگار «شهروند» گفت: به علت طغیان آب رودخانه کشکان آب به منازل‌مان وارد شده و هیچ مسئولی هم از دیروز تا کنون به منطقه ما سر نزده و از وضع ما بازدید نکرده است.
وی می‌افزاید: در روزهای اخیر اسباب و اثاثیه زندگی‌مان را با وانت نیسان به مکان‌های امن انتقال می‌دهیم؛ از چهارشنبه‌شب آب وارد خانه‌های ما شده و تنها دهیار روستا جهت جلوگیری از ورود آب به منازل کمک‌هایی کرده است.
فریدون میرزاوند از دیگر اهالی روستای بابازید می‌گوید: «از عصر دیروز آب رودخانه کشکان افزایش و روستا را محاصره کرده با توجه به تجربه‌ای که دارم در گذشته نیز چه بسا باران و آب رودخانه از این بیشتر آمده بود، اما به این شکل وارد روستا نشده بود. به نظر می‌رسد علت طغیان آب به درون روستا این است که چند ‌سال پیش پیمانکاران اداره راه‌و‌شهرسازی در زیر پل پایین روستا کف رودخانه را هم عرض با سطح بالایی پل با سنگ و سیمان حدود دو‌و‌نیم متر بالا آوردند.»
به گفته او تا قبل از این اقدام، کف پل گود و عریض بود و آب به‌راحتی و آسانی عبور می‌کرد، اما در اثر بالا آوردن کف پل، سیلاب به آن برخورد کرده و به سمت روستا برمی‌گردد. به اعتقاد اهالی روستا یکی دیگر از دلایل طغیان آب رودخانه به روستا دیواره ساحلی است که حدود ٢٠ متر دیواره ساحلی در پایین روستا احداث و نیمه‌کاره رها شده که باید در تمام حاشیه روستا دیواره ساحلی تکمیل شود. همین شرایط موجب برگشت آب از پایین روستا به داخل آن شده است.
وی می‌گوید: مسئولان شهرستان امروز آمدند و همانند‌ سال گذشته نگاهی کردند و رفتند. پارسال که سیل در این منطقه رخ داد، قول رفع مشکل دادند اما تا کنون اقدام عملی صورت نگرفته است.
اهالی روستای کشکان می‌گویند مسئولان یا باید رودخانه را به حالت اولیه برگردانند یا این‌که این روستا را جابه‌جا کنند چون دیگر در این منطقه زندگی کردن امکانپذیر نیست.
سیل اخیر نه‌تنها باغات، کشاورزی و سبزیجات و تانکرهای آب و نفت، موتور تلمبه‌ها و لوله‌های کشاورزی این منطقه را با خود برده، بلکه در بعضی جاها حتی زمین‌ها را هم شسته و شرایطی به وجود آورده که این زمین‌ها دیگر قابل کشت نیستند. از سوی دیگر در این منطقه مردم عمدتا روستاییانی هستند که از نظر معیشت و زندگی وابسته به کشاورزی‌اند و در این شرایط توان جبران خسارات ناشی از سیل را ندارند؛ مگر این‌که دولت آنها را کمک کند.
آن طور که عبدالرضا قوچی، دهیار روستای بابازید می‌گوید، در ‌سال ٨٩ مکاتباتی با استانداری لرستان، فرمانداری، بخشدارمرکزی پلدختر و شرکت آبفای لرستان جهت تکمیل دیواره ساحلی نیمه‌کاره روستای بابازید انجام شد؛ اما متاسفانه از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه اعتبار و اقدام عملی برای آن صورت نگرفته است.
به گفته او اکنون براثر بارندگی‌های اخیر سیلاب و طغیان رودخانه کشکان روستای بابازید و ادارات دولتی ازجمله دبیرستان، دبستان ابتدایی و مرکز مخابرات این روستا که در حریم رودخانه قرار دارند تا حدودی تخریب شده‌اند.
دهیار روستا می‌گوید: با توجه به درخواستی که از مسئولان شد، بخشدار مرکزی پلدختر طی بازدیدهایی که از این روستا داشتند تنها وسیله‌ای که در اختیار ما قرار دادند یک دستگاه لودر بود و هیچ امکانات دیگری به ما ندادند.

پایان پیام

کد خبر : 17070 ساعت خبر : 1:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17070
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات