حکایت همه پسران من در باغ نیاوران

نمایش “همه پسران من” که از١۴ مرداد در فضای باز فرهنگ‌سرای نیاوران به روی صحنه رفته، فضایی متفاوت برای تماشاگران به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شاید کمتر نمایش جدی را بتوان در فضای باز به نظاره نشست زیرا اغلب کارگردان‌ها به دلیل سختی کار، تمرینات زیاد بازیگر برای دیالوگ و دکوری که باید متفاوت باشد مایل نباشند این کار را انجام دهند  اما دانیال شهریاری کارگردان نمایش “همه پسران من “باهمه سختی‌ها،  این نمایش را در فضای باز فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه برد.

وی  در پاسخ به اینکه چرا نمایش همه پسران من درفضای باز به نمایش درآمده بیان داشت: کلیات این  نمایشنامه درفضای باز بوده زیرا تمام داستان درحیاط یک خانه آمریکایی بود. باتوجه به این موضوع می‌خواستیم یک فضای رئالیستی نیز برای تماشاگران به وجود بیاوریم تا تجربه‌ای جدید هم برای خودمان و هم برای تماشاگرانی که کمتر نمایش را درفضای باز می‌بینند ایجاد شود.

شهریاری درپاسخ به این سئوال که  نظر تماشاگران درخصوص اجرای نمایش درفضای باز چه بوده عنوان داشت: وقتی با بعضی از مخاطبان صحبت می‌کردم، ازاین فضا برای نمایش خوششان آمده بود و فکرمی کردند کار جدیدی  است که نمایش درفضای باز اجرا می‌شود. استقبال خوبی صورت گرفته و این اتفاق برای تماشاگر خیلی جالب است.

وی درمورد اینکه آیا نمایش‌های جدی دیگری را نیز می‌شود درفضای باز اجرا نمود گفت: مهم این است که فضای داستان نمایش باید به فضای باز بخورد که اگر این رعایت نشود به ضرر نمایش خواهد بود زیرا نمایش درفضای باز مشکلاتی چون سر و صدا، اتفاقات غیر قابل پیش بینی و مسائل دیگری دارد که طبیعتاً در سالن سرپوشیده وجود نخواهد داشت. ساخت دکور این نمایش حدود ۴٠ روز طول کشید و واقعاً تلاش زیادی انجام دادیم. همچنین چندین ماه برای بیان مناسب دیالوگ‌ها در این فضا تمرین کردیم تا بتوانیم صدا را به گوش مخاطب درفضای باز برسانیم و این تجربه جذاب و خوبی  برای بازیگران این نمایش بود که ممکن است دیگر این تجربه را به دست نیاورند.

شهریاری درپاسخ به اینکه جذابیت فضای باز، دکور نمایش و صدایی که درفضای باز وجود دارد روی تمرکز مخاطب نمایش اثر می‌گذارد تصریح کرد: مخاطب وقتی وارد فضای نمایش می‌شوید در١٠ دقیقه اول توجه به محیط دارید ولی وقتی همه چیز عادی شد روی نمایش تمرکز می‌کنید و همین فضا باعث می‌شود مخاطب با حس بهتری روی نمایش تمرکز داشته باشد.

حتماً نمایشی  را درفضای باز اجرا خواهم کرد

وی افزود: اگر بازهم نمایشی که کلیات آن در فضای باز باشد، برای اجرا به دستم برسد حتماً”این کاررا درفضای باز اجرا خواهم کرد، زیرا از نظر میزانسن، دکور و فضای بزرگی که برای نمایش به وجود می‌آورد دراختیار کارگردان قرارمی گیرد و این خیلی جذاب است.

کارگردان این نمایش همچنین در خصوص انتخاب فضای باز مجموعه فرهنگسرای نیاوران گفت: بین مجموعه‌های فرهنگی موجود در تهران واقعاً چنین فضای بکری کمتر دیده می‌شود. مکانی که هم از نظر بصری بسیار زیباست و هم با چنین داستانی تناسب دارد. به همین دلیل فضای باز فرهنگسرای نیاوران را انتخاب کردیم و با همکاری این مجموعه اجرا آغاز شد. امیدوارم تجربه خوب و موفقی داشته باشیم که موجب شود ظرفیتی به سالن‌های اجرای نمایش با این شکل اضافه گردد.

گفتنی است آرتور میلر نمایش همه٬ پسران من را از روی یک اتفاق واقعی درسال ١٩۴٧نوشته، که این نمایشنامه، اولین نمایش نامه بلند این نویسنده آمریکایی است، وی دراین نمایشنامه از مسئولیت‌های  اجتماعی افراد سخن می‌گوید.

در بیشتر آثار میلر حس مسئولیت انسان مدرن نسبت به جهان اطرافش دیده می‌شود. میلر با نوشتن تعدادی زیادی نمایش نامه برای بیش از ۶۰ سال نقش برجسته‌ای در ادبیات و سینمای آمریکا داشت، وی یک بار برنده مدال طلای آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و دوبار برنده جایزه منتقدان نیویورک شد.

گفتنی است این نمایش ساعت ٢٠ هرشب در باغ شمالی مجموعه فرهنگ‌سرای نیاوران و در یک دکور خاص به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال و گیشه فرهنگسرای نیاوران اقدام به تهیه بلیت نمایند.

پایان پیام

کد خبر : 22631 ساعت خبر : 1:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22631
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات