کار حفاظت از مردان نمکی ادامه دارد

کار ساماندهی و پاکسازی محدوده کاوش شده معدن نمک چهرآباد به منظور پاکسازی ترانشه‌های کاوش‌شده، جمع‌آوری مصالح پوشش سقف، اصلاح قسمت‌هایی از پوشش فلزی، نقشه‌برداری مجدد محدوده کاوش و برداشت قطعات بزرگ صخره‌های نمک و رس از قسمت‌هایی فوقانی و… انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابوالفضل عالی سرپرست ایرانی هیئت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد با بیان این مطلب گفت: آخرین فصل کاوش باستان‌شناسی تیم مشترک میراث فرهنگی ایران و موزه و دانشگاه بوخوم آلمان در معدن نمک چهرآباد در پائیز ۱۳۹۰ انجام یافت.

او افزود: دو فصل پژوهش میدانی تیم مشترک در سال‌های ۹۰-۱۳۸۹ به دنبال امضاء تفاهم‌نامه ۵ ساله مابین پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه و موزه بوخوم آلمان در سال ۱۳۸۹ بود.

وی با بیان اینکه به دنبال تمدید تفاهم‌نامه همکاری مشترک و پس از گذشت ۴ سال از کاوش باستان‌شناسی معدن نمک، تصمیم بر آن شد تا مجدداً پژوهش‌های میدانی جدیدی در معدن چهرآباد انجام یابد اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام یافته پژوهش‌های جدید در پائیز سال جاری و بهار و پائیز سال آینده انجام خواهد شد.

او افزود: بنابراین پیش از هرگونه کار میدانی جدید تصمیم گرفتیم تا محدوده کاوش شده در سال‌های گذشته را در یک برنامه زمانی کوتاه و فشرده ساماندهی و پاکسازی کنیم.

پایان پیام

باستان‌شناسی

باستان‌شناسی شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که به بررسی گذشته، با استفاده از مدارک مادی می‌پردازد. قلمرو باستان‌شناسی از گذشته تا حال را دربرمی‌گیرد. چون همه رویدادها بی‌درنگ پس از رخ دادن، به بخشی از گذشته بدل می‌شود. منابع اطلاعاتی باستان‌شناسی از داده‌های مادی (یا دیگر داده‌هایی) تشکیل می‌شود که به گونه‌ای به انسان مربوط هستند و «آثار فرهنگی» نامیده می‌شوند.

قدیمترین مدرک مبنی بر به‌کارگیری آثار مادی برای بررسی گذشته‌های دور به سده ۶ (پیش از میلاد) بازمی‌گردد. یعنی زمانی که فرمانروایی از بابل به حفاری در بناهای اداری دست زد تا به پیشینهٔ آن‌ها پی ببرد. توسیدید، مورخ یونانی دورهٔ کلاسیک در سده ۵ (پیش از میلاد) با پژوهش باستان‌شناسی نشان داد که گورهای جزیرهٔ دلُوس از آنِ اهالی کاریه است و ایشان زمانی این جزیره را در اختیار خود داشته‌اند. توسیدید تاریخ‌نویس یونانی برای نخستین بار اعلام کرد که تاریخ بشر را نباید صرفاً بر پایه آثار مکتوب پیشین نوشت؛ و بناها و اشیای متعلق به دوران‌های گذشته نیز دربردارنده اطلاعاتی هستند که بایستی مورد عنایت قرار گیرند.

کد خبر : 22561 ساعت خبر : 1:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22561
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات