باید خلاء ۴۰ساله تبلیغ بناهای تاریخی برطرف شود

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بناهای تاریخی باید به طور مداوم تبلیغ شوند تا خلا توجه نزدیک به ۴ دهه قبل از خود را جبران کنند. چرا که عدم تبلیغ و خلا توجه باعث شده تا جامعه متوجه ارزش و اهمیت این حوزه نباشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علیرضا حسینی گفت: تقریبا در هر جایی از دنیا که یک فعالیت اقتصادی خواهان توسعه و پایداری درآمد باشد نیاز دارد تا دو چیز را برای خود ایجاد کند؛ اول «شهرت» و در پی آن «حُسن شهرت». در واقع یک فعالیت اقتصادی با تکیه بر افزایش شهرت خود را به عموم مردم معرفی می‌کند و این حسن شهرت است که باعث ایجاد اعتماد دو طرفه می‌گردد و برای آن مشتری ثابت می‌آورد تا به شکلی باعث تثبیت آن گردد.

این مدرس دانشگاه افزود: آنچه که ذکر شد را می‌توان به شکلی گمشده و غایب صنعت گردشگری ایران دانست. به عبارتی ما نه تا کنون باعث شناخت گردشگران و علاقمندان از ظرفیت‌های گردشگری خود شده‌ایم و نه توانسته‌ایم تجربه مواجهه با آن را به این افراد منتقل کنیم. بنابراین مراودات دو طرفه ما در حوزه گردشگری هیچ نسبت منطقی با ظرفیت‌های ما ندارد.

وی ادامه داد: موضوع احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی هم‌زمان که یک فعالیت فرهنگی وسیع است، دارای شاخصه‌های مهم اقتصادی نیز می‌باشد که می‌توانیم آن را در همین چارچوب طبقه بندی کنیم. اکنون به طور کلی دو تصور نسبتا منفی در این خصوص وجود دارد که باید از بین بروند و دو تصور مثبت جایگزین آن‌ها شود تا بتوانیم شاهد شکوفایی سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی باشیم.

علیرضا حسینی پاکدهی توضیح داد: تصور اولی که باید تغییر کند این است که عموما در نگاه گردشگران، کشور ایران در چند بنای فاخر و مشهور جهانی در شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز خلاصه شده. باید در یک تغییر عمده تصویر ذهنی گردشگر خارجی از پراکنش و تنوع بناهای تاریخی ما به سمتی برود که بداند از یک سو بناهای تاریخی و دیدنی ما تقریبا در همه جای کشور پراکنده هستند و می‌توان در هر نقطه‌ای نمونه‌ای از آن را یافت و دیگر اینکه همه ایران خلاصه به جاهایی نظیر اصفهان و شیراز نیست.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: موضوع دوم به سرمایه‌گذارانی بر می‌گردد که عموما تصوری از بازدهی اقتصادی حضور در صنعت گردشگری و خصوصا احیاء بناهای تاریخی ندارند. این هم موردی است که باید تغییر کند و سرمایه‌دار متوجه باشد که این حوزه دارای ریسک پایین و بازده اقتصادی مطمئنی است. تجمیع این موارد می‌تواند سرمایه‌گذاری و بازده اقتصادی احیاء بناهای تاریخی را تضمین کند.

وی گفت: هیچکدام از این اتفاقات نخواهد افتاد، مگر اینکه ما در پی ایجاد «شهرت» و «حسن شهرت» برای بناهای تاریخی خود باشیم. این حوزه باید به طور مداوم تبلیغ شود تا خلا توجه نزدیک به ۴ دهه قبل از خود را جبران کند. چرا که عدم تبلیغ و خلا توجه باعث شده تا جامعه متوجه ارزش و اهمیت این حوزه نباشد.

حسینی پاکدهی افزود: تجربه صنعت گردشگری رو به توسعه کشورهای همسایه هم نشان می‌دهد همانقدر که سطح خدمات آن‌ها در این توسعه تاثیرگذار بوده، تبلیغ و معرفی ظرفیت‌هایشان هم توانسته به موفقیت گردشگری آن‌ها کمک کند. آن‌ها مدام خود را در این بخش تبلیغ و معرفی می‌کنند و مدام برای پدیده‌های جذاب خود دست به شهرت سازی می‌زنند. حال آنکه ما در ایران از یک سو بخش‌های خرد‌تر جاذبه‌های گردشگری را‌‌ رها کرده‌ایم و برای جاذبه‌های بزرگ‌تری چون آثار تاریخی اصفهان یا شیراز به شهرت طبیعی آن‌ها اکتفا نموده‌ایم.

پایان پیام

کد خبر : 18503 ساعت خبر : 2:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18503
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات