سهره طلایی را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از دانشنامه پرندگان ایران سهره طلایی در ایران به جز در نواحی محدودی از جنوب شرق در سایر نواحی به تعداد نسبتاً فراوان دیده شده و تولید مثل نیز می‌کند. در زمان مهاجرت سهره را می‌توان در نواحی شهری و حاشیه شهری مشاهده کرد. در ایران زمان مهاجرت سهره از اوایل پاییز است.

این پرنده که بومی شهر خرم‌آباد و بروجرد است در بهار صید و قاچاق می‌شود. سهره خرم‌آبادی صدایی بی‌نظیر در میان سهره‌های ایران دارد و از شهرت برخوردار است.

سهره‌‌ها پرندگانی کوچک جثه و اندکی کوچک‌تر از گنجشک خانگی با دم چنگالی شکل و منقار مخروطی و نسبتاً باریک، دمگاه سفید رنگ، صورت قرمز رنگ، پس سر سیاه رنگ، گونه‌های سفید، گرده قهوه‌ای یا خاکستری، بال‌های سیاه رنگ با نوار زرد کاملاً مشخص در بال‌ها، سینه‌ای به رنگ نخودی و پا‌های تیره رنگ هستند.
زیر گونه‌ای از سهره طلایی با نام سهره طلایی سر خاکستری (Grey-headed goldfinch) و با نام محلی سهره حلب در شرق ایران یافت می‌شود که فاقد رنگ سیاه و سفید در سر بوده و گرده و سینه خاکستری رنگ و صورت قرمز رنگ و منقاری مخروطی و اندکی بلند‌تر از سهره معمولی دارد.

Carduelis-carduelis
در هنگام تولید مثل پرنده ماده بین ۳ تا ۷ تخم می‌گذارد که تخم‌ها به رنگ سفید متمایل به آبی بوده و نقاط ریز قرمز یا قهوه‌ای در یک طرف تخم‌ها دیده می‌شود. پرنده ماده به مدت ۱۴ روز روی تخم‌ها می‌خوابد. در این مدت پرنده نر برای ماده غذا می‌آورد که ممکن است دانه و یا حشره باشد. در این هنگام پرنده نر در اوج مستی بوده و بال‌های خود را به صورت آویزان نگه می‌دارد. دو هفته نیز طول می‌کشد تا جوجه‌ها آماده ترک لانه فنجانی شکل شوند. لانه‌ای که معمولاً در ارتفاع ۲ تا ۱۰ متری از سطح زمین و در میان شاخه‌های درخت ساخته شده می‌شود. خارج از فصل تولید مثل از انواع دانه‌ها تغذیه می‌کند و در فصل تولید مثل علاوه بر دانه‌ها از حشرات نیز تغذیه می‌کند.

مشخصات پرنده نر و ماده:
پرنده نر و ماده بسیار شبیه به یکدیگر هستند با این تفاوت که رنگ قرمز صورت در پرنده نر وسعت بیشتری داشته و از لبه عقبی چشم‌ها نیز فرا‌تر می‌رود در حالی که در پرنده ماده رنگ قرمز صورت تا میانه‌های چشم می‌رسد. همچنین به طور کلی منقار پرنده نر نسبت به منقار پرنده ماده بزرگ‌تر است.
مشخصات پرنده جوان:
پرنده جوان فاقد رنگ قرمز، سیاه و سفید در سر بوده و در قسمت سینه دارای رگه رگه‌هایی تیره رنگ است.
چطور پیدایش کنیم:
اندازه سهره طلایی ۱۲ سانتی‌متر؛ نــر و ماده تقریبا «همشکل هستند. سهره طلایی پرنده‌ای است با بال‌های زرد و سیاه، دم سیاه و سفید، صورت قرمز لاکی و پشت قهوه‌ای خاکی که در ناحیه دمگاه به سفیدی می‌گراید. پرنده نابالغ سر و سطح پشتی نخودی مایل به خاکستری دارد و بدنش پر از خط و خال قهوه‌ای است.
پروازش موجی و رقص مانند است و پرنده‌ای است اجتماعی نژادی که در مشرق و جنوب شرقی ایران زندگی می‌کند (C. c. paropanisi)، طرح سیاه و سفید صورت را ندارد و تمام سرش به جز قسمت قرمز آن به طور یکدست قهوه‌ای مایل به خاکستری کمرنگ است. باغ‌ها ، میوه‌زارها و کشتزارها . در پاییز و زمستان در حال جستجو و تغذیه از دانه‌های بوته‌های خـار در زمین‌های بایر و کنـار جاده‌ها دیده می‌شود، لانه‌اش را روی درخت و معمولا نزدیک نوک شاخه‌ها و گاهی در پرچین‌ها می‌سازد.

پایان پیام

کد خبر : 17481 ساعت خبر : 0:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17481
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات