بزرگداشت استاد بهرامی در حلقه شاگردان برگزار شد

مراسم تجلیل از استاد اسحاق بهرامی نویسنده، پژوهشگر و معلم پیشکسوت لرستانی، عصر چهارشنبه در محل بوستان گفت‌وگو برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری گلونی استاد اسحاق بهرامی متولد ۱۳۳۰ شهرستان خرم‌آباد است که دانشنامه کارشناسی زبان‌و‌ادبیات فارسی را در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه جندی‌شاپور اهواز با رتبه یک اخذ کرد و سپس به عنوان نخستین معلم با مدرک لیسانس در شهرستان کوهدشت به تدریس پرداخت. بهرامی پس از انقلاب اسلامی تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه گذراند و در مراکز آموزش عالی به تربیت شاگردان بسیاری همت گمارد.

photo_2016-08-19_11-51-15

این مراسم با حضور دکتر محمد سلگی مدیرکل اداره کانون و فرهنگ اسلامی، دکتر مجید جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، دکتر حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، دکتر محمد‌زاده رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، دکتر ساسان والیزاده، مهندس امان‌اللهی بهاروند، دکتر موسوی‌نژاد و بسیاری از چهره‌‌های ادبی و فرهنگی برگزار شد.

دکتر اسماعیل بهرامی در این بزرگداشت گفت: بسیار خرسندم که در هفته فرهنگ لرستان بخشی هم به تجلیل و تکریم از اساتید از جمله استاد بهرامی اختصاص داده شده است. پسندیده همین است که بزرگانمان را تا زمانی که در قید حیات‌اند تکریم کنیم نه اینکه خدای ناکرده زمانی که دُرهای گران‌بها از دستمان رفتند از آنها یاد کنیم. استاد بهرامی سال‌ها در کوهدشت تدریس کردند و بعد از حدود ۱۵ سال عازم خرم‌آباد شدند. دکتر بهرامی در ادامه گفت: ایشان در حوزه عرفان و مولوی‌پژوهی کارهای ارزشمندی را انجام دادند. از جمله کارهای ارزشمند ایشان مشایخ مثنوی است. استاد نه فقط بر ادبیات کلاسیک بلکه بر ادبیات معاصر نیز اشراف دارند. اما آنچه در استاد بیش از هرچیز ما را مجذوب خود می‌کند آثار منشر شده‌ی ایشان نیست یا تبحر در ادبیات کلاسیک و معاصر، بلکه زندگی و منش و ویژگی‌های اخلاقی ایشان است. ضرب‌المثل دوری و دوستی همانگونه که استاد مصطفی ملکیان تعبیرش می‌کند عظمت و بزرگی هر شخص تا زمانی است که از او دور هستیم، اما استاد بهرامی ازین قاعده مستثنا است ماهر چه به او نزدیکتر می‌شویم بیشتر پی به عظمت و بزرگیش می‌بریم و عزیزتر می‌شود.
وی ویژگی منحصر‌به‌فرد استاد بهرامی را کم‌آزاری معرفی کرد و افزود: تعبیری در ادبیات فارسی به نام کم‌آزاری داریم و فردوسی، سعدی، حافظ و… در وصف انسان کم‌آزار سخن به میان آورده‌اند از جمله ابن یمین که می‌گوید: سود دنیا و دین اگر خواهی/مایه هر دوشان نیکوکاریست.

از دیگر سخنوران این نشست دکتر محمدزاده بود او با اشاره به آیاتی از سوره لیل گفت: همیشه منتظر بودم فرصتی دست دهد که از زحمات این بزرگ مرد تشکر کنم و دست‌بوس ایشان باشم. او معلم من بوده و بدون شک همه معلم‌ها لایق دست‌بوسی‌اند.
و دلیل ذکر آیه این بود که اینگونه همایش‌ها برای تجلیل از معلم‌های دلسوز همان راه هموار خوبی‌هاست، که به نسل‌های متعدد درس زندگی داده است. وی همچنین یکی  از دلایل گرایش و علاقه‌اش را به ادبیات زمانی بیان کرد که استاد بهرامی دبیر تخصصی ادبیاتش بوده در حالی که آن زمان دبیر تخصصی ادبیات معدود بوده است.

در پایان نیز هدیه‌هایی به رسم یادبود به استاد بهرامی اهدا شد. همچنین پایگاه خبری گلونی با اهدا هدیه‌ای از زحمات بی‌بدیل ایشان تقدیر کرد.

در ادامه این مراسم بزرگداشت نشیست تخصصی کتاب هم برگزار شد. دکتر محمد سلگی درباره وضعیت نشر کتاب در کشور بیان داشت:  در طی سه سال گذشته حدود ۲۲۰ هزار کتاب منتشر شده که ۱۲۷ هزار از این تعداد کتاب‌ها چاپ اول هستند. در سال ۹۲ حدود ۶۶ هزار عنوان و سال ۹۳ حدود ۷۳ هزار عنوان کتاب منتشر شده که تعداد کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه‌ها بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که برای استان‌ها قابل ذکر است هر سال متاسفانه سهم استان‌ها در تولید کتاب کمتر می‌شود. حدود ۳۰ درصد تولید کتاب درکل استان‌ها و تهران ۷۰ درصد بوده است که استان لرستان متاسفانه جز استان‌های آخر در تولید کتاب است.

پایان پیام

گزارش‌گر: لردا طولابی

کد خبر : 23330 ساعت خبر : 8:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23330
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات