کشف ماهی جدید اندمیک در لرستان به نام عیدی

کشف ماهی جدید اندمیک در لرستان به نام عیدی

مهندس فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسائی جنس جدیدی از ماهیان کور غار در استان لرستان در اثر طبیعی ملی غار ماهی‌کور خبر داد و گفت:

براساس نتایج مطالعات انجام شده که با هماهنگی دفتر تخصصی سازمان “دفترحیات وحش و تنوع زیستی” توسط دکتر ایرج هاشم‌زاده سقرلو عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و کارشناسان محیط زیست با بررسی‌های مولکولی و ریخت شناسی انجام شده مشخص شد سگماهی‌کور استان لرستان متعلق به جنس Paracobitis نیست و جنس جدیدی است که فقط در همین منطقه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس مهرداد فتحی‌بیرانوند در رابطه با توصیف جنس منحصر به فرد ماهی‌کور در استان لرستان، ابراز امیدواری کردند که با افزایش اطلاعات و آگاهی نسبت به ذخایر ژنتیکی استان و به ویژه اثر طبیعی ملی غار ماهی‌کور بتوان در مجامع ملی و بین‌المللی بر ضرورت حفاظت از این میراث طبیعی کشور (که در سطح جهان کم‌نظیر است) تأکید بیشتری نمود و با شناخت حاصل از زیست‌شناسی این ماهیان مدیریت و حراست آنها افزایش یابد و آنها را برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم.

دکتر ایرج هاشم‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و مجری مطالعات گفت: غار ماهی‌کور با داشتن سه گونه که به صورت هم بوم زیست می‌کنند یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد و متنوع حیات زیرزمینی کشور و جهان است. در این غار دو گونه ماهی سنگ‌لیس شامل Garra lorestanensis و Garra typhlops و یک گونه سگ‌ماهی جویباری زیست می‌کنند.

کشف ماهی جدید اندمیک در لرستان به نام عیدی

به گفته دکتر ایرج هاشم‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، پیشتر باور بر این بود که ماهی‌کور استان لرستان متعلق به جنس Paracobitis است که گونه‌های مختلف آن در ایران پراکنش گسترده‌ای دارند. اما با بررسی‌های مولکولی و ریخت‌شناسی انجام شده مشخص شد که نه‌تنها این ماهی متعلق به جنس یادشده نیست، بلکه به هیچ یک از جنس‌های گزارش شده در ایران، سایر نقاط خاورمیانه، اروپا و غرب هندوستان نزدیک نیست و می‌توان جنس مستقلی را برای آن تعریف نمود که برپایه اطلاعات موجود تنها در حوضه رود دز حضور دارد.

در ادامه ایشان افزودند: با توجه به فاصله ژنتیکی زیاد در بین سگماهی‌کور لرستان و سایر جنس‌های شناخته شده می‌توان عنوان نمود که این جنس از نظر تاریخی در منطقه زاگرس به صورت بومی تکامل یافته و از این پس می‌توان در تنوع زیستی گونه‌های بومی (اندمیک) استان لرستان و خوزستان شاهد یک جنس جدید بود.

لازم به ذکر است جنس جدید با نظر اداره کل محیط زیست استان لرستان و به منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و جانفشانی های جامعه محیط‌بانان کشور و محیط‌بان منطقه غار ماهی‌کور آقای عیدی حیدری به نام Eidinemacheilus نام‌گذاری و ثبت شده است.

نبی‌اله قائدرحمتی معاون فنی  و دبیر شورای پژوهشی استان لرستان اظهار داشت: استان لرستان با وجود سازه‌های کارستی زاگرس و وجود حفرات زیرزمینی مرتبط با سازه‌های یادشده، یکی از مناطقی است که از ظرفیت بالایی برای تکامل و اشتقاق گونه‌های موجودات غارزی برخوردار است.

غار ماهی کور لرستان

یکی از نمونه‌های زیستگاه‌های زیرزمینی غار ماهی‌کور استان در بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد است که به عنوان اثر طبیعی ملی در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است.

در ادمه ایشان عنوان نمودند: متأسفانه علی‌رغم وجود تنوع زیستی و بوم‌شناسی غنی در سطح استان هنوز مطالعات کاملی از تنوع زیستی و بانک ژن طبیعی استان انجام نشده در حقیقت خلاء اطلاعات از وضعیت تنوع زیستی به ویژه ماهیان کور غار و کمبود پژوهش و تحقیقات مبتنی بر اصول علمی در این زمینه مشهود است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات ویژه و هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجوئی این مهم محقق شود.

آپارات گلونی را دنبال کنید

قائدرحمتی گفت: البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی  جهت حفاظت و حراست از این گونه‌ها انجام شده ازجمله احداث و تجهیز پاسگاه محیط‌بانی در داخل محدوده غار جهت حفاظت و کنترل گونه، نصب تابلوهای هشداردهنده و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی در بین جوامع بومی و محلی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی درخصوص گونه‌های ماهی کور غار از جمله (مطالعات پایه –مطالعات جامع و تفصیلی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور- حمایت از چندین پایان نامه دانشجوئی و…)

در پایان معاون فنی محیط زیست استان گفت: یکی از تهدیدات در غار ماهیان کور موضوع فرسایش دهانه غار و محیط بالادست و پیرامون آن به دلیل بی‌ثباتی تشکیلات زمین‌شناختی زیستگاه، نوع بافت خاک و توپوگرافی غاراست  و مشکل دیگر  کمبود نیرو در یگان حفاظت و محیط‌بانی جهت حفاظت از عرصه‌های طبیعی و ذخایر ژنتیکی در استان است که امیدواریم با توجه به ساختار تشکیلاتی مصوب، دستگاه‌های متولی همکاری لازم را جهت به‌کارگیری و جذب نیرو در محیط زیست استان به عمل آورند.

پایان پیام

کد خبر : 22677 ساعت خبر : 2:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22677
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات