گیلان پربارش‌ترین و یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور

گیلان پربارش‌ترین و یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور

در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان سیستان و بلوچستان با ۵۹ میلی‌متر بارندگی بعد از یزد رتبه دوم و استان سمنان با ۷۷٫۶ میلی‌متر بارندگی رتبه سوم کم‌بارش‌های کشور را از آن خود کردند.
استان گیلان تا پایان هفته اول اردیبهشت‌ماه پربارش‌ترین و استان یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گزارش شد.
به‌گزارش پایگاه خبری گلونی، براساس اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای مهرماه سال گذشته تا هشتم اردیبهشت ماه سال جاری،‌ استان گیلان با ۸۴۶٫۷ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین و استان یزد با ۵۴٫۷ میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گزارش شده‌اند.
بنابر این گزارش، در رتبه‌بندی استان‌های پربارش، استان لرستان نیز با ۷۸۱ میلی‌متر بارندگی بعد از گیلان رتبه دوم و استان ایلام با ۷۲۷٫۷ میلی‌متر بارندگی رتبه سوم پربارش‌های کشور را به خود اختصاص دادند.

گیلان پربارش‌ترین و یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور

بر پایه همین گزارش، در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان سیستان و بلوچستان  با ۵۹ میلی‌متر بارندگی بعد از یزد رتبه دوم و استان سمنان با ۷۷٫۶ میلی‌متر بارندگی رتبه سوم کم‌بارش‌های کشور را از آن خود کردند.

 

درباره یزد 

یزد مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌است. به قسمی که نخستین صندوق امانات جهان در ۱۷۰۰ سال پیش در حوضه تمدن این شهر بنا نهاده شده‌است.اوج آبادانی یزد از سدهٔ «هشتم هجری» به بعد بوده و اتابکان یزد از مهم‌ترین عوامل پیش‌رفت این شهر در سده‌های گذشته به‌شمار می‌روند. یزد در منطقه فلات مرکزی ایران واقع شده‌است.[۴] همچنین در سال ۹۷ برای بیست و پنجمین سال پیاپی یزدی‌ها مقام نخست پذیرش در کنکور سراسری کشور را بخود اختصاص دادند. در دهه پنجاه محمدتقی فلسفی سخنران شهیر به یزد لقب «حسینیه ایران» داد، وجود حسینیه‌های بزرگ و مجهز و همچنین سبک سینه زنی و نوحه خوانی خاص و نقل برداری ظهر عاشورا و برپایی روضهٔ سیدالشهدا در طول سال دلیل این نامگذاری است.
پایان پیام

کد خبر : 17833 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17833
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات