آغاز فاز چهارم آزادسازی حریم گرداب سنگی خرم‌آباد

فاز چهارم عملیات آزاد‌سازی حریم منظری گرداب سنگی خرم‌آباد آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، غلامرضا سلیمانی با اعلام این خبر گفت: این اثر تاریخی- فرهنگی در ضلع غربی خیابان ۱۷ شهریور خرم‌آباد واقع شده و بر اساس شواهد معماری و مصالح‌شناسی بخشی از تاسیسات آبرسانی شهر قدیم شاپورخواست بوده و بنای آن به دوره ساسانی منسوب است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: این اثر به شماره ۱۲۷۴ مورخ ۱۳۵۵/۵/۱۸در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مصالح به کار رفته در این اثر از سنگ و ملات گچ نیم کوب (سنگی) و ساروج است. این سازه آبی و مهندسی دارای کالبد دایره شکل با ضخامت ۳ متر و قطر داخلی ۱۸ متر و ارتفاع قریب ۹ متر، دارای کارکردهایی از قبیل آبرسانی، آبیاری و تقسیم آب در سطح بوده است. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای اهداف حفاظتی و ساماندهی این اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی فاز چهارم آزادسازی حریم منظری این اثر را آغاز نموده است.

محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان بیان داشت: این فاز از عملیات آزادسازی اثر شامل تملک و تخریب ساختمانی دو طبقه واقع در حریم درجه یک مصوب گرداب سنگی بوده که دارای ۱۶۳ مترمربع عرصه و اعیانی ۳۲۵ متر مربع می‌باشد که اجرای این فاز از عملیات آزادسازی با اعتباری بالغ بر ۲/۹۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به انجام خواهد رسید، وی خاطرنشان نمود که تاکنون قریب ۱۸۸۴ متر مربع از حریم اثر مذکور آزادسازی شده و جهت آزادسازی و تملک ۱۰۰۰ متر مربع عرصه و اعیان مابقی حریم نیارمند اعتباری بالغ بر ۴۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است.

پایان پیام

کد خبر : 21889 ساعت خبر : 1:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21889
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات