بزرگداشت ایرج راد در روز تولدش

ایرج راد در مراسم بزرگداشت خود که در روز تولد هفتادودوسالگی‌اش برگزار شد، باز هم پیگیر مطالبات تئاتری بود و از مسئولان شهرداری خواست تا به تبلیغ نمایش‌های روی صحنه و تأمین امکانات برای تئاتر کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در مراسم «تولدماه» که دوشنبه (ششم اردیبهشت) به همت سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران و با حضور چهره‌های هنری از جمله لوریس چکناواریان، اسماعیل خلج، هادی مرزبان و اصغر همت برگزار شد، ایرج راد (کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر)، با اشاره به فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حوزه‌ی تئاتر گفت: علاوه بر سالن‌، امکانات تئاتری هم برای جوانان مستعد کم است. این سازمان درباره‌ی تئاتر کارهای زیادی می‌تواند بکند؛ شهرداری می‌تواند در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی از طریق بیلبوردها هم کمک کند. نمایش‌های روی صحنه اصلاً برای مردم تبلیغ نمی‌شوند و حتی در رادیو و تلویزیون هم خبری نیست. انگار نه انگار نمایشی روی صحنه است و با این وضع مردم نمی‌توانند از کارهای روی صحنه اطلاع پیدا ‌کنند. وقتی یک نمایش با مخاطب ارتباط برقرار کند چرا باید ۴۵ روز روی صحنه باشد و تمام سال اجرا نشود تا همه ببینند.

ایرج راد در پایان سخنان خود نیز با اشاره به یک عمر فعالیت در عرصه‌ی تئاتر گفت: هرکس یک زندگی برای خودش دارد، اما یک بازیگر بارها در قالب اشخاص مختلف زندگی می‌کند. بنابراین تجربه‌ی زندگی او متشکل از زندگی‌های متفاوت و مختلفی است. خدا را شاکرم که جای خیلی‌ها زندگی کردم.

در این مراسم همچنین محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران) نیز با ابراز خوشحالی از اینکه اولین مراسم «تولد ماه» سال ۹۵، به بزرگداشت ایرج راد اختصاص دارد گفت: باعث افتخار سازمان فرهنگی هنری است که میزبان این گونه مراسم‌هاست.

او ادامه داد: ایرج راد چهره‌ای شناخته شده است، بنابراین آنچه مردم درباره‌ی او نمی‌دانند باید بگوییم. جوان‌هایی که دنبال بازیگر شدنند قبل از ثبت‌ نام در کلاس بازیگری، باید پیش‌کسوت‌ها را نگاه کنند و بعد تئاترها را تماشا کنند. امیدواریم بتوانیم روزی خاطرات این هنرمندان را نیز برای مردم منتشر کنیم.

صلاحی در ادامه با بیان اینکه “تئاتر مادر سینماست و به فرهنگ و هنر کشور کمک می‌کند” گفت: در حال حاضر در تئاتر فاصله‌ی زیادی با آنچه که باید باشد داریم. تهران شهری ۹ میلیون نفری است و در این شهر حداقل هرشب باید ۱۰۰ تئاتر روی صحنه برود. دیدن یک تئاتر و فیلم می‌تواند خیلی از استرس‌های زندگی ماشینی را بخصوص برای جوان‌هایی که پای موبایل و لپ‌تاپ نشسته‌اند، کاهش دهد.

در این مراسم شهرام کرمی (کارگردان تئاتر و مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) نیز با اشاره به مراسم موسوم به «تولد ماه» که توسط این نهاد برپا شده است و هرماه به بهانه‌ی تولد یکی از هنرمندان، بزرگداشتی برگزار می‌کند، گفت: این مراسم بهانه‌ایست که از ایرج راد تقدیر کنیم. اول بابت حضور هنرمندانه و زندگی با عزتشان و دوم اینکه ایشان در دوران اوج کاری خود یعنی حدود ۱۷ سال پیش، راه جدیدی را شروع و سعی کردند صنفی راه‌اندازی کنند و ما همه امروز صنف تخصصی «خانه‌ی تئاتر» را می‌شناسیم. ایشان وقت خود را صرف تأسیس این نهاد کردند و برای گسترش فعالیت‌ آن و اعتلای هنر تئاتر تلاش زیادی کردند.

سپس اصغر همت (بازیگر و کارگردان تئاتر) نیز در سخنانی گفت: افتخار می‌کنم سال‌های سال است ارتباط نزدیکی با ایرج راد دارم . او به عنوان پیشکسوت من کسی است که در آینده کمتر مثل او را خواهید دید. او به واقع دوست‌دار تئاتر است و همواره در این حوزه تأثیر مثبت گذاشته است.

اصغر همت با اشاره به ساختمان جدید خانه تئاتر اظهار کرد: در زمینه‌ی صنفی ایرج راد یک شاهکار است. در مملکتی که اصلاً به صنف اهمیت نمی‌دهند و این همه آزار و اذیت دارند پایمردانه ایستاده و خانه‌ی تئاتر را درست کرده و مکانی را برای آن ساخته که اگر دست کس دیگری بود ۱۰ میلیارد هزینه برمی‌داشت اما او با کمتر از سه و نیم میلیارد این ساختمان را ساخته است.

هادی مرزبان (نویسنده‌ و کارگردان تئاتر) نیز که ایرج راد نقش کوتاهی در نمایش اخیر او (بازار عاشقان) ایفا می‌کند، روی صحنه آمد و با اشاره به دوستی‌شان از دوران دانشجویی گفت: من از سال اول دانشکده با ایرج بودم و خوشبختانه خیلی با او کار کردم. اولین و آخرین نقش بسیجی‌ام را نیز اوایل انقلاب برای نمایش او بازی کردم. بعدها هم شرکتی تأسیس کردیم به نام «هفت اورنگ» که آنجا وجه دیگر شخصیت ایرج را در زمینه مدیریت، شناختم. وقتی متنی به دستم می‌رسد اول از همه می‌گردم ببینم برای ایرج نقشی دارد یا نه. او واقعاً در تئاتر درخشیده و جمله‌ی استانیسلاوسکی را که می‌گوید: نقش کوچک وجود ندارد، ثابت کرده است. اگر او الان ایرج راد شده، خیلی زحمت کشیده است. بچه‌هایی که در این کار مانده‌اند از «قیس عامری» هم مجنون‌تر بوده‌اند.

در آخر اسماعیل خلج هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و درباره‌ی ایرج راد گفت: من هم سن و سال ایرج رادم و تقریباً همه‌ی کارهای او را دیده‌ام . او همانطور که هنر استادی دارد هنر گرداندن یک خانه‌ی بزرگ را هم دارد. وقتی هم بازی می‌کند متعهدانه همه‌ی هنر خود را به کار می‌گیرد. در تئاتر تا آدم عاشق نباشد نمی‌تواند این قدر دوام بیاورد؛ این‌هایی که ایستاده‌اند واقعاً عاشق تئاتر بوده‌اند و از آن روی برنگردادند. اما چیزی که برای من از همه مهم‌تر است این است که هر وقت ایرج راد را دیدم لبخند به لب داشته است.

در طول این مراسم رقم‌های متفاوتی برای سن ایرج راد از سوی سخنرانان مختلف ذکر شد و در آخر، کارگردان نمایش‌های «دکتر فاستوس»، «مهاجران»، تجاوزگران»، «دکتر کنوک»، «عیش و نیستی» و… که در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شده است، بعد از خاموش کردن شمع ۷۱ سالگی‌ با شوخی گفت: یک ریاضی‌دان باید به من کمک کند، بالأخره من نفهمیدم ۷۰ سال دارم یا ۷۱ یا ۷۲!

در این مراسم که در «موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)» برگزار شد، محمود صلاحی، امیر عبدالحسینی، شهرام کرمی، اصغر همت و برادر عزت‌الله انتظامی هدایایی را به این هنرمند اهدا کردند و در پایان عکسی دسته‌جمعی با حضور تمامی حاضران به یادگار گرفته شد.

پایان پیام

کد خبر : 17311 ساعت خبر : 2:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17311
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات