مزد کارگر

پایگاه خبری گلونی، مهرداد حسین‌زاده: مزد کارگر

سال ۱۸۸۷
فرانسه شهر پاریس

ـ داداچ، ما کار نمی‌کنیم دیگه.
– چرا؟ مگه دست خودتونه! قرارداد دارید.
ـ هرقدر پول دادید ما هم کارکردیم. حالا تا پول ندید کار نمی‌کنیم.
– بابا، ضایع بازی در نیارید، این یارو تاریخ‌نویسه داره این چیزها رو می‌شنوه.
ـ بذار بشنوه، اتفاقاً بهتره. یا پول ما رو می‌دید یا اینی هم که ساختیم پایین می‌آریم و می‌ریم.
– پول می‌دیم بهتون، اما قبلش شما کارتون رو بکنید و درست تحویل بدید.
ـ ئه، این‌طوریه؟ ژان، اون آجرها رو بزن بریز پایین . ژاک، دیگه گچ‌کاری نکن. روسو، فرغون رو بی‌خیال، بپر اون کلنگ رو بردار.
و بدین ترتیب روند ساخت برج ایفل به دلیل پرداخت نشدنِ به‌موقع حقوق کارگران ناتمام ماند و این برج به همین صورت در حالت اسکلت باقی ماند و مردم دنیا هم که فکر می‌کردند این برج شاهکاری است برای خودش، آن‌قدر به آن سر زدند تا رکورد بیشترین بازدید یک بنای خاص را از آن خود کند. اگر از حال کارگرانی که کار را نیمه‌کاره گذاشتند بخواهید بدانید، باید خدمت‌تان عرض کنم همان‌جا آن‌ها را گرفتند و به زور شلاق بردند در رود سن انداختند و با این کار دیگر هیچ کارگری جرئت دم زدن از حقوقش را نداشت.

پایان پیام

برج ایفل

برج ایفل برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که زمانی بلند ترین سازه ی جهان شناخته میشد،امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.

ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده‌است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده‌است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده‌است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.

نام برج ایفل از نام سازنده اش گوستاو ایفل گرفته شده‌است.

کد خبر : 21228 ساعت خبر : 7:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21228
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات