شماره ثبت خانه آیت‌الله کمالوند ابلاغ شد

شماره ثبت خانه آیت‌الله کمالوند به میراث فرهنگی لرستان ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، غلامرضا سلیمانی اعلام کرد: بنای تاریخی فرهنگی خانه آیت‌الله کمالوند در محله سبزه‌میدان و محدوده بافت قدیمی شهر خرم‌آباد واقع شده است. این بنا نخستین حوضه علمیه استان لرستان بوده که به عنوان یک مکان – رویداد تاریخی در وقایع قبل از انقلاب همچون محل اصلی تجمع روحانیون، برگزاری اعیاد، جشن‌ها، عزاداری‌ها و برنامه‌ریزی تظاهرات‌ علیه رژیم طاغوت و پایه‌ریزی ایجاد حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد، در حافظه تاریخی شهر نقش بسته است و همواره جایگاه معنوی این بنا برای مردم قابل احترام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: این خانه تاریخی متعلق به دوره پهلوی بوده و این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی و در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی کشور، این اثر ارزشمند را جهت ثبت پیشنهاد نموده و در ‌‌نهایت پس از بررسی‌های کار‌شناسی به شماره ۳۱۴۹۴ در تاریخ ۱۳۹۵/۳/۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سلیمانی افزود: ثبت این خانه تاریخی که به نام یکی از مفاخر مذهبی لرستان مزین است به پیشنهاد استاد سیدفرید قاسمی و کار‌شناسی عطا حسن‌پور انجام گرفت. لذا جا دارد علاوه بر ایشان از زحمات و پیگیری‌های دیگر همکاران از جمله محسن طرحانی و خانم‌ها صمیمی‌نسب و متقی‌نیا نیز قدردانی شود.

محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان گفت: بر اساس تحقیقات بعمل آمده این بنا متعلق به دوره پهلوی می‌باشد اما آنچه اکنون از آن بر جای مانده طی زمان دستخوش تغییرات فراوانی شده است. این بنا دارای سه ورودی در ضلع‌های شرقی و جنوب و جنوب شرقی است که ضلع شرقی بنا شامل اندرونی خانه و دو بنای مجزا با دو ورودی جداگانه و دارای دو حیاط مرکزی می‌باشد که اکنون تنها یک قسمت آن سالم و به سبک خانه‌های زمان قاجار دارای اتاق‌های تو در تو می‌باشد.

کد خبر : 21784 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21784
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

البته با رهنمود استاد قاسمی برخی از خبرنگارهای دلسوز خرم آباد تلاش زیادی کردند تا شهرداری از تبدیل این ملک به پارکینگ جلوگیری کند و حتی به فرزند آقای کمالوند نیز مراجعه کردند و ایشان و شهرداری را متصرف نمودند که جا دارد از تلاش آنها نیز تشکر نمایم. از شهرداری و میراث فرهنگی نیز تشکر میکنیم که پس از آن همکاری لازم را برای ثبت این اثر در فهرست ملی انجام دادند