نخستین نشست تخصصی گلونی برگزار شد

نخستین نشست تخصصی گلونی برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی نخستین نشست تخصصی گلونی با عنوان هَچایَ در نگارستان شهر برگزار شد. این نشست راس ساعت ۱۷ با حضور جمعی کثیری از هنرمندان و چهره‌‌های فرهنگی ادبی لرتبار برگزار شد. رضا ساکی مجری و ایده‌پرداز روز گلونی ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران، چند کلمه درباره عملکرد و رویکرد فعالان فاشیست مجازی بیان کرد و روش‌های ضدتوسعه و ضدفرهنگی آنان را برشمرد. در ادامه احد رستگار‌فرد از قدیمی‌ترین فعالان مجازی لرستانی، درباره تغییر برخی مفهوم‌ها در فضای مجازی سخن گفت و نسبت به عملکرد برخی صفحه‌ها و اشخاص واکنش منفی نشان داد و نمایی از فضای مجازی لرتبار ارائه کرد.

سخنران بعدی دکتر ساسان والیزاده بود که درباره آسیب‌های قوم‌پژوهشی سخنرانی کرد و از نبود یک موسسه لرستان‌پژوهی اظهار تاسف کرد و گفت: پژوهش‌های ما باید بر اساس علم باشد و تبدیل به جریان شود.

رضا پرویززاده استاد دانشگاه و نوازنده کمانچه در یک پنل تخصصی درباره دسته‌بندی موسیقی لری و نگرانی‌های مردم در این باره گفت و راهکارهایی برای ساخت ملودی اصیل لری با توجه مختصات موسیقی لری ارائه کرد و نمونه‌‌هایی پخش کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

سخنران بعدی این نشست سیدفرید قاسمی بود. قاسمی در سخنانی با اشاره به ترکیب لرستان فرهنگی درباره این عبارت نکته‌هایی گفت و خطاب به حاشیه‌‌سازان مجازی گفت: عزیزان بروید کار کنید! و آنها را از بدگویی دیگران برحذر داشت.

نخستین نشست تخصصی گلونی برگزار شد

استاد فرج علیپور دیگر سخنران این نشست بود که نکاتی درباره رویکرد تازه گروه تال و فعالیت فرزندانش در این گروه بیان کرد. علیپور گفت: حتما حامی فرزندانم هستم تا موسیقی تلفیقی لری را به پیش ببرند.

در این جلسه برخی حاضران نسبت به حرف‌‌های رضا ساکی درباره فاشیست‌های فضای مجازی واکنش مثبت نشان دادند. لک‌زبانان لرتبار نسبت به نادیده‌گرفته شدن در فضای مجازی به‌ویژه از سوی رسانه‌ها و کاربران خرم‌آبادی گله کردند. آقای بیرانوند یکی از این حاضران بود که دقایقی به بیان نظرات خود در این خصوص پرداخت. آقای شیرازی یکی دیگر از این شرکت‌کنندگان بود که با حضور در پشت میکروفن مشکل اصلی را در فرهنگ خود مردم دانست و از مردمی که با بچه‌هایشان لری حرف نمی‌زنند و یا در عروسی‌ها به جای موسیقی لری، ارگ می‌نوازند گله کرد. او همچنین از پاساژسازی گسترده در خرم‌آباد انتقاد کرد. موضوعی که به بحث توسعه و زیرساختهای آن اشاره دارد.

پس از پرسش و پاسخ، مهدی ملکی شاعر کوهدشتی با خواندن دو شعر لکی حال و هوایی خاص به این نشست داد.

مشروح سخنرانی‌ها را در پایگاه خبری گلونی بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 18529 ساعت خبر : 1:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18529
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات