آیین‌نامه ممیزی کتاب حذف نمی‌شود

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قوانین ممیزی کتاب مربوط به گذشته بوده و آیین نامه ممیزی کتاب قبل از انتشار فعلا حذف نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسین نوش‌آبادی درباره حذف آیین نامه ممیزی کتاب قبل از انتشار افزود: ممیزی کتاب به شیوه قانونی اجرا می‌شود و تغییر در آن نیازمند تغییر و اصلاح در قانون است،

وی اضافه کرد: ابتدای کار دولت یازدهم موضوع ممیزی کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران پیشنهاد شد اما آن‌ها این مسئولیت را نپذیرفتند، از این رو همچنان این مسئولیت در اختیار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

نوش آبادی درباره تغییرات قوانین ممیزی هم گفت: قوانین ممیزی کتاب نه تنها تغییر نکرده بلکه اصلاح هم نشده است و قانون جدیدی هم در این زمینه ابلاغ نشده و همچنان قوانین گذشته در این خصوص اعمال می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص واگذاری بحث ممیزی به ناشران هم توضیح داد: ریسک بالا باعث شد که ناشران نظارت بر محتوای کتاب‌ها و مسئولیت ناشی از انتشار آثار را نپذیرند چراکه به اعتقاد آن‌ها زمانیکه قرار است کتابی چاپ شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انتشار روی آن ممیزی اعمال کند، احتمالا مسئولیت‌هایی برای ناشران پیش خواهد آورد لذا آنان را از پذیرش اعمال ممیزی توسط ناشران باز داشت.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد که چنانچه غفلت و یا کوتاهی در ارائه مجوز کتابی داده شود بطور یقین پس از اطلاع دستور مجدد بازنگری داده می‌شود و در این خصوص این وزارتخانه اجازه چاپ و انتشار محصولات فرهنگی به ویژه کتابهای مضر و مسموم را به هیچ کس نخواهد داد.

در خصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در رابطه با مساله ولنگاری و اعمال نکردن ممیزی در بعضی از کتاب‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند، گفت: موضوع ولنگاری که ایشان خیرا به آن پرداختند فقط محدود به حوزه فرهنگی در کشور نیست بلکه شامل همه نهادهای فرهنگی اعم از دولتی و بخش خصوصی است.

نوش‌آبادی تاکید کرد: هم‌اکنون شورای نظارتی و ممیزی در حوزه کتاب تقویت شده و اگر در اجرا هم از روی سهل‌انگاری خطایی صورت گیرد، با آن برخورد شده و اجازه نخواهیم داد کالایی خارج سیکل و حیطه ممیزی تولید و عرضه شوند.

وی تاکید کرد که ممیزی کتاب قبل از چاپ به قوت خود باقی است و چنانچه کتابی نیاز به تجدید چاپ هم داشته باشد در هر دوره مجددا ممیزی خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که بر این باوریم کتاب مانند روزنامه نیست بلکه یک اثر فرهنگی و ماندگار در تاریخ است از رو باید در ممیزی آن دقت نظر و همه جوانب و ضوابط دیده شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: چنانچه کتاب، تئا‌تر، فیلم و یا هر محصول دیگر فرهنگی و هنری با سهل‌انگاری و در شرایطی که بدون مجوز انتشار دریافت کرده باشد آن مجوز را بازنگری و اگر نیاز باشد حتی باطل خواهیم کرد

پایان پیام

کد خبر : 21843 ساعت خبر : 9:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21843
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات