لری زبان است و یا گویش، یا لهجه؟

لری زبان است و یا گویش، یا لهجه؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابراهیم خدایی در نشریه لور آورده است: لری زبان است و یا گویش، یا لهجه؟!

آیا لری یک زبان است یا چند زبان؟  یک لهجه است یا چند لهجه؟ آیا زبان لکی جز زبان‌های لری است یا خیر؟

این‌ها پرسش‌هایی است که معمولاً در شناخت مردم لر و البته در شناخت هر قوم و فرهنگ دیگری معمولاً مبتلابه است، در زمینه لرشناسی با توجه به فقدان هرگونه محفل رسمی دانشگاهی یا غیر دانشگاهی، مطالعات مفصل و مدونی وجود ندارد و به همین خاطر اطلاعات و اظهار نظرهای مغشوش و مشوش زبادی مطرح است.

لرستان فیلی را بشناسید

مساله‌ای که در ایران‌شناسی به عنوان یک حوزه مطالعاتی بین رشته‌ای با آن مواجه هستیم (و شاید در شناخت هر جامعه دیگری هم نظیر آن را بتوان یافت) پارادایم‌های متفاوت و بعضاً متعارضی است که بر رشته‌های علمی گوناگون حاکم است.

تا جایی که به «ایران‌شناسی» مربوط است معمولاً رشته ادبیات فارسی و سپس تاریخ می‌چربند و سهم بیشتری در تحقیقات دارند در حالی که انسان‌شناسی با نام مردم‌شناسی بیشتر یک رشته غیر دانشگاهی است و زبان‌شناسی هم هیچگاه نه از نظر کمیت و نه کیفیت نتوانسته بر فضای تحقیقات ایران‌شناسی مسلط شود.

به نظر می‌رسد سهم ادبیات فارسی در حاکمیت سیاسی کشور ایران آن‌قدر یکه تازان است که اجازه هرگونه رشد و سیطره به رشته‌های زبان‌شناسی و انسان‌شناسی نمی‌دهد.

لری زبان است و یا گویش، یا لهجه؟

نماشای گلونی را دنبال کنید

تا جایی که به تحقیقات زبانی در حوزه‌های لرنشین مربوط است، دانشجویان، معلمان، اساتید رشته ادبیات فارسی و پژوهشگرانی که در اصل متخصص فارسی‌شناسی بوده‌اند هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی و هم از نظر سیاسی کاملاً دارای تسلط هستند و همین باعث شده است خود را مختار بدانند درباره تمام اجزاء و ابعاد لری قضاوت کنند.

بی‌شک از میان پرسشی که در تیتر این مطلب آمده است (یعنی تعریف زبان، گویش و لهجه و تعیین زبان بودن، گویش‌بودن و یا لهجه‌بودن لری) نظر علم زبان‌شناسی بیش از هر علم دیگری صائب است.

اما زبان‌شناسی نیز محدودیت‌های خود را دارد، مثلاً علم زبان‌شناسی می‌تواند تعیین کند دو گونه ایکس و وای دو زبان مختلف هستند یا گویش‌های یک زبان واحد، اما نمی‌تواند تعیین کند که کدام یک زیبنده نام لری است و کدام نیست، در اینجا باید از تاریخ یا انسان‌شناسی کمک گرفت.

به عبارت دیگر، طبق تعاریفی که در ادامه از زبان دکتر محمد دبیرمقدم، استاد زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، خواهد آمد، این سه جمله؛

الف) نمی‌دونم چی می‌گی تا تو رو راهنمایی کنم

ب) نمه ذانم چه موشی تا رهومنیت کم

ج) ناونم چئ مؤیی تا رهمونیت بکم

متعلق به سه زبان جدا از هم هستند، (ولو این که هر سه در گروه زبان‌های ایرانی قرار گیرند) اما این که لری یا فارسی نام کدام یک از آن‌هاست و نام کدام یک از آن‌ها نیست، در حوزه صلاحیت انسان شناسی و تاریخ است و زبان شناسی نمی‌تواند بر اساس استدلال و روش تحقیق خود حرف آخر را بزند بلکه زبان‌شناس‌ها باید بر اساس بررسی‌های علوم دیگر قضاوت کنند، البته در ادامه پای قدرت سیاسی، عملکرد رسانه‌ها و مسائل غیر علمی زیادی نیز به میان می‌آید که در این یادداشت قصد ورود بدان مبحث را ندارم.

زبان، گونه، گویش و لهجه: کاربردهای بومی و جهانی

لری زبان است و یا گویش، یا لهجه؟

دکتر محمد دبیرمقدم، فصلنامه ادب پژوهی، شماره ۵، تابستان و پاییز ۱۳۸۷

«نظریه زبان عمومی» را می‌توان نظریه‌ای تصور کرد که بنیان‌ها و مفاهیم آن مورد اتفاق نظر و اجماع جامعه زبان‌شناسی، صرف نظر از چارچوب‌های نظری خاص، است.

(۱)  زبان (Language): دو گونه زبانی که سخنگویان آن دو فهم متقابل ندارند زبان‌اند.

(۲)  گویش (dialect): دو گونه زبانی که سخنگویان آن دو فهم متقابل دارند اما در عین حال بین این دو گونه تفاوت‌های آوایی و واجی و واژگانی و / یا دستوری مشاهده می‌شود، گویش‌های یک زبان‌اند.

(۳)  لهجه (accent): دو گونه زبانی که سخنگویان آن دو فهم متقابل دارند اما در عین حال بین آن دو گونه فقط تفاوت‌های آوایی (و واجی) دیده می‌شود لهجه‌های یک زبان‌اند.

(۴)  گونه (variety): اصطلاحی است خنثی، که همچنان که در تعریف «زبان»، «گویش» و لهجه مشاهده می‌کنیم، می‌توان آن را به عنوان اطلاقی کلّی به کار برد.

بر پایه این تعاریف فارسی امروز، گیلکی، مازندرانی، کردی، هورامی، لکی، لری، راجی، دلواری، لارستانی و نائینی زبان‌اند. زبان فارسی امروز زبان رسمی است و دیگر زبان‌های مذکور زبان‌های محلی کشورمان هستند.

مردم لر

لری زبان است و یا گویش، یا لهجه؟

لرستان نامی تاریخی برای سکونت‌گاه قوم لر بوده است، نخستین مردمی که بر مناطقی از لرستان حاکمیت داشته‌اند، عیلامیان بوده‌اند، اما اطلاع درستی از چگونگی تشکیل جوامع و ابتدای تاریخ آن‌ها در دست نیست و این در حالی است که توانسته بودند پیش از ورود اقوام آریایی به ایران در حدود هزاره چهارم پیش از میلاد در بخش‌هایی از غرب ایران کنونی دولتی بنا کنند.

از شهرهای مهم حکومت عیلامی‌ها در سرزمین لرستان، شوش و اهواز بوده است.

پس از عیلامیان، کاسی‌ها در نواحی کنونی سکونت‌گاه مردم لر ساکن شدند.

کاسیان قبل از مادها و پارسیان از ارتفاعات قفقاز و آذربایجان به جنوب غربی ایران وارد شدند، ولی در ابتدای سکونت در فلات ایران، در نواحی اطراف دریای مازندران ساکن شدند و نام خود را به این دریا داده و آن را دریای کاسپی نامیدند.

این قوم همزمان با عیلامیان بر بخش‌هایی از لرستان تسلط داشته و مهمترین قبایل کوهستانی زاگرس محسوب می‌شدند و پیشه دامداری داشته و با زبانی که با عیلامی قرابت داشت، سخن می‌گفتند.

از زمان حکومت هخامنشیان تا ساسانیان، منطقه لرستان که سکونتگاه اصلی مردم لر به شمار می‌آ‌ید، به نام «پهله» یا پَهلَو، نام‌گذاری شده است.

سرزمین وسیعی که بیشتر شهرها و نواحی زاگرس فعلی را بر داشته است.

در روز هخامنشیان، لرستان کنونی، به اتفاق ایلام و خوزستان ایالت سوم این امپراطوری عظیم بودند.

در زمان اشکانیان، این سرزمین یکی از ساتراپ‌های (ایالت) این سلسله بوده است و سرانجام در زمان ساسانیان این منطقه به نام «پهله» نام‌گذاری شده است.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 22510 ساعت خبر : 8:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22510
اشتراک در نظرات
اطلاع از
33 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام
اینهمه استاد و کتاب و …بلد نیستن یه کلمه درست بگن
بذارید من بگم با سواد کم
لری زبان است
با چند گویش مثل گویش خرم ابادی بختیاری ….
هر کدام از این استانها گویش خودشونو دارن و هر استانی در گویشهاش چند لهجه داره مثل لهجه بالاگریوه در خرم اباد…
حالا لری که یک زبانه که از پارسی باستان میاد نه از فارسی تهران
به همین راحتی
قدمت زبان لری برمیگرده به قدمت زندگی در این دیار مثلا لرها. در خرم اباد قدمتشون برمیگرده به غار کلدر
این قدمت نمیتونه زیر مجموعه یک زبانی باشه که مثلا ده هزار ساله بوجود اومده
افتااااااد
غار کلدر رو در گوگل عزیز جستجو بفرمایید
جواب بدست میاد

معنی این آهنگ به زبان لری یعنی چی ؟
صد قسم هردی وا کس نخنی
وا هر ناکسی پیمان نه ونی
رتیه ده کجا نیه دیارت
عه خدا بکوشه یکه برارت
دانلود آهنگ قدیمی دهه ی هفتاد
آخمه همه هه دت واجومه زردت
آخمه همه هه دت واجومه زردت

همه مردم ایران ترکیبی از قبایل قبل از آریایی و قبایل آریایی هستن. پس الکی لرها رو طایفه جدایی نکن. عیلامی ها مردمانی کوتاه و تیره پوست بودن که از هخامنشیان شکست خوردن و از لحاظ ظاهری هیج شباهتی با لرهای امروزی ندارن.. لرها بازماندگان تمدن مارافیان و ماسپیان پارسی هستند

قوم لر صاحبان اصلی ایرانند جواب من به لرهای آریایی پندار اینه که برادری که خودتو لر آریایی مینامی آیا به این فکر کردی که آریایی ها کلا دوهزار پانصد سال وارد ایران شدن و هی میگن دوهزار پانصد سال تمدن ایران درصورتی که قدمت مفرغ های لرستان که توسط مردم این منطقه ساخته شده و حتی بردشیر مناطق بختیاری چهار هزار ساله که هردو مال اولین تمدن بشری یعنی تمدن عیلام بوده و همه تاریخ دانان لرها رو بازماندگان تمدن عیلام میدونند حالا هی بگید ما آریایی هستیم

وقتی پروفسور جلال الدین کزازی استاد تمام دانشکده ادبیات تهران میگه لری زبان است دیگه به نظرم حرفی باقی نمی ماند

ببخشید که اینقدر تند به کامنتها پاسخ میدم ولی متاسفم از خوندن این همه حرف بیخود. به نظرم ویژگی آدم احمق اینه که همیشه از حرفش مطمئنه و هیچ شکی توی ذهنش نیست. اغلب هم عوض کردن نظرش سخته یا شاید غیرممکن (جالبه که همیشه هم حرفشون اشتباه و معذرت میخوام چرنده). توی اینجور موارد اغلب اینجور افرادی تعصبات قومیتی هم دارنو این تعصب واسشون یه محرکه برای حرفهای مفتشون. یه عده هم میان از علم و مطالعه حرف میزنن بدون اینکه به رفرنسی که خوندن، اشاره کنن. چون مهم اینه که چه رفرنسی رو مطالعه کردی که داری بر پایه اون حرف میزنی؛ نه صرف اینکه یه جایی یه چیزی خونده باشی. هزاران کتاب هستن که پر از گفته های نادرست و بی ارزشن. به نظرم لرها نه عیلامیهان نه کاسیها و نه مادها یا پارسها بلکه همونجور که بیشتر منابع میگن، باید آمیخته ای از همه اینها باشن. سایر اقوام ایرانی هم همینجوری هستن. لری امروز به نظر من فقط یه گویش از فارسیه و به سختی میشه اون رو یه زبان مستقل در نظر گرفت.

سلام،لری و کوردی ولکی یکی هستند،اگر کردستان رایک فرهنگ عام درنظربگیریم لری وکوردی ولکی خاص هستند،دراصل این سه گویش یک ریشه دارند ونام آن کوردی است،هورامی،کرمانجی،سورانی،کلهری،لکی ولری زیرشاخه های زبان کوردی هستند

زبان کردی ته اصالتش به دوهزار سال نمیرسه..شما آریایی هستید و از سیبری به ایران اومدید در نتیجه در قسمت لک ها ساکن شدید و زبان لک ها رو گرفتید پس شما زیر مجموعه ی ملت لور و قوم لک محسوب میشید و گفتنی است کلهر ها ۱۰۰٪لور هستند

همین که شما حرف کلهرا که خودشون کورد میدونند قبول ندارید و سعی میکنید که حرف خودتون درباره اصالت لری کلهرا به کرسی بشونید نشان میده چه منطق پوچی دارید در ضمن همین ادعایی که نسبت به کوردا و زیر مجموعه بودن ان ها نسبت به لر و لک داری با اساتید تاریخ و زبان شناسی و … مطرح کن تا پی به پوچ بودنش ببری

کلهر هم لر شد جالبه که خودشون میگن کوردیم اما شما ها مسر هستید که حرف خودتون به کرسی بنشانید

ایمه لرل مینجایی ، لک ، بختیوری ، هیرونی ( جنوبی ) کل یکیکیم و هویچ اژ یک جیا نیریمن ، و شانازی مکیمن که اژ نسل شیرل لریمن . هربویی لرسوو کلین .

جالب هست که تمام کلماتی که در زبان فارسی به کار میرن و فارسی هستن نه کلنات بیگانه در لری هم وجود دارن و خیلی کلمات که در لری هست ولی در فارسی براشون جایگزین های زبانی بیگانه به وجود امده…
به نظر من لری و فارسی ۱ریشه دارن ولی فارسی دستخوشه تغیرات زبانی بیشتری نسبت به لری شده مثال ها هم اینقدر زیاده که لازم نیست ذکر کنم…
پایار بایی

برخی زبانها را زبان های ایرانی نام گذاری کردند و فارسی یکی از آنهاست ، ولی نه اینکه بقیه زبانها شاخه ای از فارسی باشند ، لذا لری زبانی مستقل از فارسی است گرچه اشتراکاتی با آن داشته باشد ، لری گیلکی مازنی فارسی کردی بلوچی و … زبانهای ایرانی محسوب میشوند . لری خود مجموعه ای از زبان لرتباران است ، لری مینجایی ، لری لکی ، لری بختیاری ، لری هیرونی ( جنوبی ) …

با سلام بنده کرد زبان و هورامی زبانم یعنی با هرو زبان صحبت میکنم جالبه که بدونید در زبان اورامی یا هورامی که باستانی ترین زبان باقیمانده بدون تغییر ایران است بسیاری از کلمات لری خرم آباد و بختبار کاملا مسابه هستند و به جرات میگم که شباهت لری به کوردی و اورامی ۷۰ به ۳۰ فارسی است یکی از دوستان کلمه وریس که یک کلمه بختیاری است رو فرمودند که این کلمه دقیقا در زبان اورامی و با همون معنی بلند شدن بکار میره به کلمات لری که در ویکیپدیا بیان شده دقیقا در زبان کردی و اورامی به همان شکل است

جایی دیدم نوشته بود طایفه اورامی اصلیت بختیاری دارن.

فعلا چیایی که سیمو مهمه ایه که گردمو لریم و وایک براریم
گردمو واهم هم زونیم
هیچ فرقی هم ناریم
زنده باد گرد لرل
دوستو دارم

آسمان سرزمینهای قوم لر آسمان آفتاب و آستاره هست آسمان پهنه شکوه هخامنشیان ساسانیان و زندیان، در زاگرس زبان پارسی که دنباله پارسی هخامنشیست شاهنامه خوانی و اسطوره ها هنوز در یاد این قوم به خوبی زنده اند …لر واژه ایست که از قرن چهار به پارسیان کوچ نشین اطلاق شد و در این دو و سه قرن اخیر به تمام قلمرو پارس va Mad گفته میشه…از نهاوند ملایر تویسرکان تا لرستان کوچک(استان لرستان) لرستان بزرگ(چهارمحال و بختیاری کهگیلویه بویراحمد ممسنی) بخش بزرگی از شوشیان(خوزستان) تنگستان بوشهر تابخشهایی از شرق استان فارس…این قوم هرگز تسلط اشکانیان یونانی گرا بر پارس نپذیرفت و انقدر پادر رکاب فشرد تا اشکانیان را بر زمین کوبید و ساسانیان را بر اریکه قدرت نشاند و ایران را بار دیگر به شکوه هخامنشیان بازگرداند تاریخ قوم لرریشه در تاریخ ایران دارد وتاریخ ایران ریشه در تارخ قوم لر، عظمت ایران از زاگرس اغازشده و ۲ شاهنشاهی لرتبار که ان روزگار پارس نامیده میشد نگین تاریخ جهان است.
لر یا له معنای دره های ژرف پربار .
این واژه در چند قرن اخیر به قلمرو پارس va Mad یعنی قلمروی که روزگاری قلمرو قوم پارس va Mad نامیده میشد….از قرن ۴ به پارسیان کوچ نشین لر گفته میشه شاید هم به معنای سرزمین پر درخت باشه…..
لرها , عیلامی نیستن…
عیلامی ممکن در شوشیان(خوزستان) وجود داشته اند ولی ارتباط با لرها ندارند…اصلان بومیان خوزستان یه گروه بسیار کوچکی هستند که در بوشهر هم وجود دارند مردمانی کوتاه قد و سیه چرده که عیلامی هستن هیچ شباهت نژادی و زبانی به لرها ندارند…داستان عیلامی بودن لرها یک داستان خنده دار و بی اساس در جهت بی هویت کردن پارس و اندیشه های اصیل پارسی…
مهاجرت آریایها به ایران ساختگیست هیچ دلیلی هم اروپایان ارائه نمیدن…من در ایتالیا زندگی میکنم و اروپاییها دوست دارن ریشه همه تمدن ها را از خود بدانند…اروپایی ها حتی نمی دونن که جنگهای پارتیزان یعنی جنک به شیوه پارتی ها!!
اگه مهاجرتی بوده از فلات ایران بوده به اسرائل امروزی و یونان تا جنوب همین ایتالیا…از شرق هم به سمت هند که تمدن سند را به وجود اوردند…انام ایران به معنای سرزمین آریایها میباشد…
Hich kodam az empratoori haye lor tabar,hakhamenshian va sasanian khod ra hich koja ilami nakhandeand va hamishe bar Pars boodane khod takid dashteand…shayad ilami ha darin manategh boodeand vali shakheye nezamie anha bar balhaye Pars va Mad savar boode va anha faghat ahle ketabat boodeand ta jayi ke hakhamenshian bozorganeshoon ke roohie jang jooyi dashtand ketabat ra be ilami ha sepordan va zabano khatte ilami zabane dovom bood…dar dorane ashkanian ham shakheye nezami hamin ghome Pars va Mad bood ba inke parsi ha ba ashkanian rabete khoobi nadashtand va dar nahayat ghodrat ra az ashkanian gereftand va sasanian ro motevalled kaedand…
Dar an dore ghablaz hakhamenshian ilami ha dar ghodrat boodand va Pars ha va Mad ha shakheye nezami ilam boodand vali az yek rishe naboodand…mage emrooze age kasi dar yek mantaghe lor neshin zendegi kone vali tork bashe va bar yek ile lor Farman beranad va an ile lor shakheye nezamie an bashe be manaye ham nezhad boodane?? 2 zabane motefavet 2 khastgahe motefavete nezhadi vali dar hamkari ke dar nahayat ham ghodrat ra az ilami ha gereftand
Dar kodam katibe neveshte ya gofte shode hakhamenshian va sasanian khod ra ilami khandeand age ilami boodand hadeaghal yek bar migoftan va bar Pars boodan takid nemikardan va zabaneshoon ba ilami ha yeki mibood…in goone tafakorat baes shode ke yek edde bi rishe bi tarikh biad yek ghome khiali be name fars besaze va hey fars fars kone…in fars kojast??? Age Pars hast ke mayim pas in fars va fars fars kardane digaran chie…in vazifeye mast ke tarikhe por eftekhareman ra be digaran moarefi konim hamintor ke niakane ma bar esalate parsi va hatta madi khod takid dashtand…va dar natije ejaze nadim ke yek mosht be saro tah bi rishe ghome khiali fars besaze va fars fars kone va be ma bege ke hakhamenshian va sasanian be shoma ertebati nadashtan va Pars boodan gheyraz in tohin ham bokonan amma be takhte jamshido bishapooro Pasargadae va …ma eftekhar ham bokonan amma be khastgahe an tamaddon tohin konan…
لبهای احساس لر مکیدنی نیست
چشمه چشمهای لر چشیدنی نیست
تو گفتی قوم لر سست چون زلف یار
تو کور خوندی لر شکستنی نیست…

ماشاالله برار

هرکسی از روی تعصب صحبت می کنه وگرنه در تاریخ زبانی به نام لری وجود نداره که بخواهبم بگیم فارسی جزو تونه یا اون جزو فارسی وعیلامی های باستان هم از هر نژادی که باشند یا از بین رفتن یا در نژادهای دیگه مخلوط شدن وهیچ کس نمی تونه به جرات بگه واین حرفها چیزی جز حدس وگمان نیست چیزی که مسلمه این که در تاریخ میگن پارسی باستان یا میانه ودری که پر افتخار ترین زبان از نظر غنا وفرهنگ وشعر میباشد ولازم به گفتن نیست وهمه ی زبانها ولهجه های ایران محترم وزیبا سهیم در افتخارات تاریخی ایران میباشند ولری هم ازاین نظر استثنا نیست چه این که لفظ لری پیش از اسلام به کار نرفته وشاید به نام دیگه ای له کار رفته که متخصصین باید نظربدهند در پایان درود بر همه ی اقوام ایرانی

درود بر شما. به بهترین وجه، لب مطلب رو ادا کردید.
متأسفانه اختلاف اندازی های بیگانگان از یک سو، بی توجهی حکومت از سوی دیگر، و به مباحثه نگذاشتن مطالب علمی در رسانه به اصطلاح ملی!!!! و تعصبات، همگی کمر به شکستن ایران بستند.

لری پارسی پهلوی است. با نگرش سطحی به موضوع کامنت گذاشتی… پارسی که امروز صحبت میشه تغییر شکل یافته پارسی دری است ولی لری پارسی پهلویه که زبان اصیل ایرانیان بوده… خیلی بده بدون علم حرف میزنید

لِر که مترادف له هست و به معنای سرزمین های ناهموار و پوشیده از درخت(پربار) در قرن ۳ و ۴ به مارافیان پارسی(پارسیان کوهنشین=کوچنشین) به کار برده شد و واژه ای مخصوص عشایر پارس بود بعد ها شکل قومیت گرفت.له در شعرهای ساسانی هم وجود داره…آهو در له دوان است و…عیلامیان هم ارتباطی به لرها ندارن عیلام جلگه خوزستان بود و اعتقاداتی آنها مثل اعتقاد به زنانگی و مار یا سرزمین خود را سرزمین خدایان نام نهادند اعتقاداتیست که هیچگاه در لرها وجود نداشته.والتر هینتس عیلام شناس بزرگ احتمال عیلامی بودن لرها را بسیار پایین می داند.برخلاف آنچه برخی ادعا می کنند که عیلامیان بومی فلات ایران بودند همچین چیزی نیست و دیاکونف شرق شناس بزرگ در کتاب تاریخ ایران مستقیم اشاره می کنه که عیلامیان از قفقاز باز گشتند.مهاجرت آریایی هم یک نظریه بی محتوا و سوخته بود و در واقع اروپا سیاستی در پشت آن دنبال می کرد.این مهاجرت های بین فلاتی بود که به دنبال خشکسالی بزرگی که از مصر تا پاکستان را در بر گرفته بود باعث مهاجرت طوایف از جنوب ایران به شمال شرقی و غربی شد که پس از یه دوره ۲۰۰ سالی بسیاری بازگشتند و برخی هم به اروپای شرقی رفتند و کشاورزی و روستاسازی را گسترده کردن.حتی بسیاری از مورخین براین باورند که پارسیان حتی شامل آن مهاجرت ها هم نشدند و همیشه در پارس بودن در حالیکه عیلامیان از قفقاز بازگشتند.به نوشته تاریخ داریوش حتی نام عیلام را که بابلیان می گفتند نشنیده بود و پارسیان به مردمان جلگه خوزستان هوجی(هوزی) می گفتند که امروزه خوزی گفته می شه.مرز عیلام و پارس بهبهان(ارگان=آریاگان) بود و در واقع پارس نام سرزمین امروزی ممسنی(مماسن) بود که تا زمان قاجار از حومه گچساران تا ملیان(بیضا) گسترده بود که در زمان قاجار تجزیه شد در این گستره ۱۲ طایفه پارسی که در متون یونانی و لوحه های گلی آمده ساکن بودند و جلگه خوزستان هوزی ناکیده می شد.نقشه ای که مورخ یهودی ناپاک گیرشمن کشید و تمام ایالت پارس باستان از کرمان تا بختیاری را جزو عیلام کرد نه در متون یونانی وجود داره نه در لوحه های گلی چون دولتی در دشت خوزستان هست نه بیشتر و حتی گزنفون در کورش نامه از حمله طوایف عرب به تحریک آشور به سرزمین باکتریا(بختیاری) در کوههای کومبالیدوس در مرز عیلام و شوش می نویسد و حتی بختیاری را در مرز عیلام معرفی می کند نه خاک عیلام.پارس که به شرق انشان گفته می شد و قلمرو ایل مماسن(مه سن=مهان بزرگان) را در بر می گرفت در زمان داریوش به مناطق گسترده تری به کار رفت و کهگیلویه و بخشی از بختیاری امروزی را در بر گرفت و شکل ایالتی به خود گرفت که از غرب کارمانیا(کرمان) تا جنوب باکتریا(بختیاری) را در بر می گرفت و شمال بختیاری در سرزمین ماد قرار می گرفت به همین دلیل سیاکزار مادی دایی کورش به دنبال حمله اعراب به باکتریا از پارسیان کمک خواست.از جنوب هم پارس تا شرق بوشهر می رسید چون غرب بوشهر و جنوب خوزستان سرزمین اصلی هوزی ها بود.تا زمان قاجار هم تا مسجد سلیمان ایالت فارس نام داشت این ایالت همیشه گستره لرها را در بر گرفته بود.لرهای امروزی مجموعه ای از پارس ها(ممسنی،بویر،کهگیلویه و بختیاری) و ماد(همدان،لرستان و کارمانسیا=کرمانشاه) می باشند لرهایی هم که در خوزستان هستند در زمان آریارمنه پدر بزرگ داریوش که قدرت را از هوزی ها گرفت و حاکم خوزستان شد به آنجا مهاجرت کرده اند و برخی طوایف هم در سده های اخیر به خوزستان مهاجرت کردند.قابل توجه عیلام پرستان که لرها هیچ ارتباطی به عیلام ندارند حداقل لرهای پارسی هیچ ارتباطی ندارند طبق متون و لوحه ها…دیاکونف می نویسد که به نظر می رسه عیلامیان با کاسی ها خویشاوند بوده باشند که این را هم با احتمال مطرح می کنه.

لری یک زبان مستقل است و به هیچ عنوان گویش فارسی نیست.بلکه برعکس فارسی لهجه ای از زبان لری است.فارسی امروزی ۵۰ درصدش عربی است و به هیچ عنوان گویش خالصی نیست.واژگان بسیاری در زبان لری وجود دارد که به هیچ عنوان مشابهش در فارسی وجود ندارد.مثل خور=خورشید،تش بریق=رعد و برق،مل=گردن،پت=دماغ و…یا حتی افعال نیز از این قاعده مثتثنا نیستند.مثلا در گویش بختیاری بلند شو میشود:وریس،معادل آن در فارسی چیست؟؟ولی اکثر لغات و تقریبا هر آنچه در فارسی موجود هست در لری نیز وجود دارد.بعد اینکه واژه گویش در مورد لرها که تقریبا نصف جمعیت ایران هستند،صدق نمیکند چون فقط در خود ایران،حداقل ۱۸میلیون لر داریم و علاوه بر آن در کشورهای عراق و عمان و…نیز لرها هستند.ثانیا توضیح ویکی پدیا در مورد زبان لری نیاز به تصحیح جدی دارد و باید اینطور بنویسند: گویش فارسی نزدیک‌ترین گویش به زبان لری است.[۶۱]گویش فارسی همانند زبان لری نواده‌ای از زبان پارسی میانه است[۶۲] و واژه‌های آن همانندی بسیاری با پارسی دارد.[۶۲] ریشه گویشهای ایرانی فارسی همانند زبان لری به پارسی میانه (پهلوی ساسانی) و از طریق پارسی میانه به پارسی باستان (زبان هخامنشیان) برمی‌گردد.ورداشتند لری رو چسبوندن به فارسی نوشتن:گویش های!!! لری همانند!!! زبان!!!؟؟ فارسی…. انگار فارسی خودش چی هست که نصفش عربی است.لری اگه گویش بود نمیشد لری خرم آبادی،بالاگریوه ای، بختیاری، ممسنی، کمزاری و…اینها سیاست دولت هست که سعی در تضعیف قدرت لر و کوچک نمودن لرها و زبان لری دارد والا بومیان اولیه و صاحبان اصلی ایران لرها بوده اند که چند هزار سال قبل از آریایی ها در ایران میزیسته اند.

روز بخیر
شما با ریشه شناسی و اشتقاق و تکامل زبان آشنایی ندارید نه؟
زبان لری و فارسی امروزی و دری همه از زبان پهلوی مشتق شدن و تکامل جداگانه پیدا کردن
شما نمیتونید بگید که زبان فارسی امروزی از لری ریشه گرفته چون کاملا حرفتون اشتباهه و همه اینها ریشه اولیه از پهلوی و پارسی میانه دارن

لری یک زبان مستقل از فارسی است و متعلق به تمام لر تبارها است.لک زبانها لرهستندو در اثر کردیسم بوجودآمده وصورت یک زبان مستقل لک(لر و کرد) در نظر گرفته شده اند که نژاد اولیه آنهارا لرتشکیل داده.لری به همراه فارسی زیر مجموعه از زبان پارسی میانه از پارسی باستان است.(لرها قبل از مهاجرت آریاییهابه خاک لرستان قدیم در ایران زندگی می کردند).#لرستانها اولین اولینها

منم از نسل لر از نسل قم اصیل ایرانی منم فرزند نادرشاه جهانگشاه منم از نسل اریربرزن

Nader tork bood…lor khastgahe hakhamenshian sasanian va zandian hast…hutan goodarz giv aryoobarzan yutuab proshat baktash pashotan va va va az in ghome delavare parvar booodand ke roozgari Pars namide mishod va emrooze Mad va Pars lor gofte mishe…in vazhe be manaye sarzamin haye por derakht be parsiane kooch neshin etlagh shod va baad be hameye ghalamrove Pars va Mad(lorestan va tooyserkan va malayer va nahavand) lor ya ler(lah) gofte shod…

درود
لری یه زبان جدا و مستقل هست از لری بویراحمدی تا خرم ابادی

تنها مسایل تضعیف هستش که میخان این شجاعان خطه زاگرس را به زمین بزنند

ترس از پیروزی لرها بهانه تضعیف انهاست

سلام…لری زبان است و لر قوم است و ن اریایی قوم عیلامی!مردم عیلام باستان که در همین مناطق لر نشین لمروزه میزیستند اجداد همین لر ها هستن!در زبان های باستانی میشه دید که کلمات متعددی امروزه در زبان لری هست که ربطی به زبان های ایرانی نداره و میشه مشاهده کرد که در زبان عیلام باستان این کلمات وجود داشته…ولی بیشتر این زبان به دلیل همنشیتی با اعراب در غرب و با اریایی ها در شرق و شمال این زبان تغییرات گسترده ای کرده…ولی هنوز کلماتی درش هست که اصالت خودشو به رخ بقیه بکشه!زنده باد لر

زنـــده باد لری خـــــومو

شکی نیست لکی و لری دوزبان مستقل هستند

با سلام.بنده لر خرم آبادیم و میتونم به تمام گویش های غرب ایران از کرمانجی(ماکو) تا لری ممسنی(نورآباد) صحبت کنم.و با جرات میگم همه ی این گویش ها از یک زبانند و گویشوران آن از یک ملت.حالا با گذشت زمان وبه دلایل متعدد در دو طیف این گویش ها نزدیکی ها و تاثیراتی از دیگر زبان ها مثل فارسی.آذری و…دیده می شود.