گزارش تصویری/بوستان گفت‌و‌گو لبریز از موسیقی لری

شب‌های بوستان گفت‌و‌گوی تهران در هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان، پر از موسیقی و شور است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بوستان گفت‌وگو هر شب میزبان لرستانی‌ها و علاقه‌مندان به فرهنگ لرستان به‌ویژه موسیقی لری است.

گروه‌های موسیقی لرستان در این مجموعه هر شب به اجرای برنامه پرداختند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

گزارش تصویری گُلَوَنی از شب سوم این برنامه را ببینید.

انواع موسیقی در قوم لر
هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه، موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی.

موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه: شامل ترانه‌ها و آهنگ‌هایی است در وصال یا فراق معشوق مانند ترانه‌های هی لو، بینا بینا، کیودار یا نغمه‌های شیرین و خسرو، ساری خوانی، میربگی (میرونه) و ده‌ها ترانه دیگر که در مقام‌های مختلف موسیقی لری اجرا می‌گردد.
موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی: این سرودها بیانگر ارزش‌های حماسی و رزمی جنگاوران در میان ایل هستند. مانند جنگ لرو، دایه دایه یا مقام‌های موسیقی بدون کلام که در رزم‌گاه و مسابقه به کار رفته‌اند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره.

موسیقی و ترانه‌های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته‌است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تاکنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقام‌ها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و ده‌ها مقام دیگر.
موسیقی و ترانه‌های فصول: موسیقی و ترانه‌های ویژه فصول مختلف مانند برزه کوهی، ماله ژیری، کوچ بارو.
موسیقی و ترانه‌های کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و زنان ایلاتی، این ترانه‌ها به صورت فردی یا دسته جمعی خوانده می‌شود،

پایان پیام

عکاس: محمدجواد کامران‌فر

 

کد خبر : 23355 ساعت خبر : 8:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23355
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات