تغییر اقلیم باید اولویت ایران باشد

تغییر اقلیم باید اولویت ایران باشد

رئیس امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: ماموریت این شرکت کاهش مصرف سوخت برای جلوگیری از تغییر اقلیم در کشور است؛ در همین راستا این شرکت از سال ۹۳ سازوکاری را جهت اجرای پروژه‌های مرتبط با کاهش سوخت پیش‌بینی کرد تا این پروژه‌ها بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه‌ی شرکت نفت آغاز شوند. این موضوع در سال ۹۴ به عنوان یکی از مواد قانون رفع موانع تولید تعریف شد.

به گزارش گلونی: فراز سجده‌ای با اشاره به طرح‌هایی همچون جایگزینی اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌ها با خودروهای جدیدتر افزود: در بحث تغییر اقلیم، «افزایش کارآیی» بهترین راهکاری است که در طرح‌های حمل و نقل و بهینه‌سازی مصرف سوخت پیش‌بینی شده است. در نتیجه در همه این طرح‌ها با کاهش مصرف سوخت یا تغییر سوخت، میزان آلایندگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

وی در رابطه با عدم تطبیق خودروهای تولید داخل با استانداردهای زیست محیطی گفت: بحث برچسب مصرف انرژی خودروهای سبک در سال ۸۱ توسط شرکت بهینه‌سازی شروع شد. این برچسب که هم‌اکنون روی خودروهای داخلی زده می‌شود رتبه‌ی مربوط به مصرف سوخت این خودروها را نشان می‌دهد و طبیعتا هرچه این مصرف سوخت رو به بهبودی برود، منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای کمتری می‌شود.

کاری که شرکت بهینه‌سازی در این زمینه انجام داده، تدوین استانداردها و پرداخت هزینه‌های این تدوین است. پروژه‌هایی که از سال ۷۹ توسط شرکت بهینه سازی شروع شد با جایگزینی گاز طبیعی به جای بنزین منجر به بهبود قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

رئیس امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهینه‌سازی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای حرکت خودروسازهای داخلی در جهت رعایت این استانداردها وجود دارد، تصریح کرد: وظیفه‌ی نظارت بر اجرای صحیح این استانداردها بر عهده‌ی سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست است.

سجده‌ای افزود: علاوه بر استانداردهای تعیین شده برای خودروهای داخلی،شرکت بهینه‌سازی در تدوین استاندارد معیار مصرف صنایع فعالیت داشته که به عنوان مثال در این بخش ۳۲ استاندارد مربوط به معیار مصرف انرژی در صنایع گاز با همکاری شرکت بهینه‌سازی تنظیم شده است. همچنین سازمان ملی استاندارد با سازوکاری که برای نظارت بر اجرای این استانداردها پیش بینی کرده، از سال گذشته سازمان‌هایی را که در این معیارها قبول نشوند جریمه می‌کند.

وی در زمینه‌ی چشم‌انداز طرح‌های تغییر اقلیم در ایران در سال‌های آینده گفت: من فکر می‌کنم این موضوع یک چیز را می‌طلبد و آن این است که دولتمردان ما یک مقدار بیشتر روی این زمینه تمرکز کنند. تعهدی که ایران سال گذشته در کنفرانس پاریس به جامعه‌ی جهانی داده بسیار محافظه‌کارانه است. اگر برنامه‌هایی که سازمان‌ها اعلام کردند طبق پیش‌بینی‌ها اجرا می‌شد ما به رقم‌های بهتری می‌رسیدیم اما این اتفاق نیفتاد و ما به اراده‌ی بیشتری نیاز داریم.

فراز سجده‌ای ادامه داد: اگر سازمان‌ها به برنامه‌های خود عمل کنند رسیدن به نقطه‌ای که ما بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم به نظر من زیاد کار سختی نیست. این کار بسیار کمتر از چیزی است که سازمان‌ها در برنامه خودشان تعریف کرده‌اند. باید به بحث تغییر اقلیم اولویت بیشتری داده شود و اگر روی این موضوع تمرکز شود ما می‌توانیم به اهدافی که داریم برسیم.

پایان پیام

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 23899 ساعت خبر : 8:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23899
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات