گلونی

کنسرت گروه تال در روز گلونی

کنسرت گروه تال در روز گلونی

گروه موسیقی «تال» به‌مناسبت روز گلونی (روسری سه‌هزار ساله قوم لر) در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مسلم علیپور با اعلام این مطلب گفت: لرها هر سال جشن بزرگی را با عنوان جشن گلونی دارند که به چند طریق اجرا می‌شود. ما یکی از این جشن‌های بزرگ را با همراهی گروه موسیقی «تال» برگزار می‌کنیم و با وجود این‌که هر سال این کار توسط پدرم، فرج علیپور برگزار می‌شود، امسال بخش زیادی از اجرای آن به من واگذار شده که تغییرات زیادی هم در ارکستر به‌وجود آورده‌ام.

او ادامه داد: من با ارکستر و تنظیمی جدید روی صحنه خواهم رفت و قطعاتی را می‌خوانم. علاوه بر چند آهنگ قدیمی، قطعات جدیدی را هم اجرا خواهیم کرد و در کنار این‌ها، قطعه «گلونی» را نیز می‌خوانیم.

کنسرت گروه تال در روز گلونی

علیپور درباره فضای این اجرا، توضیح داد: در این کنسرت، زنان لر با لباس‌های لری و روسری گلونی حضور دارند و مخاطب خیلی از قطعات ما نیز زنان هستند. اتفاقا من هم چهار زن کمانچه‌نواز را که لباس محلی لری بر تن دارند، روی صحنه خواهم آورد.

این نوازنده‌ کمانچه اضافه کرد: این کنسرت ۲۷ اردیبهشت‌ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می‌شود و از تمام افرادی که می‌خواهند به این اجرا بیایند، می‌خواهیم که با گلونی و لباس محلی در تالار وحدت حضور پیدا کنند.

علیپور همچنین درباره سازبندی قطعات نیز توضیح داد: سعی کرده‌ام فضایی تلفیقی با سازهای غربی و سازهای محلی ایجاد کنم و علاوه بر پنج ساز کمانچه که در میان لرها جایگاه دارد، از سه‌تار، سُرنا، گیتار، پرکاشن، پیانو، تار، تنبک و … نیز استفاده کرده‌ایم.

بر اساس یک ایده و به همت جمعی از دختران خرم‌آبادی، روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز روسری لری (گلونی) نام‌گذاری شده است. قرار است، هر سال در بهار و تا ۲۶ اردیبهشت دختران لر با سر کردن روسری لری، این پوشش اصیل را به دیگران معرفی کنند. گروهی از دختران لر از میان معلمان، استادان، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و فعالان فرهنگی جزو حامیان این حرکت هستند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل