عملکرد وزارت نفت مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سنگین به ویژه در نیروگاه‌ها بسیار مؤثر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار امروز دوشنبه در همایش پنجاهمین سالگرد تا سیس شرکت ملی گاز ایران که در محل مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، گفت: تلاش‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سنگین به ویژه در نیروگاه‌ها بسیار مؤثر بوده است، بطوریکه امروز در کلان‌شهرهای کشور تعداد روزهای پاک و سالم رو به افزایش است؛ هرچند موضوع گردوغبار مانع تداوم هوای سالم در شهرها شده است.

وی افزود: استفاده از توانمندی‌های دانش بنیان در عرصه مقابله با آلودگی هوا امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون آلودگی هوا فقط به محیط زیست مربوط نیست بلکه زندگی تک تک انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی آسیب‌هایی نیز به اقتصاد ملی وارد می‌کند.

ابتکار ادامه داد: دولت‌ها برای ارتقای کیفیت هوای شهرهای خود هزینه‌های بالایی پرداخت می‌کنند که در دولت یازدهم نیز این موضوع از ابتدا دنبال شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت یازدهم در نظر دارد در برش یک‌ساله و با استفاده از گاز طبیعی در صنایع، نیروگاه‌ها و حمل و نقل عمومی، هوای کلان‌شهرها را بهبود دهد؛ البته امروز استفاده از انرژی گاز در خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

وی افزود: در شهرهای بزرگ اروپایی همچون میلان و رم در گذشته به دلیل استفاده از سوخت مازوت، آلودگی هوا شدت گرفت اما هم اکنون چنین شهرهایی با تمرکز بر استفاده از گاز طبیعی مشکل آلودگی هوای خود را رفع کرده‌اند.

ابتکار به موضوع افزایش ٢ درجه‌ای دما و همچنین گرمایش زمین اشاره کرد و گفت: با افزایش هر درجه دما، هم مصرف انرژی افزایش می‌یابد و هم شاهد تبخیر آب و خشک شدن خاک خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایران بر روی کمربند خشکسالی قرار گرفته است و ما هر ساله شاهد افزایش یک تا یک و نیم درجه‌ای دما در کشور هستیم که این موضوع عوارض متعددی از جمله افزایش مصرف انرژی و همچنین افزایش پدیده گرد و غبار را در پی خواهد داشت.

وی به موضوع توافق پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و با بیان این که نقش ایران در این توافق، بسیار مؤثر و منطقی بود، گفت: ما برنامه خود را برای کاهش این گازها ارائه کردیم و مقرر شد چهار درصد به صورت غیرم شروط و هشت درصد به صورت مشروط و با رفع کامل تحریم‌ها گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ٢٠٣٠ کاهش دهیم؛ چراکه معتقدیم این موضوع هم بر روی اصلاح الگوی مصرف انرژی و هم اقتصاد مقاومتی در کشور تأثیر زیادی دارد.

ابتکار ادامه داد: دلیلی وجود ندارد که ما خود را دارنده بزرگ‌ترین ذخایر انرژی دنیا بدانیم، اما پنج برابر کشورهای اروپایی انرژی مصرف کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که استفاده از گاز طبیعی ٣٠ تا ٣۵ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، به امضای قرارداد فروش گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: اقدام وزارت نفت در این زمینه، گامی در مسیر جلوگیری از هدر رفت انرژی و منافع ملی است.

وی تاکید کرد: همان‌طور که رئیس جمهوری عنوان کرد، دولت یازدهم دولت محیط زیست است و از این رو همگان باید در حفظ محیط زیست کشور کوشا باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 22371 ساعت خبر : 2:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22371
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات