ثبت ملی یک‌هزار و ۷۷۱ اثر از آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت یک هزار و ۷۷۱  اثر  تاریخی، معنوی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور تا پایان سال ۱۳۹۴خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فرزین حق‌پرست با اعلام این خبر گفت: تا پایان سال ۹۴ در مجموع یک هزار و ۷۲۰ اثر تاریخی، ۱۴ اثر طبیعی و ۳۷ اثر معنوی استان فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند.

وی افزود: در سال ۹۴ نیز پانزده اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که چهار اثر تاریخی، پنج اثر طبیعی و شش اثر معنوی را شامل می‌شود.

حق‌پرست خاطر نشان کرد: پل گؤیجه بئل، خانه شیخ محمد خیابانی، گراند هتل، مسجد حاج علی‌النقی تبریز و قنات ” لوله چشمه ” میلان شهرستان اسکو سال گذشته با همت میراث فرهنگی استان به عنوان آثار تاریخی به ثبت ملی رسیدند.

وی با اشاره به اهمیت ثبت آثار طبیعی استان در راستای حفظ گونه‌های ارزشمند طبیعی گفت: غار ایلی کوهول اسکندر مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی با قدمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سال در روستای اسکندر در تبریز، غار آغ بلاغ هشترود با قدمت ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون سال، درختان چنار  یوزباشی شهرستان اهر، درختان زاویه عجب‌شیر و درخت لاهیجان تبریز با قدمت ۱۷۰ سال، پنج اثر طبیعی استان بودند که در فهرست میراث طبیعی ملی ایران جای گرفتند.

حق‌پرست در تشریح شش اثر معنوی به ثبت رسیده در سال ۹۴ گفت: کباب بناب، قصه ملک محمد، شیرینی باقلوای گوگان، شیرینی اهری، آئین رنگ‌آمیزی تخم مرغ روستای شجاع منطقه آزاد ارس و آئین تولکو جنی روستای داران افشار و شجاع منطقه آزاد ارس به عنوان آثار معنوی آذربایجان شرقی به ثبت رسیدند.

وی ثبت ملی آثار معنوی را اقدامی شایسته در راستای حفظ و انتقال آئین های کهن و بومی استان به نسل‌های آینده عنوان کرد.

گفتنی است قدیمی‌ترین اثر ثبتی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ایران متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد بوده و این امر حاکی از غنای تاریخی و اهمیت این منطقه در دوران‌های مختلف  تاریخی است.

پایان پیام

کد خبر : 16791 ساعت خبر : 1:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16791
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات