بچاق!

پایگاه خبری گلونی، فریور خراباتی: چاق در لغت به معنی فربه است، یعنی کسی که اضافه وزن دارد. اما فعل «چاقیدن» چند سالی است که با رشد و گسترش مصرف قلیان بر سر زبان‌ها افتاده است. در گذشته مردم به پارک می‌رفتند تا والیبال و بدمینتون بازی کنند، الان به پارک می‌روند تا قلیان«چاق» کنند و با دود آن ریه‌های خود و دیگران را مورد لطف و عنایت قرار دهند. بارها مشاهده شده که صرف فعل «چاقیدن» به آتش‌سوزی و نابودی جنگل و درختان منجر شده است. بنابراین شاید به زودی لازم باشد تابلوی «به منطقه‌ی چاقیدن ممنوع نزدیک می‌شوید» را هم به تابلوها اضافه کنیم.

بچه‌مایه‌دار

کسی که پدرش دکتر، مهندس، بازرگان یا صاحب‌منصب بوده و به همین دلیل پسرش مایه‌دار است. فردی را گویند که پولدار است (یعنی مانند بنده و شما نیست!) آن کس که ماشین بوگاتی شش میلیارد تومانی سوار می شود. کسی که در زمان ورود به یک رستوران یا لباس‌فروشی، اول قیمت‌ها را نگاه نمی‌کند بعد اجناس را. کسی که عکس تلفن همراه، ماشین، استخر حیاط خانه و… را در اینستاگرام می‌گذارد و فخر را فرو می‌کند توی چشم دیگران. هر کس که گذرنامه‌اش مهر ورود به تمام کشورهای توریستی را دارد. یک جور درد است برای دیگران که مجبور هستند او را تماشا کنند و «نوچ نوچ» کنند!

پایان پیام

قلیان

قَلیان یا غُلیان (به معنی قل قل کننده) نام یک ابزار تدخین تنباکو است که با عبور دود از تنگ قلیان برای خنک کردن و تصفیه دود تنباکو ،آن را به ریه فرو میبرند.

این ابزار در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا متداول است. بنابر شواهد موجود، قلیان از ایران به سایر نقاط جهان ازجمله هند و مصر راه یافت. در فارسی، به صورت قالیان (در عربی غلیون به معنای پیپ) نیز ثبت شده و گاه نارگیلی نیز نامیده شده‌است. در افغانستان، به کل مجموعه قلیان، چلم نیز می‌گویند. در کشورهای عربی، به نام شیشه و نارجیلة معروف است و در شبه قاره به حقّه معروف است. قلیان برای استفاده از دود حاصل از تماس زغال گداخته و تنباکو است که به این عمل «کشیدن قلیان» می‌گویند.

بررسی ۵۴۲ مطالعهٔ علمی در زمینهٔ قلیان نشان می‌دهد که در مقایسه با کشیدن یک عدد سیگار، کشیدن یک قلیان حدوداً ۱۲ برابر بیش تر از دود، ۵ برابر بیش تر از قیر، ۲ برابر بیش تر نیکوتین، و ۲ برابر بیشتر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند و به ازای هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کشیدن قلیان، به اندازه ۵ بسته سیگار، دود وارد بدن انسان می‌کند.

کد خبر : 20880 ساعت خبر : 8:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20880
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات