دریاچه گهر استراحت نکند می‌میرد

دریاچه گهر استراحت نکند می‌میرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احد رستگارفرد: حال گهر این‌روزها اصلاً خوب نیست. تعداد زیاد جمعیتی که روزانه روانه آنجا می‌شود و حجم زیاد زباله‌های که در طول دو مسیر دستیابی به دریاچه اصلی در اطراف راه مال‌روی اینک موتوررو شده رها می‌شود، هر ساله وضع بهداشتی را بدتر می‌کند.

دریاچه گهر استراحت نکند می‌میرد

حجم این زباله‌ها آنقدر زیاد است که علی‌رغم تلاش بی‌وقفه محیط‌بانان باز هم مقدار قابل توجهی از آنها بر زمین و لابه‌لای سنگ‌ها و درختان به جای می‌ماند. قوطی‌های فلزی، بطری‌های پلاستیکی انواع نوشیدنی، بطری‌های شیشه‌ای، ظروف شکسته چینی و ملامین، ظروف یکبار مصرف، کیسه‌های چایی کیسه‌ای، انواع کیسه پلاستیکی و …. عمده این زباله‌ها را تشکیل می‌دهند. البته در میان این زباله‌ها می‌توان قطعات شکسته چراغ و گلگیر پلاستیکی موتورسیکلت و برس مو و انواع طناب و ریسمان و تور و نخ نایلونی ماهیگیری و …. را یافت.

آلودگی صوتی ناشی از ازدحام جمعیت زیاد در اطراف دریاچه مشکل دیگری است که اینروزها گریبان‌گیر گهر شده است. وجود بلندگوهای نصب شده، استفاده از دستگاه‌های پخش و ادوات مختلف موسیقی، صدای تردد ممتد موتورسیکلت‌ها، سر و صدای حیوانات بارکش، جیغ و فریادهای افراد و …. همه و همه علاوه بر به هم‌زدن آرامش و سکوت محیط، باعث فراری‌شدن حیاط وحش منطقه می‌شود.

بریدن درختان زنده برای سوزاندن چوب آنها به‌ویژه در قسمت بالایی دریاچه و همچنین دریاچه بالای گهر در حجم زیاد و لگدمال شدن پوشش گیاهی به‌دلیل تردد فراوان جمعیت را هم به فهرست مشکلات گهر بیافزایید. چرای الاغ‌های بارکش در طول مسیر و در محدوده دریاچه فراموش نشود.

دریاچه گهر استراحت نکند می‌میرد

البته ناگفته نماند که این حیوانات بارکش خود قربانیان بدرفتاری و خشونت با حیوانات هستند. این زبان بسته‌ها که عمدتاً بسیار مسن و زخمی و بیمار و فاقد یراق‌آلات مناسب حمل بار هستند، مجبور به حمل بارهای بسیار سنگین و بیش از حد توان در مسیر طاقت‌فرسای دریاچه زیر ضربات بی‌رحمانه صاحبان بار، می‌شوند. دیدن وضعیت این حیوانات بارکش به‌ویژه در مسیر برگشت و در طول بالا رفتن از گردنه پنبه‌کار دلخراشترین خاطره سفر به گهر است.

آب‌تنی و بعضاً استحمام در دریاچه علاوه بر آلوده‌کردن آب دریاچه به مواد شیمیایی باعث گل‌آلود شدن آب در قسمت‌های کم‌آب آن می‌شود.

شست‌وشوی ظروف با مواد شوینده، قایقرانی در سطح دریاچه، چیدن میوه‌های درختان وحشی و … از جمله دیگر صدماتی است که به این محیط وارد می‌شود.

آخر قطعه بزرگ ماشین نابودی گهر، حجم بالای پساب‌های است که این جمعیت زیاد روزانه در سرویس‌های بهداشتی قسمت پایین دریاچه تخلیه می‌کنند. از آنجا که خروجی سرویس‌های بهداشتی و روشویی‌ها به چاه انتقال میابند. باعث آلودگی منابع آبی زیرزمینی این محدوده و بروز مشکلات فراوانی خواهند شد.

وضعیت در قسمت بالایی گهر به مراتب بدتر است. زیرا نبود سرویس‌های بهداشتی باعث می‌شود که افراد برای اجابت مزاج به‌ناچار در محیط سرباز و به‌صورت پراکنده در هرجای دنجی اقدام نمایند. این امر احتمال آلودگی محیط و آب در قسمت‌های بالای دریاچه و انتقال آن به قسمت های پایین‌تر و در نهایت رودخانه خروجی دریاچه را افزایش می‌دهد.

وضعیت دریاچه بالایی گهر، یا همان گهر کوچک به مراتب بدتر است. به‌ویژه در زمینه انباشت زباله و برش و سوزاندن درختان زنده برای آتش.

در کل وضع گهر وخیم است. گرم‌شدن هوا باعث گرم‌شدن آب دریاچه شده در کنار آن آلوده‌شدن آب دریاچه به مواد شوینده موجب رشد سریع و آفت گونه گیاه نی در آن شده. به‌طوری که قسمت زیادی از ساحل غربی و پایین دریاچه اصلی را در بر گرفته‌اند. این نی‌ها به مرور سطح دریاچه را می‌پوشانند و آنرا خفه می‌کنند.

گرم‌شدن آب دریاچه باعث رشد گیاهان دیگری نیز در دریاچه شده، جلبک و …. که زندگی ماهی‌ها و گونه‌های آبزی را به خطر می‌اندازد. حال گهر بد نیست وخیم است. گهر نیاز به مدتی استراحت مطلق دارد. باید گهر را چندسالی به حال خود بگذاریم و اصلاً حتی به عیادتش هم نرویم، تا در محیطی آرام کمی فرصت بازسازی و ترمیم خودش را بیابد.

دریاچه گهر استراحت نکند می‌میرد

اگر می‌خواهیم گهر تنهایمان نگذارد بایستی مدتی او را تنها به حال خودش رها کنیم تا زخم‌هایش را اندکی‌ترمیم کند. پوشش گیاهی‌اش جانی دوباره بگیرد. درختانش فرصت و رخصت شاخه‌زدن بیابند. آبش آلوده نشود. ماهی‌ها و حیات وحشش دوباره به تیمارش بیایند و حالش کمی رو بهبودی برود. یادمان نرود، دریاچه گهر فقط یک مقصد گردشگری نیست، بلکه سرچشمه زندگی بخش عظیمی از غرب و جنوب استان لرستان و شمال خوزستان است.

دریاچه گهر استراحت نکند می‌میرد

گهر به‌تنهایی سرچشمه زندگی دره‌ای به طول تقریبی صدکیلومتر است و پس از آن به رود سزار می‌ریزد و همچنان جان می‌بخشد و می‌رود و می‌رود.

پایان پیام

کد خبر : 23526 ساعت خبر : 7:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23526
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات