کشف آثاری از عصر آهن۳ در تپه تخچرآباد بیرجند

فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند منجر به شناسایی بنایی مربوط به عصر آهن ۳ شد.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، محسن دانا سرپرست هیئت کاوش گفت: فصل دوم کاوش تپه تخچرآباد واقع در ۳۰۰ متری غرب روستایی به همین نام انجام شد.

 وی گفت: کاوش فصل نخست در راستای کارآموزی دانشجویان باستان شناسی در سال ۱۳۸۸ انجام شده بود که به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، فصل دوم کاوش در این محوطه پس از ۸ سال وقفه تا امسال به تعویق افتاد.

به گفته این باستان‌شناس،در فصل نخست گمانه‌ای به اندازه ۱۰×۳ متر در شمال تپه ایجاد شد و در این کاوش دیوار بیرونی یک بنای بزرگ خشتی کشف شد که با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسید بنا را عامدانه با خشت و سنگ پر کرده و سپس بیرون آن را نیز به پهنای ۸ متر و ارتفاع حدود ۴ متر با شن پوشانده و احاطه کرده‌اند.

محسن دانا افزود: فصل دوم کاوش در این محوطه با توجه به نتایج فصل گذشته بر شناسایی پلان بیرونی بنا متمرکز شد و بر این اساس بقایای دیوار بیرونی بنای خشتی که فصل پیش به دست آمده بود مورد پیگردی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: به این ترتیب حدود دو سوم پلان بیرونی بنا به دست آمد و مشخص شد با بنایی کوچک سر و کار داریم که برج‌هایی به آن الحاق شده است.

 این باستان‌شناس با اشاره به شناسایی ۴ برج در این فصل از کاوش افزود: بنا بر شواهد به نظر می‌رسد بنا ۶ برج داشته و در دوره عصر آهن ۳ (احتمالاً دوره مادی) پی افکنده شده و در اوایل دوره هخامنشی به طور آگاهانه پر شده است.

 دانا تصریح کرد: نتایج این فصل همچنین نشان می‌دهد که محدوده برج شمال شرقی بنا در دوره اشکانی، حدود ۲۰۰۰ سال پیش، بار دیگر مورد استفاده قرار گرفته و به این منظور آن بخش از تپه را با خشت به صورت یک سکو دراورده و داخل خشت‌های آن خمره کار گذاشته‌اند.

 به گفته وی، سفال‌های شاخص دوره اشکانی تاریخ‌گذاری این مرحله معماری را تأیید می‌کند و به دلیل محدوده کاوش و پایان فصل کاوش، مراحل گسترش معماری دوره اشکانی و نحوه آن هنوز مشخص نشده است.

 مجوز فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادرشده است.

پایان پیام

کد خبر : 22382 ساعت خبر : 6:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22382
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات