بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد

بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد

باستان‌شناسان امیدوارند پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی مغزی‌های (نمونه) تهیه شده از محوطه باستانی پاسارگاد، بتوانند پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را پیش از دوره هخامنشیان تا دوران اسلامی و معاصر بازسازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کوروش محمدخانی باستان‌شناس و سرپرست هیئت مشترک ایران و فرانسه در پاسارگاد، این مطلب را در نشست تخصصی «زمین باستان‌شناسی و دیرین اقلیم‌شناسی» که به همت پژوهشکده باستان‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح ساخت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری او گفت: زمین باستان‌شناسی یا مطالعات فرا رشته‌ای علوم زمین مطالعاتی در مرز بین باستان‌شناسی و علوم زمین است.

بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد

وی مطالعات زمین باستان‌شناسی را یکسری مطالعات میان رشته‌ای دانست که از چندین رشته مختلف تشکیل شده و در مقیاس‌های متفاوت ازمیکرو تا مقیاس‌های بزرگ انجام می‌گیرد.

این باستان‌شناس با بیان اینکه مطالعات چشم انداز باستان‌شناسی با محیط زیست طبیعی در اطراف هر محوطه باستانی ارتباط تنگاتنگ دارد اظهار داشت: مطالعات چشم‌انداز باستان‌شناسی در یک محوطه کاملا به فعالیت‌های انسانی و تغییرات طبیعی که در آن محوطه در طول زمان رخ می‌دهد وابسته است.

به گفته محمدخانی، کاراکتر‌های زمین باستان‌شناسی بیشتر وابسته به تعاملاتی است که بین انسان و طبیعت در طول زمان شکل گرفته است.

او با اشاره به وسعت ۶کیلومتر مربعی محوطه پاسارگاد که تنها ۱۶۰هکتار از آن فنس‌کشی و محافظت می‌شود تصریح کرد: محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب از اهمیت بسیار زیادی در مطالعات زمین باستان‌شناسی برخوردار است به گونه‌ای که پرسش‌های فراوانی برای پژوهشگران در مورد جای جای آن مطرح است.

محمدخانی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این محوطه باستانی گفت: پروژه‌هایی برای درک رابطه بین محوطه هخامنشی پاسارگاد با سایر محوطه‌ها در دشت پاسارگاد تا امروز در حال انجام است.

این باستان‌شناس، مدیریت آب یا مطالعات سیستم‌های هیدرولوژی منطقه، لند فرم (شکل طبیعی منطقه در گذشته) و مطالعه تاریخچه پوشش گیاهی در دشت پاسارگاد را از پروژه‌هایی اعلام کرد که در حال انجام است.

وی اظهار داشت: به منظور انجام تحقیقات در زمینه آب در دوره هخامنشیان فعالیت‌های متفاوتی از جمله نقشه‌برداری‌های دقیق برای اطلاع از شبکه آبرسانی قدیم و به دست آوردن سرچشمه‌ها و منابع تغذیه آب در آن دوره انجام می‌گیرد.

او مطالعه سد‌ها، بند‌ها و ژئومورفولوژی دشت پاسارگاد را مهم‌ترین پژوهشی دانست که در این حوزه در حال انجام است و گفت: مطالعات دینامیک رودخانه‌ها برای فهم بهتر این بند و سد‌ها است.

محمدخانی با اشاره به فعالیت‌هایی که برای مطالعه لند فرم گذشته در دشت پاسارگاد صورت گرفته است اظهار داشت: نقشه‌برداری جزئی می‌تواند جزئیات عوارض روی سطح را تعیین کند که این کار بر روی ۵۰هکتار از محوطه پاسارگاد صورت گرفت و ساختارهای مهمی تشخیص داده شد.

استاد یار گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه پوشش گیاهی یکی از مهم‌ترین باغ‌های سلطنتی دنیا یعنی پاسارگاد را از دیگر فعالیت‌های هیئت ایران و فرانسه درپاسارگاد اعلام کرد.

او با اشاره به مطالعاتی که مرتضی جمالی عضو مرکز پژوهش‌های علمی فرانسه بر روی دریاچه مهارلو انجام داده و نتایج بسیار جالب توجه آن تصریح کرد: در این پژوهش سه مترو نیم نهشته در ۴۵۰۰سال مطالعه شد که بر اساس نمودار ارائه شده می‌توان بازسازی پوشش گیاهی را در دوران هخامنشی در دریاچه مهارلو از نظر نوع گرده‌هایی که داشته مشاهده کنیم.

محمد‌خانی گفت: به همین منظور امسال مغزی‌هایی به دو حالت دستی و سنداژ در چهار نقطه استخر آب، محوطه بعد از آن، باغ سلطنتی و بستر رودخانه محوطه باستانی پاسارگاد تهیه شد که هفته آینده برای آزمایش به فرانسه فرستاده می‌شود.

او تصریح کرد: با اعلام نتایج می‌توانیم در مقیاس محوطه، تغییرات پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را از قبل از دوره هخامنشیان تا دوران اسلامی و معاصر بازسازی کنیم.

بازسازی چشم‌اندازهای باستانی

ژآن باتیست ریگو، زمین‌شناس و استاد دانشگاه تور فرانسه در ادامه این نشست در خصوص رویکرد زمین باستان‌شناسی در محیط آبرفتی و بازسازی چشم‌اندازهای باستانی توسط خصوصیات ژئومورفولوژیکی و دیرین اقلیم‌شناسی منطقه مطالبی را مطرح ساخت.

او در ادامه درمورد خصوصیات ژئومورفولوژیک که باید در محوطه‌های باستانی مورد اندازه گیری قرار گیرد پیشنهاداتی ارایه کرد.

سباستین گندت، باستان‌شناس و عضو مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه، دانشگاه لیون ۲و سرپرست فرانسوی هیئت مشترک ایران –فرانسه دیگر سخنران این نشست به بیان مطالبی در باره رابطه ژئوفیزیک و زمین باستان‌شناسی پرداخت.

او با ارایه مثال‌هایی از روش‌های مختلف ژئوفیزیک و کاربرد آن‌ها در محوطه‌های باستانی، رابطه این بررسی‌ها با مطالعات زمین باستان‌شناسی و چشم‌انداز باستانی و نحوه استفاده از این داده‌ها را در مطالعات ژئومورفولوژی و زمین باستان‌شناسی توضیح داد.

دیگر سخنران این نشست پرفسور رومینک دوما متخصص هیدرولوژی و استاد دانشگاه لیون ۳در رابطه با هیدرولوژی و باستان‌شناسی مطالبی را بیان کرد.

او در مورد مسائل آب‌شناسی و خصوصیاتی که در مورد اندازه گیری واقع می‌شود توضیحاتی ارایه داد.

به گفته وی، مطالعه وضعیت سیستم آبرسانی امروزی رهنمونی برای پی بردن به وضعیت مدیریت سیستم آبرسانی در دنیای باستان‌شناسی خواهد بود.

پابان پیام

کد خبر : 21318 ساعت خبر : 10:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21318
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات