انتخاب اعضای شورای نظارت مجلس بر صداوسیما

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در جریان نشست علنی امروز مجلس، دو عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با رای نمایندگان انتخاب شدند.

بر این اساس، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد با ۱۲۱ رای و غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار با ۱۰۴ رای که هر دو از دبیران هیات رییسه مجلس نیز هستند، به‌ عنوان ناظران مجلس در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما برگزیده شدند.

این درحالی است که احمد مازنی و مهدی شیخ، دو روحانی عضو فراکسیون امید نیز برای حضور در این شورای نظارتی نامزد شده‌بودند که در نهایت موفق به اخذ رای نمایندگان نشدند.

 

در ابتدا صدا و سیما زیر نظر شورایی به نام شورای سرپرستی صدا و سیما اداره می‌گردید. پیش از اصلاح قانون اساسی در اصل ۱۷۵ آمده بود که:
در رسانه‌‏های گروهی (رادیو و تلویزیون)، آزادی انتشارات و تبلیغات طبق موازین اسلامی باید تأمین شود. این رسانه‌‏ها زیر نظر مشترک قوای سه‌گانه قضاییه (شورای عالی قضایی)، مقننه و مجریه اداره خواهد شد. ترتیب آن را قانون معین می‌کند.
پس از اصلاحیه قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ اصل ۱۷۵ به این صورت تغییر کرد و شورای سرپرستی منحل و شورای نظارت به جای آن تشکیل گردید:
در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و عزل رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رییس جمهور و رییس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند.

پایان پیام

 

کد خبر : 23204 ساعت خبر : 10:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23204
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات