آنچه در هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان گذشت

سومین روز از هفته فرهنگی اقتصادی لرستان که با هدف معرفی ظرفیت‌های استان برگزار می‌شود به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فقط روزهای پایان هفته فرصت باقی مانده برای آنان که فارغ از قومیتشان می‌خواهند این استان کشورمان رو بهتر بشناسند و دقایقی را نیز خوش بگذرانند. بوستان گفت‌وگو و لرستان تا جمعه میزبان هموطنان خواهند بود. مروری داریم بر اتفاقاتی که در روزهای گذشته در هفته فرهنگی اقتصادی لرستان افتاد.

هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان روز دوشنبه با حضور آیت‌الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان، جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رحمانی فضلی وزیر کشور، بازوند استاندار لرستان، حجت‌الاسلام حنان رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و جمعی دیگر از مسئولان افتتاح شد. همایش فرهنگی و هنری در روز نخست با حضور هنرمندان اهل لرستان و استقبال جمعیت کثیری همراه بود. از جمله هنرمندانی که در افتتاحیه حضور داشتند محمود عزیزی و عزت‌الله مهرآوران بودند. مهرآوران که در فیلم‌ها و سریال‌هایش بارها آهنگ‌های لری را زمزمه کرده است به خبرنگار گلونی گفت: «برگزاری چنین برنامه‌هایی بهترین نوع پیوند اقوام و معرفی قوم لر است که فرهنگ کهن و افسانه‌هایی زبانزد در بین ایرانیان دارند. لرستان از نظر کنار هم قرار گرفتن و انسجام اقوام استثنایی است. این می‌تواند پیامی باشد برای مردم ایران که این پیوند را حفظ کنند. امیدوارم این برنامه تداوم داشته باشد. خودم نمایش‌های زیادی به زبان لری نوشتم و تا جای ممکن سعی در معرفی فرهنگ لرستان دارم. هرجا صدای لر باشد من هم هستم.»

مسئولان حاضر در برنامه از لزوم برگزاری چنین برنامه‌هایی در سطح کشور و به خصوص برای استان‌های مظلومی مانند لرستان سخن گفتند. سکندر امان‌اللهی محقق لرستانی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. صحبت‌های این پژوهشگر و استاد دانشگاه که در خیلی از لحظات به زبان لری بود بارها با تشویق حضار همراه شد. همچنین صحبت‌های کامل و دقیق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که مورد توجه قرار گرفت. همچنین برای دقایقی علی الحی سرمایه‌گذار عرب‌زبان در مورد فرصت‌های ایجاد اشتغال در لرستان نکاتی را مطرح کرد. در ادامه گروه موسیقی با خوانندگی پیشکسوت موسیقی لرستان علی اکبر شکارچی به اجرای برنامه پرداختند. در کنار این همایش اجرای موسیقی سنتی لری توسط چند گروه در نقاط مختلف نمایشگاه نظر هر تماشاگری را به خود جلب می‌کرد. در پایان همایش نمایشگاه دستاوردهای لرستان با ۷۰ غرفه در بخش‌های دولتی و خصوصی افتتاح شد.

بوستان گفت‌وگو در کنار فضای نمایشگاهی میزبان برنامه‌های فرهنگی و هنری گروه‌های لرستانی هم است که در فضای باز تماشاچیان را به سمت خود جذب می‌کند. تئاتر خیابانی، موسیقی آئینی و سنتی اقوام لر، جنگ‌های شاد و … از جمله این برنامه‌ها هستند. همچنین نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه سینماگران لرستانی که در فرهنگسرای ارسباران انجام می شود.

در روز دوم هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان تعدادی دیگر از مسئولان حضور پیدا کردند. نخست همایش اقتصادی با موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان لرستان برگزار شد. در این همایش فعالان اقتصادی در کنار مسئولان حاضر بودند تا ضمن شناخت بیشتر ظرفیت‌های استان لرستان به صورت رو در رو با تصمیم‌گیرندگان این خطه وارد بحث و همکاری شوند. در این همایش علاوه بر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرهادی وزیر علوم، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هیات دولت، علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) حضور داشتند.

قباد چوبدار یکی از فعالان اقتصادی به نام لرستانی در حاشیه این همایش به خبرنگار گلونی گفت: «اولویت برای سرمایه‌گذاری در لرستان ساکنان استان هستند. دولت هم مثل بال دیگر هواپیما به مردم یاری بدهد. مجلس نیز بستر را برای این امر محیا کند. دولت حداقل در حرف برای این کار اراده دارد. باید صبر کنیم و ببینیم این حرف‌ها به عمل می‌رسد یا نه. اقتصاد مقاومتی و پایلوت شدن لرستان ظرفیتی است که باید از آن بهره گرفت.» چوبدار در پاسخ به برنامه‌های سرمایه‌داران برای ورود به عرصه فرهنگ بهتر دید که فرهنگ و گردشگری از هم تفکیک شوند. در حالی که فرهنگ لرستان چیزی کم ندارد اما گردشگری و توریسم برای استفاده کامل از این توانایی آماده نیست.

در پایان همایش اقتصادی گروه موسیقی با خوانندگی حنجره زخمی زاگرس،‌ ایرج رحمانپور، به اجرای برنامه پرداختند. رحمانپور در پایان مراسم به خبرنگار گلونی گفت: «امسال چون اراده مسئولان بر حمایت بود و حضور پررنگی داشتند به این اتفاق خوشبین هستم. من در تمام زندگی در خدمت فرهنگ لرستان بودم و در هر برنامه‌ای به اندازه‌ای که بخواهند از من استفاده کنند پای کار هستم. جذب گردشگر و صادرات فرهنگ هر دو به موازات هم برای پیشرفت لرستان لازم هستند. باید رو به آینده کرد و با تمام توان در این راه گام برداشت. من شاگردان زیادی تربیت کردم و کارهای مشترک زیادی دارم. به ماندگاری فرهنگ لر از همین راه امیدوارم.»

نشست‌هایی با موضوعات فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین دیدار با هنرمندان لرستانی از برنامه‌های جنبی هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان بودند که از ۲۵ مرداد ماه شروع به کار کرده است و تا غروب جمعه ۲۹ مرداد ادامه دارد.

پایان پیام

 

کد خبر : 23307 ساعت خبر : 6:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23307
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات