مزار سقایی گلباران شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عصر امروز مراسم گلباران مزار رضا سقایی با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان این استاد موسیقی لری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ششمین سالروز درگذشت استاد رضا سقایی خواننده برجسته موسیقی لرستان مراسمی به همت مرکز موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی شهرداری در قطعه هنرمندان و نام‌آوران خرم‌آباد برگزار شد.

این مراسم در ساعت ۸ عصر با حضور رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر حنان، اعضای شورای شهر، مسئولان شهرداری و هنرمندان خرم‌آبادی، همچنین علاقه‌مندان به سقایی و موسیقی لری آغاز شد.

در ابتدای مراسم امین عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان ضمن خیرمقدم به حاضران از خواهر زنده‌یاد سقایی که در مراسم حضور داشت تشکر کرد و گفت: خواهر رضا سقایی برای نگه‌داری و تیمار این هنرمند فقید، زحمات فراوانی متحمل شد و حق بزرگی به گردن هنر این شهر دارد.

سخنران بعدی حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا حنان بود که در مورد رضا سقایی گفت: رضا سقایی و هنرش ارزش و اعتبار بالاتری نسبت به اینچنین مراسمی دارد و شایسته‌تر این بود که در مراسمی در سالنی سرپوشیده و با حضور افراد بیشتر و مفصل‌تر برگزار می‌شد که البته در سال‌های آینده جبران خواهد شد. به علت مردمی‌بودن و هنر والایش، سقایی در طول تاریخ ماندگار خواهد بود . گرچه درمیان ما نیست ولی هنرش در میان جوانان ما وجود دارد.

دکتر حنان ادامه داد: صدای ساز در آواز سقایی گم بود. صدای سقایی بر ساز تقدم دارد، که بسیار کم‌نظیر است. امروز هم استعدادهای فراوانی داریم که سعی دارند که راه بزرگانی مثل سقایی را ادامه دهند. در طول تاریخ همواره موسیقی مظلوم بوده و با یک سری ابهامات مواجه بوده است. ولی با شروع به‌کار این دولت سعی شده است که فضا برای کار موسیقی و هنرمندان این عرصه باز شود. لرستان از نظر اجراهای موسیقی و کنسرت‌ها در رتبه‌ی بالایی در کشور قرار دارد که البته حالا وقت آن رسیده که فقط به کنسرت‌ها بها ندهیم بلکه دغدغه اصلی باید احیای رویکرد عقلانی به موسیقی باشد.

سخنران جناب آقای رضایی فعال سیاسی اجتماعی بود که در مورد سقایی و رفتار با هنرمندان در ابتدای انقلاب و بعد از جنگ تحمیلی صحبت‌هایی بیان کرد.

رمضان پرورده شاعر خرم‌آبادی بعد از سخنان کوتاهی چند دوبیتی و یک غزل را به یاد استاد رضا سقایی برای حاضران خواند.

در قسمت پایانی مراسم نیز غلامرضا سبزعلی در سوگ رضا سقایی مویه سر داد.

  • شهروندان خرم‌آبادی برخلاف انتظار از این مراسم استقبال نکرده بودند و جمعیت حاضر کمتر از ۷۰ نفر بود.
  • در کمال تعجب در این مراسم از سازوآواز خبری نبود و برگزارکنندگان فقط به سخنرانی اکتفا کردند.
  • هنگام سخنرانی‌ها هیچ بنری برای پشت سخنران گذاشته نشده بود.
  • برگزارکنندگان به نظر می‌رسید صرفا به فکر برگزاری این مراسم هستند و کیفیت را در نظر نگرفته‌اند.
  • برای سخنرانان هیچ تریبونی در نظر نگرفته بودند و حجت‌السلام حنان و دیگر سخنرانان روی خاک و به ابتدایی شکل مقابل حاضران قرار می‌گرفتند.
  • زمان شروع این یادبود ساعت ۷ اعلام شده بود که با یک ساعت تاخیر در ساعت ۸ آغاز شد که در نیمه مراسم، هوا تاریک شده بود و هیچ وسیله روشنایی هم پیش‌بینی نشده بود.

 

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

عکاس: میلاد فاتحی قهفرخی

کد خبر : 22275 ساعت خبر : 3:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22275
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات