محیط‌بان مجروح پارک ملی بمو شهید شد

منوچهر شجاعیان محیط‌بان پارک ملی بمو که عصر امروز در جریان درگیری با شکارچیان متخلف مجروح شده بود، درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در جریان درگیری مسلحانه مابین شکارچیان متخلف و محیطبانان پارک ملی بمو که ساعاتی قبل رخ داد، محیط‌بان شجاعی از ناحیه صورت هدف گلوله قرار گرفت.

محیطبان مجروح به‌وسیله هلی کوپتر به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شد ولی بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان رجایی شیراز شهید شد.

روز گذشته نیز دو محیط‌بان در منطقه گنو هرمزگان به‌دست شکارچیان غیر مجاز توسط شلیک گلوله یه شهادت رسیدند.

پایان پیام

محیط‌بان

محیط‌بان فردی است که به حفاظت و کنترلِ عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور می‌پردازد. محیط بانانِ سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می‌شوند. اما با توجه به شرایط کاری خویش، وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی یا شبه‌نظامی دارند.

تا مهرماه ۱۳۹۶ خورشیدی ۱۱۹ نفر در حین انجام مسئولیت محیط‌بانی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.
اولین احکام قانونی دربارهٔ شکار در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۰۷ تدوین و تصویب شده‌است و در ۱۴ اسفند ۱۳۳۵ مقررات مستقل و نسبتاً جامعی در زمینه حفاظت از حیات وحش به تصویب مجلس وقت رسید و «کانون شکار و صید» تشکیل گردید که اعضاء آن را تعدادی از افراد علاقه‌مند به شکار و صید تشکیل می‌دادند، و به منظوراجرای قوانین تدوین شده وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش وقت نیز به عضویت کانون مذکور درآمدند. در ۱۶ خرداد ۱۳۴۶ سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون شکار گردید و این سازمان رسماً به عنوان یک دستگاه مستقل دولتی فعالیت خود را با آموزش شکاربانان در سطح کشورآغاز و مناطق را نیز به عنوان پارک وحش مورد حفاظت قرار داد.

در سال ۱۳۵۰ با مطرح شدن مسائل زیست‌محیطی در سطح جهان، این سازمان با تغییر عنوان به نام سازمان حفاظت محیط زیست عهده‌دار مسایل محیط زیست کشور گردید و همکاری خود را با سازمان‌های بین‌المللی ادامه داد. سازمان حفاظت محیط زیست طبق استانداردهای بین‌المللی مناطقی را تحت عنوان مناطق چهارگانه مورد حفاظت قرار داده‌است، که هر یک از مناطق دارای شرایط و مقررات خاص بوده وهم اکنون تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست در کل کشور به ۲۵۳ رسیده‌است

کد خبر : 20696 ساعت خبر : 2:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20696
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات