چند پیشنهاد برای سامان گرفتن مطبوعات

به گزارش پایگاه خبری گلونی،‌ نشست تخصصی رسانه در هفته فرهنگی اقتصادی لرستان، با حضور  سیدفرید قاسمی، امیدعلی مسعوی، حجت‌الله سپهوند و علی‌حیدر امیری برگزار شد. سخنان امیری را در این نشست تخصصی در گلونی می‌خوانید:

می‌خواهم این را خدمت دوستان عرض کنم که مطبوعات محلی ما امروز مشکل دارند. من چند تا پیشنهاد دارم.

امروز در کارهای اقتصادی، ما صنعت توسعه صادرات داریم، صندوق توسعه کارخانجات داریم، صندوق توسعه بنگاه‌های کوچک اقتصادی داریم؛ چرا برای مطبوعاتمان و برای رسانه‌مان صندوق توسعه نداشته باشیم؟ که من در این راستا چند تا پیشنهاد می‌دهم.

یک؛ ما خَیّر رسانه‌ای ایجاد کنیم. عزیزان امروز در دنیا کسی موفق است که رسانه در اختیار داشته باشد. ما داریم افرادی را که در حوزه مطبوعات؛ حالا گفتم که وقتی من می‌گویم رسانه مدیوم، بحث رسانه‌های نوشتاری، شنیداری و دیداری، همه را شامل می‌شود. حتی الان شبکه‌های اجتماعی که خیلی‌ها مانده اند که این را جزو نوشتاری حساب کنیم، یا دیداری یا شنیداری، به هر جهت ما بیاییم خیرینی را شناسایی کنیم، انجمن خیرین حوزه رسانه را ان‌شاءالله ایجاد کنیم و برای اولین بار در استان لرستان ما می‌توانیم به‌صورت آزمایشی این کار را انجام دهیم.

دو تشکیل بنگاه‌های خبری عزیزان. من یک گلایه‌ای این‌جا از عزیزان مطبوعاتی داشته باشم. بعضی از مواقع مصاحبه‌هایی ما داریم که می‌بینم یک خبرنگار ما با مصاحبه می‌کند، فردا تمام پایگاه‌های خبری و تمام سایت‌ها همان خبر را زدند، با همان کیفیت و با همان غلط املایی. دلیل ندارد اگر فلان سایت می‌آید با آقای قاسمی یک مصاحبه‌ای می‌کند، فقط عکسش را عوض کنیم. این است که انتظار داریم حرف خودش باشد، نه این‌که یک حرف بیاید با دیگران مصاحبه کند و دیگران حالا یا کپی یا کپی‌رایت انجام دهند، که کار زیاد درستی نیست. بحث بعدی ما بیاییم اسپانسر رسانه‌ای داشته باشیم.

حالا بحث خیر رسانه با اسپانسر فرق می‌کن. ما بیاییم بنگاه‌های اقتصادی استان‌مان را، خیرین را، بزرگانی که واقعا می‌توانند و دستشان داخل جیب خودشان است، بیاوریم و رسانه‌ها را در بین این‌ها تقسیم کنیم. من یک مثالی می‌زنم. یکی از عزیزان مطبوعاتی آمده پیش من و می‌گوید هزینه‌ای که برای چاپ این هفته نامه‌ام کردم، نمی‌توانم دربیاورمش. ما می‌توانیم اسپانسرهایی داشته باشیم، به شرطی که دخیل نباشند در حوزه خبرنگاری و خبررسانی ما، یعنی ما را تحت تاثیر قرار دهند به واسطه پولی که به ما کمک می‌کنند.

رپرتاژ آگهی

بحث بعدی‌ای که ما داریم، رپرتاژ آگهی است جناب آقای دکتر حنان. الان ما نظام مهندسی داریم، نظام پزشکی داریم، چرا نظام صنفی روزنامه‌نگاری نداریم؟ البته خانه مطبوعات، انجمن مطبوعات و از این دست صحبت‌هایی که داریم، ما بیاییم یک نظام مطبوعاتی و رسانه‌ای داشته باشیم. من یک مثال می‌زنم. الان ما داریم در استان خیلی از دوستان می‌نالند و می‌آیند پیش ما می‌گویند که مثلا آقا فلان هفته نامه چون با فلان مدیر کل دوست است، تمام رپرتاژ آگهی‌ها را می‌گیرد. اصلا روزنامه اش شده در واقع آگهی‌نامه. در قبالش ما هفته‌نامه‌ای داریم که در طول مدتی که دارد چاپ می‌شود، هنوز نتوانسته دو تا آگهی بگیرد. به نظر من می‌تواند یک عدالت در رپرتاژ آگهی ایجاد شود و پولش را بگیرد از آنها. قرضی نباشد که فردا بروند با التماس پولشان را بگیرند.

بحث بعدی که ما داریم عزیزان، حضور در صحنه‌هاست. ما الان در لرستان هفته‌نامه علمی نداریم یا اگر مثلا هنری داریم، می‌آید سیاسی هم می‌نویسد یا مثلا بیایید فقط سیاسی‌اش کنیم. در حوزه تخصصی که الان یک مقداری زود است و باید کار شود. بعد ما بیاییم یک شورای سیاستگذاری مطبوعات داشته باشیم. ما الان مشکلی که داریم در خیلی از حوزه‌ها، مطبوعاتمان پراکنده‌گویی  و پراکنده‌نویسی دارند. یک شورای سیاست‌گذاری داشته باشیم. به مطبوعات بگوییم این هفته و هفته بعد را ما می‌خواهیم در زمینه حقوق شهروندی بنویسیم. همه با هم بنویسند؛ شهروندبودن با شهری بودن فرق می‌کند. بیاییم دو هفته، دو شماره، سه شماره را تخصصی بنویسیم.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 23393 ساعت خبر : 11:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23393
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات