حمید سبزواری درگذشت

حمید سبزواری شاعر انقلاب و جنگ تحمیلی در سن دارفانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حمید سبزواری که چندی پیش بر اثر خونریزی معده در بیمارستان بستری شده بود بامداد شنبه به علت کهولت سن و بیماری، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

حسین آقاممتحنی معروف به حمید سبزواری سراینده شعر معروف و مانای«خمینی ای امام» در استقبال از بازگشت امام خمینی به کشور و اشعار او همراه همیشگی روزهای دفاع مقدس بود.

ایشان زاده ۱۳۰۴ در سبزوار  بود و در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار «جهادگر عرصه فرهنگ و هنر» به او اهدا شد.

پایان پیام

حمید سبزواری
حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری (زادهٔ ۱۳۰۴ در سبزوار – درگذشته ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در تهران) شاعر ایرانی بود که با عنوان «شاعر انقلاب» شناخته می‌شد. اگر چه برخی در مورد او لقب «پدر شعر انقلاب» را نیز به کار برده اند.   یکی از مشهورترین آثار او چکامه همپای جلودار است که با دکلمه فرج‌الله سلحشور و خوانندگی حسام‌الدین سراج اجرا شده است.
حمید سبزواری، در ۱۳۰۴ در سبزوار زاده شد. پدرش، «عبدالوهاب»، پیشه‌ور ساده‌ای بود که قریحهٔ شعری داشت. جدش، ملا محمدصادق ممتحنی، شاعری بود که «مجرم» تخلص می‌کرد و آثارش در سفری به مشهد و در حملهٔ راهزنان به یغما رفت. وی در ۱۳۳۱ ازدواج کرد و یک سال بعد از ازدواج، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای حمید گرفتاری‌هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت. سبزواری مدتی متواری بود و مدت زمانی را در اسفراین مخفی شد.
وی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
سبزواری، قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته‌بود. او بعداً به مدرسهٔ شیخ حسن داورزنی رفت.
وی در دوره نوجوانی در سبزوار زندگی می‌کرد. در سبزوار کتابفروشی ای به نام خسروی شعرهای حمید را چاپ کرد و فروخت. حمید می‌خواست این کار را در تهران نیز انجام بدهد لیکن در آن زمان موفق به این کار نشد.

 

کد خبر : 19927 ساعت خبر : 2:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19927
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات