لرستان بهشت متکدیان خاورمیانه

۸۰ درصد متکدیان از سایر استان‌ها و در مواردی از افغانستان و پاکستان به لرستان می‌آیند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: بیش از ۸۰ درصد متکدیان از سایر استان‌ها و در مواردی از کشورهای افغانستان و پاکستان به استان لرستان می‌آیند و از عواطف و دلسوزی مردم سوء استفاده می‌کنند.

غلامرضا آقامیرزایی با بیان اینکه ضروریست در بین مردم فرهنگ‌سازی شود که به اینگونه متکدیان کمک نکنند، افزود: کمک به متکدیان زمینه سوء‌استفاده و فعالیت بیشتر آنها را فراهم کرده و گداپروری درسطح استان رواج خواهد یافت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان با بیان اینکه دغدغه ساماندهی متکدیان در بین مسئولان وجود ندارد، از مردم استان خواست به‌جای کمک به متکدیان سطح شهرها، کمک های خود را به مراکزی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و بنیادهای خیریه مجاز،اهدا کنند.

پایان پیام

متکدی

گدا، مُتکدّی یا دَریوزه‌گر به شخصی اطلاق می‌شود که از طریق درخواست کمک مادی با ایجاد حس ترحم از مردم پول می‌ستاند و این کار حرفه وی محسوب می‌شود.

در گفتار عامیانهٔ ایرانیان به شخص سمج و ضعیف‌نما اصطلاحاً «مثل گداهای سامره» گفته می‌شود. این به این خاطر است که گداهای شهر سامرهٔ عراق در میان ایرانیان مسافر در قدیم بخاطر سماجت و مزاحمت‌آفرینی زبانزد شده بودند.
معروفترین اثر ادبی شاهزاده و گدا اثر مارک توین است.

پژوهش‌ها نشانمی‌دهد که مردم رابطه تنگاتنگی با پدیده تکدی‌گری دارند، یعنی دو عامل درخواست‌کننده و کمککننده نقش تعیین کننده ای در این‌ خصوص دارند؛ تا زمانی که کمک کننده‌ای نباشد، درخواست کنندهای هم بهوجود نخواهد آمد.
بهعبارتی دیگر، ساماندهی متکدیان بدون کمک مردم امکانپذیر نیست و اگر مردم کمکهای خود را بهطور کامل از این افراد قطع کنند آنان دیگر انگیزهای برای گدایی نخواهند داشت.

مسعود ادامه می‌دهد: «کمک مستقیم به گدایان باعث افزایش تعداد آنها می‌شود و وجود این افراد چهره شهرمان را زشت می‌کند».

به باور او، اگر کمکهای مالی از طریق نهاد‌های حمایتی از قبیل کمیته امداد و موسسات خیریه انجام بگیرد به دست نیازمندان واقعی میرسد.

کد خبر : 22064 ساعت خبر : 3:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22064
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات