دو اثر سیمرغ و محیط زیست استاد فرشچیان رونمایی شد

دو اثر سیمرغ و محیط زیست استاد فرشچیان رونمایی شد

جدید‌ترین آثار استاد فرشچیان با نام‌های سیمرغ و قاف و محیط زیست، انسان و طبیعت امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در مراسم رونمایی از جدید‌ترین آثار مینیاتور استاد فرشچیان مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیدمحمد مجابی معاون سازمان حفاظت می‌حط زیست، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و گردشگری کشور، موسوی مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد، دکتر حسن بلخاری استاد دانشگاه و جمعی از دوستداران هنر، مسئولان، فرهیختگان، اصحاب فرهنگ و رسانه در محل موزه فرشچیان در کاخ سعد‌آباد حضور داشتند.

این آثار با تکنیک اکرلیک کار شده‌اند و نگارگری هر کدام از آنان بیش از شش ماه طول کشیده است.

در اثر سیمرغ تعداد زیادی از مرغ‌ها برای یافتن حقیقت و دیدار با سیمرغ به سمت کوه قاف در حرکت هستند و هدهدی آنان را راهنمایی می‌کند. نیمی از مرغان در بین راه از بین می‌روند و تنها سی مرغ به پایان راه می‌رسند و درمیابند که سیمرغ خود آنان بوده‌اند. این اثر بیانگر این است که حقیقت همیشه در وجود خود آدم هاست و برای رسیدن به حقیقت باید راه بی‌‌‌نهایت طی کرد.

در تابلوی محیط زیست، حیوان درنده‌ای به تصویر کشیده شده است که قصد آسیب رساندن به سایر حیوانات را دارد و استاد فرشچیان با هدف حمایت از محیط زیست به خلق این اثر پرداخته است.

سیدمحمد مجابی معاون سازمان محیط زیست در این مراسم گفت که خانم ابتکارمعاون رییس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز بسیارعلاقه‌مند بود که در این مراسم حضور یابد اما برای لوح ثبت جهانی تالاب هامون در فهرست یونسکو به زابل سفر کرده است.

دو اثر سیمرغ و محیط زیست استاد فرشچیان رونمایی شد

وی با تقدیر از استاد فرشچیان به دلیل توجه ویژه به طبیعت در آثار ارزشمندشان اظهار داشت: سال گذشته در مراسمی که در پردیسان برگزار شد، قرار بود استاد فرشچیان تابلویی را خاص محیط زیست داشته باشند که امروز شاهد رونمایی از آن هستیم.

مجابی افزود: باید سعی کنیم سیمرغ باشیم همانطور که مرغ‌ها در سفر منطق‌الطیر وقتی به مقصد می‌رسند می‌فه‌مند که سیمرغ، خودشان بوده‌اند.

بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی کشور نیز در مراسم رونمایی از دو اثر استاد فرشچیان، اظهار داشت: استاد فرشچیان را همه می‌شناسند. وی به صفات برجسته‌ای مانند انسانی وارسته، استادی سخاوتمند و نقاشی بی‌همتا مشهور است. یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده وی هنرمند متعهد است.

مطلق ادامه داد: لازم است یادآوری کنم که در حوزه نقد ادبی و هنری هنرمند متعهد بودن به معنای مسئولیت‌ پذیرفتن نسبت به مسائل انسانی و اجتماعی است.

استاد محمود فرشچیان نیز در سخنان کوتاهی از حضور مقامات و مسئولان و دوستداران هنر در مراسم رونمایی از دو اثر جدید خود قدردانی کرد.

گفتنی است، سال ۹۴ نیز دو اثر دیگر از این هنرمند نام آشنای نگارگری ایران با حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ موزه سعدآباد رونمایی شد.

موزه فرشچیان در سال ۱۳۸۰ در مجموعه سعدآباد افتتاح شد و تاکنون بیش از ۷۰ اثر اصل از این هنرمند فرهیخته را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

استاد محمود فرشچیان، بزرگ‌ترین نگارگر معاصر کشورمان، متولد سال ۱۳۰۸ هجری شمسی می‌باشد که در اصفهان دیده به جهان گشود. وی از هفت سالگی نزد استاد حاج میرزا آقا امامی شروع به تعلیم گرفتن نمود و در سال ۱۳۲۴ به هنرستان هنرهای زیبا اصفهان رفت و تحت تعلیم استاد عیسی خان بهادری که خود شاگرد کمال الملک بود، قرار گرفت و با رموز رنگ‌ها، ابزار نقاشی و زیر رنگ آشنا شد. استاد در ابتدا از آبرنگ و گواش و از اوایل دهه پنجاه بیشتر از اکریلیک برای خلق آثارش استفاده کرد.

پایان پیام

کد خبر : 18472 ساعت خبر : 1:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18472
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات