تازه‌های نشر قاف در نمایشگاه کتاب تهران

تازه‌های نشر قاف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، امید مهدی‌نژاد، حسام‌الدین مقامی‌کیا، احمد ملکوتی‌خواه، دکتر میلاد ملاعبدالوهاب، ناصر فیض و سیدمحمد صاحبی نویسندگان این کتاب‌ها هستند.

بامعرفت‌ها عنوان منظومه‌ای است سروده ابوالفضل زرویی نصرآباد، به زبان محاوره. زرویی در این منظومه سفره دلش را باز کرده است و با زبانی ساده و صمیمی به روایت احوال زمانه نشسته است. درد دل‌های سراینده از روزگار در قالب بیست فصل و دو ضمیمه با نام‌های «حال و هوای عاشقی» و «نامه‌های مرد زن‌ذلیل» در کتاب بامعرفت‌ها منتشر شده است. کتاب صوتی بامعرفت‌ها پیشتر توسط نشر شهر و آوای باربد منتشر شده بود.

 (نظریه) پشت‌مدرنیسم به کوشش دکتر میلاد ملاعبدالوهاب مجموعه‌ای‌ از گفتارهای آمیخته با طنز، درباره مسائل مهم روز و مسائل بی‌اهمیت حاشیه‌ای، که صرف پرداخت متفاوت به آنها، موضوع را در ذهن مخاطب جذاب خواهد ساخت. موضوعات و معضلات اجتماعی و سیاسی ایران، ادبیات مقالات علمی ـ ‌پژوهشی و مجلات علوم اجتماعی، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مقلد، استادان مقاله‌باز که از طریق مقالات مشترک با دانشجویان خود ترقی علمی می‌کنند، نظریه‌پردازان علوم اجتماعی و انسانی غربی و ایرانی و خلاصه هر چیز جدی که فکرش را بکنید، از شوخی‌های این کتاب در امان نمانده‌اند.

«بر لایک رفته» از حسام‌الدین مقامی‌کیا، کشکولی است از مطالب کوتاه، در تقلید طنزآمیز از مطالبی که به قصد لایک گرفتن منتشر می‌شوند؛ چه از آن نوع که در فضای مجازی دست به دست و نقل محافل می‌شود و چه از آن‌گونه که در بعضی نشریات سطحی نه‌چندان معتبر و نه‌چندان راستگو به چاپ می رسد. حسام‌الدین مقامی‌کیا در «بر لایک رفته» نقیضه‌هایی بر این نوع مطالب نوشته، با این نیت که هم طنزآمیز و چه‌بسا لایک‌خور باشند و مناسب برای حتی فوروارد کردن، و هم طعن و نقدی باشد به آن نوع از نوشته‌ها و از طرفی به بعضی زودباوری‌ها.

«پرتقال در جعبه‌ ابزار» نوشته‌ی احمد ملکوتی‌خواه مجموعه‌‌ای است شامل یک داستان و نُه نوشته‌‌ کوتاه که نامش را از داستان اول وام گرفته است: روایت بیگانه افتادن نویسنده با رشته‌ تحصیلی‌اش. قصه‌ی کسی که دلش با کلمه و ادبیات است و به قول کافکا «هرچیزی که ادبیات نیست او را ملول می‌کند»؛ اما بنا به ملاحظاتی مجبور می‌شود در رشته‌ مکانیک تحصیل کند. این روایت، حکایت همین عذاب اوست و ماجراهایش در خواب‌گاه و خانواده و جامعه و غیره.

بسیاری معتقدند در میان شاعران طنزسرایی که سر شوخی را با حافظ باز کردند، آثار ناصر فیض رنگ و بو و نمک دیگری داشت. کتاب «فیضاً له» مجموعه تک‌بیت‌های مشترک حافظ و ناصر فیض است. این کتاب شامل صد تک‌بیت است باضافه توضیحات کوتاه سراینده درباره هر بیت.

کتاب «شاقلوس» گزیده‌ای است از کتاب ارزشمند «ناسخ الاباطیل»، نوشته «شیخ احمد قرقاول امیر‌آبادی (جنب پمپ‌بنزین)»، که پس از پالایش و ویرایش و حذف مزخرفات، به شکل فعلی درآمده است. امید مهدی‌نژاد در این کتاب به آن دسته از اعتقادات مشهوری را که عامه مردم تهران  به آنها باور دارند پرداخته و عقاید مردمان دیگر مناطق را به مجال بیشتر و آدم جدی‌تری واگذار کرده است.

سیدمحمد صاحبی در «جف شیش» با بررسی و نقد بازی‌هایی که پیش از ظهور بازی‌های رایانه‌ای در بین کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان رواج داشته و کم‌و‌بیش امروزه نیز رواج دارد، به شرح ایرادات پنهانی که در این بازی‌ها مشهود است پرداخته و آنها را از منظری دیگر و دیگرتر می‌کاود. وی با زبانی طنز و بی‌رحمانه، پرونده‌ بازی‌ها را با موشکافیِ جزئیات شخم می‌زند و از این طریق به افشاگریِ علل اصلی عدول اکثریت علاقه‌مندان به بازی، از بازی‌های سنتی به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد.

پایان پیام

کد خبر : 18095 ساعت خبر : 1:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18095
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات