آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با گردوغبار ابلاغ شد

آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بر اساس این آیین‌نامه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده است «ستاد مقابله با پدیده گردوغبار» به مسئولیت معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با عضویت معاونان ذی ربط وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، نیرو، نفت، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور)، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمین شناسی کشور)، علوم، تحقیقات و فناوری، کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به همراه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان صداوسیما تشکیل می‌شود.

در ماده ۷ این آیین‌نامه به سهیم کردن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بحث مقابله با ریزگردها اشاره شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های تحت تأثیر ریزگردها مکلف به برنامه‌ریزی برای تجهیز مراکز درمانی خود طی برنامه‌های سالانه و پنج‌ساله شده‌اند.

همچنین طبق ماده ۸ این آیین نامه، وزارت نیرو موظف است با توجه به وضعیت بارش در هر سال، حقابه تالاب‌های جنوب و غرب کشور و نیاز آبی طرح‌های مقابله با منشأ گردوغبار را که توسط کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت نیرو تعیین شده است، در چارچوب میزان آب قابل تأمین ابلاغی وزارت یادشده، تأمین کرده و نتایج آن را به طور منظم به ستاد موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه ارائه نماید.

در ماده ۹ آیین‌نامه قید شده است که شهرداری‌های شهرهای واقع در مناطق تحت تأثیر پدیده گردوغبار کشور موظفند برای اجرای طرح کمربند فضای سبز شهرهای مربوط ضمن رعایت ضوابط طرح جامع، نظر سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را از جهت اولویت مکانی و نوع کاشت رعایت نمایند.

ماده۱۵ این آیین‌نامه نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرده تا نسبت به تکمیل زیرساخت های مخابراتی جهت توسعه و ارتقای شبکه‌های پایش زیست محیطی آلودگی هوا و گردوغبار اقدام نماید.
همچنین در ماده ۱۶ این آیین‌نامه که از سی و یکم تیرماه لازم الاجراست، وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به توسعه و تجهیز فرودگاه های مناطق متأثر از گرد و غبار به تجهیزات و تأسیسات ناوبری و هواشناسی پیشرفته، جهت ارایه خدمات پروازی در شرایط وقوع بحران گردوغبار اقدام نماید.
هیئت دولت در عین حال، تصریح کرده است که گزارش عملکرد این ستاد باید هر شش ماه یکبار از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دفتر هیئت دولت ارائه شود.

متن آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار ابلاغ‌شده به تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۶ را اینجا بخوانید.

 پایان پیام

کد خبر : 22050 ساعت خبر : 2:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22050
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات