گلونی

جشن و کنسرت گلونی در تهران برگزار شد

جشن و کنسرت گلونی در تهران برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی چهارمین جشن و کنسرت بزرگ گلونی در تالار وحدت تهران با حضور پرشور مردم برگزار شد.

این کنسرت در دو بخش سنتی و تلفیقی اجرا شد. گروه تلفیقی ابتدا پنج ترانه را اجرا کرد. حنابندان، نازنین، دس پا حنایی، بانو بانو و قسم پنج ترانه ابتدایی بودند. در ادامه استاد فرج علیپور با همراهی تنبک میلاد علیپور و ماهور زمانه‌پور به روی سن آمد و قطعاتی از موسیقی لری با گویش‌های لری خرم‌آبادی، لکی و بختیاری را اجرا کرد.

جشن و کنسرت گلونی در تهران برگزار شد

حضور لرهای بختیاری، بویراحمدی و ممسنی در تالار وحدت آن قدر چشمگیر بود که استاد علیپور ترانه‌ای به آنها تقدیم کرد. بخش دوم گروه تلفیقی با ترانه‌های چوپی، گلونی، خوش اومایی، خواستگاری، دختر و پسر و تکرار حنابندان و گلونی بود.

نکته جالب در این کنسرت هم‌خوانی مردم در فاصله عوض شدن گروه بود. مردم در یک بخش با هم «سیت‌بیارم» و در یک بخش با هم «هالو هی گنم خری» را در تالار وحدت زمزمه کردند. این کنسرت با حضور بسیاری از هنرمندان لرتبار برگزار شد و حضور مردم غیرلر در آن مثال‌زدنی بود.

آوید بزرگی گوینده رادیو در آغاز این کنسرت به حاضرین خوش‌آمد گفت و اضافه کرد:

خوش‌آمد می‌گم به همه شما به ویژه به گلونی‌پوش‌های با ذوقی که روز گلونی، با همت و همراهی‌شون موندگار شده. امشب جمع لرستانی‌ها و اهالی زاگرس جَمعه. من لر نیستم و اهل شیرازم اما مثل شما با بلوط آشنا هستم.

ما کنسرت گلونی رو با یادی از بلوطستان زاگرس آغاز می‌کنیم. جنگل‌های بلوطی که همه سال نیازمند توجه ما هستند نه فقط زمانی که فصل گرما و آتش سوزیه. پیام کنسرت و حرکت گلونی، پیام پاسداشت داشته‌هاست. داشته‌هایی که اگه برای حفظ و حراست‌شون تلاش نکنیم، چیزی ازشون نمی‌مونه جز یه خاطره دور. درست مثل همین گلونی؛ سربند و روسری سه هزارساله‌ای که با حمایت و دلسوزی شما به ایران و جهان معرفی می‌شه.

داشته‌های ما همین‌هاست: زبان‌های بومی و اصیل ایرانی، میراث فرهنگی، جنگل‌های زاگرس و هیرکانی، بیابان‌ها و تالاب‌های ایران و موسیقی.

لر بدون گلونی، بلوط و کمانچه، تعریف نمی‌شه و ما بدون دریاچه ارومیه،کارون و زاینده‌رود و هامون نشانه‌ای از ایران نخواهیم داشت.

پس نه گلونی رو فراموش کنیم و نه بلوط رو، چون بی بلوط و بی‌گلونی هیچ کمانچه‌ای شور نواختن نداره. ما امشب دور هم جمع شدیم تا به فرهنگ ایرانی و اسلامی‌مون افتخار کنیم، به آنچه که هویت ما رو می‌سازه.

امشب تقریبا صد نفر مهمان ویژه داریم که برخی  از هنرمندان لر و لرستانی‌تبار هستند و برخی لر نیستند اما لرها رو دوست دارند. به نمایندگی از همه شما هنرمندان، خوش‌آمد می‌گم به همه.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل