تغییر اقلیم شدت ریزگردها را بیشتر ‌می‌کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر علیرضا مساح بوانی، مسئول گروه‌های کاری آسیب‌پذیری و سازگاری با تغییر آب‌وهوا در نشست تغییر اقلیم گفت: بحث تغییر اقلیم در دهه ۱۹۹۰ در سطح دنیا به طور جدی شکل گرفت. در حال حاضر از بین ۱۰ عامل تهدیدآمیز بشر و قرن ۲۱ مثل خشکسالی، سیلاب، سلاح‌های کشتار جمعی و… تغییر اقلیم مقام اول را به خودش اختصاص داده است، یعنی در واقع اگر ما چاره‌ای برای پدیده تغییر اقلیم نیندیشیم، می‌تواند تا انتهای قرن ۲۱ به ادامه حیات در روی کره زمین خاتمه دهد. تغییر طرح اقلیم را اگر بخواهم در یک جمله تعریف کنم باید این طور بگویم که افزایش گازهای گلخانه‌ای از بعد از انقلاب صنعتی باعث تغییراتی در جو شده که این را ما تغییر اقلیم می‌نامیم.

تغییر اقلیم با بحث خشکسالی متفاوت است. خشکسالی از ابتدای خلقت کره زمین بوده و به صورت طبیعی وجود داشته است. تغییر اقلیم می‌تواند باعث افزایش شدت خشکسالی در گذشته و در آینده بشود. الان در خیلی از مناطق دنیا آلودگی هوا نداریم، ولی تغییر اقلیم می‌تواند روی آن‌ها تاثیر بگذارد. در کشور ما تغییر اقلیم می‌تواند آلودگی‌ها را افزایش دهد. تغییر اقلیم با پدیده ریزگردها متفاوت است. تغییر اقلیم می‌تواند شدت ریزگردها را بیشتر کند.

اینجاست که وظایف ما تعریف می‌شود. ما دو تا وظیفه کلی داریم؛ وظیفه جوامع علمی که ما جزو آن هستیم این است که اثرات مختلف این پدیده را بررسی کنند و راهکار ارائه بدهند. عموم مردم هم باید سعی کنند گازهای گلخانه‌ای را کمتر مصرف کنند. وظیفه افراد خاص است که باید پل ارتباطی بین جوامع علمی و مردم باشند که من احساس می‌کنم که هنرمندان و بازیگران بهترین نقش را می‌توانند ایفا کنند. یک بررسی اولیه اگر ما می‌کردیم، تا الان شاید ۱۲ تا سلبریتی باشند که در سطح دنیا دارند مباحث آگاهی‌رسانی درباره این پدیده را در سطح دنیا اطلاع‌رسانی می‌کنند و من فکر می‌کنم ایران جزو معدود کشورهایی باشد که با این تعداد افراد و هنرمند می‌خواهد وظیفه آگاه‌سازی را در این زمینه برعهده داشته باشد.

این نشست به میزبانی دفتر طرح ملی تغییر آب‌وهوا و همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد. دکتر محسن ناصری، دکتر علیرضا مساح بوانی، مهتاب صادقی، ماندانا مقصودی، میزبانان این نشست بودند. مهمانان این نشست عبارت بودند از:
میترا حجار، نفیسه روشن، شبنم فرشادجو، بهاران بنی‌احمدی، رضا مقدم، بهنام ضرغام، محمدحسین بازگیر، نگار فیض‌آبادی، مسعود بُربُر، فریبرز گبلن، محمدحسین نظری، لیلا فولادوند، انوشه میرمجلسی، احمد بحری، فرخنده فرمانی‌زاده، مهتاب جودکی، دکتر بنفشه زهرایی و مسعود امیرزاده

پایان پیام

 

کد خبر : 22095 ساعت خبر : 8:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22095
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات