گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران می‌گردد

گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران می‌گردد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی از بازگشت گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه ۳۱ مرداد ماه در سالن فجر سازمان برگزار شد، گفت:  صدور حکم استرداد و بازگرداندن الواح هخامنشی در سومین دادگاه بین‌المللی مربوطه، دستاورد بی‌نظیر این سازمان و دولت یازدهم به شمار می‌رود.

وی افزود: این استرداد درمورد بزرگ‌ترین محموله اشیای تاریخی مسروقه ایران که همان الواح هخامنشی است، رخ می‌دهد.

سلطانی فر تصریح کرد: این الواح بنابه تصویب حکومت پهلوی اول به دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگو برای مطالعه تحویل داده شده بود، این مرکز آمریکایی برخلاف تعهدات، به جز بخش کمی از الواح در سه مقطع سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۵۰ و ۱۳۸۳، بخش بزرگی از آن را همچنان در اختیار داشته است.

گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران می‌گردد

وی ادامه داد: بهانه  برنگرداندن این آثار در سال‌های اخیر هم ادعای یک گروه از بازماندگان حادثه تروریستی ۱۹۹۶ در بیت‌المقدس است که مدعی بودند ایران در این حادثه دست داشته است و برهمین مبنا باید این الواح توقیف شده و به فروش برسد و از راه درآمد فروش آن به بازماندگان غرامت پرداخت شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: با پی‌گیری حقوقی در سه سال گذشته در سه دادگاه بین‌المللی مختلف، ادعای دخالت ایران در این ترور رد شد و در آخرین دادگاه در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۵ نیز حکم صادره دادگاه با این مضمون که «این الواح قابل فروش نیست و جنبه فرهنگی دارد و چون ادعای ترور رد شده الواح باید به ایران برگردد» به نفع ما صادر شد.

وی اضافه کرد: اگر دادگاه تجدیدنظر خللی ایجاد نکند، بزرگ‌ترین گنجینه میراث فرهنگی کشور پس از سال‌ها به ایران بازخواهد گشت.

پایان پیام

کد خبر : 23605 ساعت خبر : 10:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23605
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات