ترنم موسیقی کردی در نمایشگاه کتاب

استان کردستان مهمان دومین روز جشنواره اقوام ایرانی بود و روز جمعه (۱۷ اردیبهشت ماه) در نمایشگاه به اجرای موسیقی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گروه آیینی کردی با نواختن سرنا و دهل از قسمت شمال شرقی نمایشگاه به سمت شمال غربی حرکت کردند و برخی از آیین‌های شادمانی و بازی‌های بومی مردم کرد را به نمایش گذاشتند.

همچنین در این مراسم گروه موسیقی مهرورزان به سرپرستی جوادعزیزی به اجرای قطعاتی از موسیقی کردی پرداختند.

جشنواره اقوم ایرانی به همت اداره مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه روزه تا ۲۵ اردیبهشت ماه در نماشگاه بین‌المللی شهرآفتاب ، کنار غرفه‌های دانشگاهی، از ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

در این برنامه اقوام ایران زمین از لری،آذری، کردی،گیلانی،خراسانی و بوشهری حضور دارند و هر روز یکی از این گروه‌ها به اجرای موسیقی در فضای نمایشگاه می‌پردازد.

پایان پیام

اقوام ایرانی

گروه‌های قومی ساکن ایران به گروه‌هایی که هم‌اکنون در کشور ایران زندگی می‌کنند، گفته می‌شود. این تبارها، همچنین دارای همانندهایی در بیرون مرزهای ایران هستند. این اقوام، با وجود گوناگونی‌های فرهنگی، همگی از هویت و درون‌مایهٔ ایرانی، پشتیبانی می‌کنند و در طول تاریخ، روابط دوستانه میان یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

ایران، مردمی از اقوام گوناگون دارد که همگی، خود را دارای هویت ایرانی (ملی) می‌دانند و تاکنون، جشن‌های ملی ایران را پاس داشته‌اند. اعیاد و سوگواری‌های اسلامی نیز در این کشور بسیار رایج است. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، این مراسم‌ها شکلی مجلل به خود گرفتند و هویت اسلامی، توسط حکومت تازه، پشتیبانی شد.

جشن سال نوی ایرانی، نوروز، از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشریت ثبت شده‌است و مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، ۲۱ مارس، برابر با اول بهار را به عنوان روز جهانی نوروز به رسمیت شناخته‌است. این آیین باستانی ایرانی، توسط پیروان ادیان مختلف و در کشورهای دیگر نیز جشن گرفته می‌شود.

کد خبر : 18060 ساعت خبر : 6:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18060
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات