اظهار امیدواری ایوبی برای اکران رستاخیز

رئیس سازمان سینمایی از دغدغه‌های مشترک کمیسیون فرهنگی و سازمان سینمایی برای بهبود وضعیت سینما سخن گفت و همچنین درباره‌ی حواشی اخیر حوزه هنری تاکید کرد که تلقی‌ام این نیست که فیلمی تحریم شده باشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، حجت‌الله ایوبی که به همراه برخی از مدیرانش در سازمان سینمایی ۱۸ مرداد ماه جلسه‌ای مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته‌اند در پاسخ به سوالی درباره‌ی موارد مطرح شده در جلسه‌ی اخیر با کمیسیون فرهنگی مجلس و دلایل شکل‌گیری این جلسه گفت: با تشکیل کمیسیون فرهنگی جدید که بیشتر اعضایش جدید هستند، طبیعتاً ما درخواست کردیم و در عین حال، اعضای کمیسیون فرهنگی هم علاقه‌مند بودند که در آغاز کار با هم جلساتی داشته باشیم تا در خصوص حوزه‌ی کارمان یعنی سینما به وحدت نظر برسیم و با هم تبادل‌نظر کنیم.

این مدیر یادآور شد:پیش از این، به همراه آقای وزیر و کلیه‌ی معاونان در کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای داشتیم که اعضای محترم کمیسیون برای همه نوع کمک به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف و برداشتن موانع قانونی احتمالی از پیش پای ما اعلام آمادگی کردند و در همان جلسه قرار شد، کمیته‌های کاری مشترکی با معاونانی که مسائل پیچیده‌تر و کارهای بیشتری در حوزه فرهنگ و هنر دارند، تشکیل شود و  در این راستا، «کمیته‌ی هنر» به سرپرستی آقای مازنی تشکیل و جلسه‌ی اخیر، اولین جلسه‌ای بود که ما برای تبادل نظر و برای اینکه این کمیسیون در جریان کارهای ما قرار بگیرند دعوت شدیم.

آمادگی اعضای کمیسیون فرهنگی برای کمک به امور سینما

ایوبی درباره‌ی مباحث مطرح شده در این نشست توضیح داد: بیشتر بحث‌ها حول آشنایی با همکاران و طرح‌ کارهای انجام شده و در حال انجام بود که خیلی هم مورد استقبال و لطف اعضای کمیسیون قرار گرفت و تأکید داشتند که آمادگی دارند این نشست‌ها بیشتر شود و هم کمک کنند تا امور سینما پیش برود.

او ادامه داد:همچنین دوستان می‌خواستند در روند جریان مسائل سازمان سینمایی قرار بگیرند و بدانند که ساخت فیلم‌ها چگونه شروع می‌شود، شورای پروانه ساخت به چه معناست و چطور عمل می‌کند، پروانه‌ی نمایش چگونه صادر می‌شود و چه حمایت‌هایی از فیلم‌ها می‌شود که این مسائل برای دوستان توضیح داده شد و همچنین خواستار دیدار با اعضای شوراهای ساخت و نمایش شدند و ابراز علاقه کردند تا فیلم‌های روز سینما را ببینند.

ایوبی در عین حال یادآور شد: اعضای کمیسیون آمادگی داشتند که مجلس می‌تواند برای ساخت سالن‌های سینمایی همکاری کند-بویژه اگر در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شود- این کار را انجام بدهند و مقرر شد که ما این موضوع را به عنوان درخواست به کمیته‌ی هنر بفرستیم و درخواستی درخصوص مشوق‌هایی که قانون‌گذاران می‌توانند برای ساخت سالن‌های سینمایی در نظر بگیرند را آماده کنیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت:همچنین در این جلسه مسائل معیشتی اهالی هنر را مطرح کردیم و متوجه شدیم که خود اعضای کمیسیون هم این دغدغه را دارند که هنرمندان سینما بویژه در دوران بازنشستگی و کهولت سن، با مشکلات کمتری مواجه شوند. در مورد مسئله‌ی بیمه‌ی درمانی و بیمه‌ی بیکاری هم که طرح خود ما بود و قبلاً درباره‌اش صحبت کردیم، هم ابراز نگرانی کردند و مایل بودند در این عرصه‌ها به سازمان سینمایی کمک کنند.

بیشتر اعضای کمیسیون با ما دغدغه مشترک دارند

ایوبی در عین حال خاطرنشان کرد: آنچه برای بنده جالب بود، این بود که در جلسه با کمیسیون فرهنگی که برخلاف گذشته بیشتر نگرانی‌ها، دلواپسی‌های و مسائل حاشیه‌ای  سینما مطرح می‌شد اما در این جلسه شاهد بودیم که بیشتر اعضای کمیسیون با ما دغدغه‌های مشترکی دارند.

رئیس سازمان سینمای درباره‌ی دغدغه‌های مشترک توضیح داد: دغدغه‌های معیشتی، پیشبرد امور سینما، افزایش زیرساخت‌ها، کمک به تولید از جمله‌ی این مسائل بود و حتی در جلسه‌ی گذشته و جلسه‌ی اخیر برخی از اعضای کمیسیون معتقد بودند که وزارت ارشاد باید پای مجوزهایش بایستد، بنابراین مسائلی که مطرح شد که برای ما امیدوار کننده و خوشحال‌کننده است و رئیس کمیسیون هم نگاه روشن، خوب و جامع‌نگری دارند.

حجت‌الله ایوبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه کمیته‌ای که تشکیل شده صرفاً از مدیران ارشاد و اعضای کمیسیون فرهنگی است؟ هنرمندی در این کمیته حضور ندارد؟ خاطرنشان کرد: این کمیسیون اعم از هنر است؛ کمیسیون فرهنگی یک کمیته‌ی هنر دارد و آقای مازنی رئیس این کمیته‌ هستند. قرار شد طبق این ساختار و در بخش هنر، ما جلساتی درباره‌ی امور سینما داشته باشیم. درجلسه‌ی اخیر چون می‌دانستیم فرصت کافی نداریم، بخشی از مدیران ما آمدند و فرصت هم نشد که مدیران انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مؤسسه‌ی سینماشهر بخواهند، حوزه‌ی کارشان را معرفی کنند بنابراین قرار شد در جلسات بعدی در مورد انیمیشن و موضوعاتی که در این جلسه فرصت بحث آنها نشد، صحبت کنیم و من درخواست کردم تا مدیران جشنواره‌های ملی و بین‌الملل فجر هم برای همفکری  با اعضای کمیسیون، جلسه‌ داشته باشند که از این پیشنهاد هم استقبال شد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه زمان جلسه‌ی بعدی مشخص شده است؟ گفت: خیر مشخص نیست اما ما و هم آقایان مایل هستیم که این جلسه زودتر برگزار شود.

او همچنین درباره‌ی اینکه در این جلسات فقط طرح موضوع شد؟ آیا قرار نیست فعلاً اقدامات اجرایی صورت گیرد؟ پاسخ داد: خیر، جلسات فعلی بیشتر جلسات معارفه است و برای آشنایی با مسائل سینماست. در عین حال شاید بشود درباره‌ی برخی مسائل مهم که وجود دارد، از این ظرفیت که در کمیسیون فرهنگی به وجود آمده استفاده کرد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه آیا این تغییر رویکرد کمیسیون فرهنگی را ناشی از تغییر مجلس می‌داند؟ گفت: برخی اعضای کمیسیون فرهنگی قبلی مانند آقای پژمانفر و آقای سالک در این کمیسیون هم عضو هستند و با مسائل مختلف سینما آشنایی دارند اما به هر حال در دوره‌ی گذشته با توجه به بحران‌هایی که در سینما وجود داشت، مسائلی که مطرح بود بیشتر تنش‌ها، بحرانها، حاشیه‌ها و اکران یا عدم اکران وتوقیف و این قبیل مسائل بود و در کمیسیون فرهنگی گذشته فرصت طرح موضوعات مهم‌تر فراهم نشد.

 الان با توجه به تغییر رویکردی که در کلیت مجلس احساس می‌کنیم و نگاه مهربانانه‌تری به دولت وجود دارد، احساس می‌کنم قرار است در کمیسیون فعلی مسائل اصلی و مهم‌تر سینمایی مطرح شود. قبلاً هم چندین بار گفته‌ام که دلم می‌خواهد امنیت شغلی، منزلت سینما، بودجه‌ی سازمان و دیگر مسائلی که به پیشرفت سینما کمک می‌کند، بحث‌های اصلی مجلس باشد. اما خیلی از مسائلی که در دوره‌ی قبلی مطرح بود، بیشتر بیرون از کمیسیون مطرح می‌شد و محل طرح آن‌ها کمیسیون فرهنگی بود! وگرنه هم آقای سالک (رئیس سابق کمیسیون) و هم رئیس فعلی این کمیسیون، به مسائل اساسی توجه داشتند.

ایوبی در پاسخ به اینکه بودجه‌ی امسال سینما بطور کامل پرداخت شده است؟ گفت: طبق روال مرسوم، بودجه در طول سال پرداخت می‌شود و طبق قواعد کلی، هر ماه یا دو ماه یکبار تخصیص داده می‌شود و اموراتمان می‌گذرد. دقیقاً نمی‌دانم چقدر پرداخت شده اما طبق همان قاعده پرداخت می‌شود و مشکلی نداریم.

تلقی نمی‌کنم حوزه هنری فیلمی را تحریم کرده باشد

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه در مورد تحریم برخی فیلم‌ها توسط حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، در این جلسه‌ بحثی مطرح شد؟ آیا اصلاً این قضیه را پیگیری کرده‌اید؟ پاسخ داد: در این خصوص در این جلسه بحثی نشد چون تلقی بنده این نیست که حوزه‌ی هنری فیلمی را تحریم کرده باشد. همان‌طور که آقای فرجی(مدیر پخش حوزه هنری) هم گفتند، ظرفیت اکران ندارند و در فکر این هستند که ظرفیتی را برای فیلم «لانتوری» باز کنند بنابراین تلقی ما این است که حوزه فیلمی را تحریم نکرده است، تا حدی هم پیگیری کردیم و خیلی امیدواریم که این مشکل حل شود تا فضای دوستی و تفاهمی که بین سازمان سینمایی و حوزه‌ی هنری وجود داشته، ادامه پیدا کند.

برای اکران «رستاخیز» امیدواری بیشتری داریم

ایوبی در پایان در پاسخ به اینکه در روزهای اخیر خبری مبنی بر اکران «رستاخیز» در ایام محرم مطرح شد؛ آیا رایزنی‌ها در این زمینه به نتیجه رسیده است؟ گفت:در حال حاضر برای اکران این فیلم امیدواری بیشتری داریم.

پایان پیام

کد خبر : 22641 ساعت خبر : 1:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22641
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات