کاوش‌های نجات‌بخشی در سد سیمره

اشیاء تاریخی حاصل از کاوش‌های نجات‌بخشی سد سیمره به اداره کل میراث فرهنگی  استان ایلام تحویل شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، “رؤیا ارجمندی” سرپرست معاونت میراث فرهنگی گفت: تعداد ۶۳ قلم از اشیایی که از کاوش‌های نجات‌بخشی سد سیمره به‌دست آمده تحویل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان ایلام گردید.

وی افزود: این اشیاء شامل اشیاء سنگی (هاون) اشیاء متنوع مفرغی از جمله سنجاق سر، انگشتر، میله فلزی، سر پیکان و…و اشیاء سفالی شامل کوزه، دیگچه، ظرف سه پایه، فنجان، پیاله و…می‌باشد. که ظرف سفالی مرمت گردیده‌اند.

ارجمندی اظهار داشت: این اشیاء از محوطه چم پاپی واقع در منطقه کافری شهرستان به دره به‌دست آمده است. این محوطه  متعلق به عصر مفرغ واز سوی پژوهشکده باستان شناسی وبه سرپرستی سرکار خانم دکتر لیلی نیاکان کاوش گردیده است.

پایان پیام

کاوش
در باستان‌شناسی، کاوِش، آشکارسازی و پردازش و ضبط آثار باستانی است. سایت کاوِش یک سایت در حال مطالعه است که مرتبط با یک سایت باستان‌شناسی خاص یا یک سری از سایت هاست و ممکن است حدود چند هفته تا بیش از چند سال به طول بینجامد.
در عمل کاوش، تکنیک‌های تخصصی متعددی قابل استفاده است، و هر حفاری از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است؛ که رویکرد باستان‌شناس را تعیین می‌کند. منابع و دیگر مسائل عملی اجازه نمی‌دهد باستان شناسان در هر زمان و هر کجا که مایل باشند عملیات حفاری را انجام دهند. این محدودیت به این معناست که بسیاری از سایت‌های شناخته شده عمداً بدون حفاری ترک شده‌اند.
این امر با هدف حفظ آن‌ها برای نسل‌های آینده و همچنین شناساندن نقش و ارزش آن‌ها برای جوامع ساکن در نزدیکی آن‌ها می‌باشد. امید است که با گذر زمان و پیشرفت در فناوری باستان شناسان قادر به بررسی این مکان‌ها و کسب نتایج بهتر شوند.

کاوش شامل بازیابی انواع مختلفی از داده‌ها از یک سایت است، مکانی که در آن شواهدی برای فعالیت‌های گذشته انسان وجود دارد. این داده‌ها شامل:

  1. مصنوعات و اشیاء ساخته شده یا اصلاح شده توسط انسان
  2. ویژگی‌ها (features) و تغییرات انجام شده در خود
  3. شواهد و مدارک محیط زیست اطراف مانند پوسته حلزون، دانه‌ها و استخوان‌ها
  4. از همه مهمتر ارتباط میان انواع دیگر داده

کد خبر : 20174 ساعت خبر : 1:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20174
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات