سامانه پایش از راه دور محیط زیست راه‌اندازی می‌شود

سامانه پایش از راه دور محیط زیست راه‌اندازی می‌شود

تفاهم‌نامه پنج ساله با هدف راه‌اندازی سه سامانه ماهواره‌ای پایش محیط زیست عصر روز سه شنبه در محل سازمان فضایی ایران به امضاء فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و محسن بهرامی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت و پایش محیط زیست در مناطق تحت مدیریت است، گفت: سازمان فضایی بر اساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود خود، می‌تواند همکاری بسیار موثری در راستای پایش محیط زیستی مناطق و بررسی وضعیت حیات وحش با سنجش از راه دور داشته باشد.

سامانه پایش از راه دور محیط زیست

وی اشاره‌ای هم به اهمیت سرشماری حیات وحش، رصد وضعیت جنگل‌ها و مراتع، بررسی شرایط جنگل‌ها به منظور پیشگیری یا اقدام به موقع در خصوص آتش‌سوزی داشت و خاطرنشان کرد: به منظور انجام عملیات پایش، گردآوری دقیق اطلاعات و آماربرداری هیچ ابزاری بهتر از ابزار و امکانات در اختیار سازمان فضایی موجود نیست.

دبیری در خصوص فعالیت‌های عمده سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: محیط زیست انسانی و کنترل آلودگی‌های مرتبط با سلامت انسان‌ها، ارزیابی زیست محیطی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای و اثرگذار بر محیط زیست، حفاظت از تنوع زیستی و منابع حیاتی زیستی کشور به ویژه مناطق چهارگانه تحت مدیریت به عنوان ارزشمندترین زیست بوم‌ها و اکوسیستم‌های کشور است.

وی افزود: پایش دقیق و مستمر در هر دو حوزه ضرورت فعالیت در هر دو حوزه است زیرا فعالیت‌های انسانی اثرات نامطلوبی بر محیط زیست آب؛ هوا و خاک دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه تنوع زیستی نیز مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست همچون پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق و پناهگاه‌های حفاظت شده و تالاب‌ها و بخش‌های دیگری از محدوده‌های طبیعی کشور نیاز به پایش مستمر و دقیق دارند زیرا از بین رفتن آن‌ها موجب از بین رفتن شرایط زیستی در کشور می‌شود.

دبیری افزود: این مناطق با تهدیدات مختلفی همچون تغییر کاربری اراضی، تصرفات و تخریب مواجه هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از اولویت‌های این سازمان را تشخیص آلودگی درمناطق دریایی و رودخانه‌ای، همچنین تشخیص لکه‌های نفتی دانست.

وی با بیان اینکه سیستم‌های پایش سازمان حفاظت محیط زیست مربوط به ۴۰ سال پیش است و جوابگوی نیازهای کنونی این سازمان نیست، گفت: فعالیت‌ها و وظایف کنونی سازمان ایجاب می‌کند که سیستم‌های نوین پایش و سنجش مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد. زیرا بدون اتکا به این نوع سیستم‌ها توانایی مدیریت مسائل و چالش‌های کنونی و پیش بینی و برنامه ریزی دقیق برای آینده را نخواهیم داشت.

بقا انسان در گرو بقا محیط زیست است

بر اساس این گزارش، محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این تفاهم نامه در جهت ایجاد سامانه کاربردی پایش ماهواره‌ای برای حفاظت از تنوع زیستی و عرصه‌های طبیعی و پایش ماهواره‌ای مخاطرات بین این دو سازمان منعقد شده است، ابراز امیدواری کرد: سازمان فضایی ایران بتواند گامی مؤثر در حفاظت از محیط زیست کشور بردارد.

بهرامی با بیان اینکه بقا انسان در گرو بقا محیط زیست است، گفت: هرجا محیط زیست خدشه دار شود، انسان‌ها در معرض تهدید قرار می‌گیرند. زیرا محیط زیست جزئی از هویت وجودی انسان‌هاست و از این رو باید نگاه بسیار جدی به محیط زیست و حفظ آن داشته باشیم.

در ادامه، علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد سامانه‌های کاربردی پایش ماهواره‌ای برای حفاظت از تنوع زیستی و عرصه‌های طبیعی همچون جنگل‌ها، تالاب‌ها، پهنه‌های دریایی، زیستگاه‌ها و مناطق حساس، رودخانه‌های حفاظت شده را از جمله موارد ذکر شده در این تفاهم نامه همکاری اعلام کرد.

وی همچنین از پایش ماهواره‌ای مخاطرات زیست محیطی همچون خشکسالی، حریق، سیل، آلودگی‌های نفتی و گرد و غبار بر اساس این تفاهم نامه خبر داد.

محمدهمایون ‌صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران نیز ضمن یادآوری سابقه ۴۰ ساله فعالیت‌های سنجش از راه دور کارگاه فضایی ایران، گفت: خوشبختانه دانش و آگاهی نسبت به ضرورت استفاده از فناوری سنجش از راه دور با سرعت خوبی میان شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور در حال بسط و گسترش است و حتی دانشگاه‌های مهمی در کشور به آموزش متخصصان این حوزه می‌پردازند.

وی با بیان اینکه همکاری سازمان فضایی ایران با نهادهای دولتی در زمینه سنجش از دور منجر به تحول و رشد کشور در عرصه‌های مختلف می‌شود، اعلام کرد: پیش از این همکاری‌هایی با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت گرفته است و اکنون نیز این همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست به مرحله تازه‌ای وارد شده است.

صدر ضمن تاکید بر نقش فناوری سنجش از دور در زمینه‌های مختلف محیط زیستی، به عنوان یک ابزار کارآمد، تصریح کرد: با امضاء تفاهم نامه میان دو سازمان، همکاری‌های جدیدی در حوزه محیط زیست شکل خواهد گرفت.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در خصوص چارچوب همکاری‌های ذکر شده در این تفاهم‌نامه، گفت: بر اساس این تفاهم نامه، سازمان فضایی در زمینه توسعه پایدار، اهمیت آب و غذا، پایش زمین، ارزیابی محیط زیست و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های محیط زیست، حفظ گونه‌های گیاهی، انتخاب مناسب کاربری اراضی و جلوگیری از تخریب زیست‌گاه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کند.

وی در ادامه از افزوده شدن برخی اقدامات مهم و جدید در راستای این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: پیش‌بینی وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها، سامانه پایش تغییرات کاربردی اراضی و پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی و مراتع، پایش حریم رودخانه‌ها و تالاب‌ها، منابع آبی زیست‌گاه‌ها، مناطق حفاظت شده تحت نظارت سازمان محیط زیست، پایش سیل و بررسی فرسایش خاک، پیش‌بینی خطر خشکسالی و پایش محصولات کشاورزی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی سازمان فضایی ایران در حفاظت از محیط زیست است.

به گفته صدر، تأمین تصاویر ماهواره‌ای بر عهده سازمان فضایی است.

لازم به ذکر است، پیش از این نیز تفاهمنامه همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان حفاظت محیط زیست با هدف گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی در بخش حفاظت محیط زیست به امضا رسیده بود

پایان پیام

کد خبر : 19495 ساعت خبر : 12:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19495
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات