رشد حجم و سرعت تخریب منابع طبیعی لرستان

معاون استاندار لرستان گفت: ۱۰۰۰ هکتار گیاهان دارویی در استان لرستان کاشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهرداد غضنفری شامگاه جمعه در نخستین سمینار آموزش کمپین لمس بلوط، برنامه مشترک ایران و کشور پرتقال که در سالن جلسات بانک صادرات خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: منابع طبیعی به طورکلی نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد و اگر بنا است به اهداف توسعه پایدار برسیم باید در جهت تحول و توسعه منابع طبیعی به عنوان پیش‌نیاز اساسی و زیر بنایی در اقتصاد کشور توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: تخریب منابع طبیعی تصویر نگران‌کننده و تاریک توأم با فقر، گرسنگی و آلودگی محیط‌زیست را در آینده تسریع می‌کند.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار لرستان عنوان کرد: آنچه بر نگرانی‌های ما می‌افزاید، روند رو به رشد و سرعت تخریب این منابع ارزشمند و انهدام سریع اکوسیستم‌ها است، چیزی که در سالیان گذشته خیلی کند صورت می‌گرفت و شاید سال‌ها و قرن‌ها طول می‌کشید ولی امروز متأسفانه در زمان کمتر و با سرعت بیشتری در حال اتفاق است.

وی بیان کرد: منابع طبیعی یک ثروت ملی و متعلق به نسل‌های آینده است که موظف هستیم با بهره‌برداری صحیح این منبع ارزشمند را سرسبز و آباد به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

غضنفری تصریح کرد: حفظ و نگهداری این منابع نشان‌دهنده پیشرفت علمی و فرهنگی هر جامعه است که این تخریب و نابودی عرصه‌های ارزشمند منابع طبیعی به دلیل تأثیری که در اقتصاد کشور و زندگی بشر دارد را متأسفانه شاهد هستیم.

وی بابیان اینکه بشر بیشترین عامل تخریب منابع طبیعی است خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه از این منابع، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و در حاشیه شهرها که وصل به منابع طبیعی است، استفاده نا به‌جا از ظرفیت‌های موجود در این منابع طبیعی و اتکای بیش از حد ساکنان این جنگل‌ها و عرصه‌های مرتعی به وضع موجود برای تغذیه دام‌ها، تبدیل نامناسب اراضی به اموری که خیلی نقشی در توسعه پایدار ندارد سبب شده شاهد این روند نامطلوب باشیم.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار لرستان تصریح کرد: در گذشته ارزش‌گذاری منابع طبیعی و این عرصه‌های ارزشمند بیشتر منافع عامی و کوتاه‌مدت  بود اما امروز  با تغییر وضعیت اقلیمی و وضعیت آب و هوایی، ارزش‌گذاری تغییریافته، شکل  و ماهیت آن عوض‌شده و ارزش‌های این عرصه‌های قابل‌توجه امروز فرق کرده است.

وی با اشاره به حفظ و تولید خاک گفت: مسئولان باید توجه ویژه‌ای در تدوین برنامه‌هایشان داشته باشند که این‌ها درگرو مشارکت مردم است چراکه بدون مشارکت مردم این امر محقق نخواهد شد.

غضنفری اظهار داشت: لازمه و پیش‌نیاز مشارکت مردم این است که نیازمندی‌های مردم و ظرفیت‌های منابع طبیعی  را بشناسیم؛ در تدوین برنامه باید به عنوان پیش‌نیاز فرهنگ‌سازی کنیم و در این زمینه ساکنان و مرتع‌داران را آموزش‌های علمی، عملی، تلفیق دانش بومی بادانش نوین دهیم.

وی با اشاره به نیازمندی‌ها، فراهم کردن امکانات مالی و مکمل‌های درآمدی مردم  افزود: شرایطی وجود دارد که مردم گاها مجبورند به سمت تخریب این منابع ارزشمند بروند از جمله  تأمین سوخت فسیلی و جایگزین کردن آن‌ها که باید این نیازمندی‌ها را تأمین کنیم تا دست به تخریب نزنند.

وی افزود: امسال در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل هستیم، استان لرستان با وجود قابلیت‌های مدیریتی و منابع ارزشمند انسانی و طبیعی، به عنوان یک استان الگو و پایلوت در سطح کشور شناخته شد که یک فرصت گران‌بها است.

وی بیان کرد: از همه ارکان مؤثر در تصمیم‌گیری برای تسهیل مسیر درخواست کمک می‌کنیم، ظرفیت‌های مؤثر ازجمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، روحانیون، همه گروه‌های مرجع، تشکل‌ها و افرادی  که در حوزه فرهنگی مؤثر هستند باید کمک کنند.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار لرستان تصریح کرد: زمانی نام بلوط را می‌شنویم زوال، خشکیدگی و نابودی به ذهن می‌رسد که جای تأسف است، نامی که درگذشته یادآوری آن مصادف بود باصلابت در زاگرس بود اما در یک مقطع زمانی این درخت‌های تنومند تبدیل به درختچه و بعد تبدیل به عرصه‌های زراعی کم بازده شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امسال با وجود بارش‌های بی‌نظیر استان می‌توانیم دستاورد تحقیقاتی داشته باشیم، عواملی از جمله خشک‌سالی و تغییر اقلیم منجر شده تا عوامل ثانویه ازجمله آفت‌ها و بیماری‌ها غلبه پیدا کنند.

غضنفری گفت: سال گذشته در کارگروه احیاء جنگل‌ها، بنا شد در مرکز تحقیقات کشاورزی، تحقیقاتی داشته باشند و نتیجه را بدهند تا بر اساس آن  برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار داشت: کارهای خوبی انجام شد به طوری‌که یک عملیات بهداشتی، پرورشی و تولیدی داشتیم ولی کافی نیست چراکه کارها باید یک پشتوانه تحقیقاتی، پژوهشی و علمی قوی داشته باشد.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار لرستان افزود: از مسئولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انتظار می‌رود نتیجه تحقیقات را برای اجرا اعلام کنند و سهم استان را از منابع ملی بگیرند چراکه در تقسیم  بودجه کشوری، حدود ۸۵ درصد بودجه‌ها متمرکز است.

وی عنوان کرد: درخواست می‌شود نمایندگان مجلس در اختصاص بخش  بیشتری از  منابع  اعتباری به استان کمک کنند و مسئولان جهاد کشاورزی نیز تلاش کنند سهم استان را متناسب با این عرصه‌ها  از اعتبارات ملی بگیرند.

غضنفری بیان کرد: عرصه جنگل‌ها و درختان بلوط ممکن است در استان ایلام  بیشتر باشد ولی خسارتی که در لرستان  ایجادشده حدود ۵۶۰  هزار هکتار در دامنه خسارتی  ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خیلی  بیشتر است که انتظار داریم سهم بیشتری به استان لرستان داده شود.

وی تصریح کرد: در راستای تأمین منابع درآمدی ساکنان این عرصه‌ها، حدود هزار هکتار  کشت گیاهان دارویی در برنامه است.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار لرستان خاطرنشان کرد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست  یک دستگاه هلیکوپتر به استان اختصاص‌یافته که در  بحث اطفا حریق از این ظرفیت کمک بگیریم.

پایان پیام

کد خبر : 19014 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19014
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات