مردم با تغییر اقلیم آشنا نیستند

مردم با تغییر اقلیم آشنا نیستند

محمدصادق احدی معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا در این زمینه در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: روز به روز بر اهمیت مسائل زیست‌محیطی در دنیا افزوده می‌شود و این مسائل امروزه به عاملی بسیار تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها تبدیل شده‌اند. در ایران امّا به نظر می‌رسد اهمیت این موضوعات چنان‌چه باید و شاید دانسته نشده و بسیاری از مسئولان امر هنوز به حساسیت موضوعاتی چون تغییر اقلیم پی نبرده‌اند؛ یکی از دلایل این موضوع این است که محیط زیست هنوز در ایران به مطالبه‌ای عمومی تبدیل نشده. در این میان رسانه‌های جمعی نقشی کلیدی در تبیین حساسیت این موضوع برای مردم دارند.

یک بخش از کار دولتمردان، برنامه‌ریزی کلان و نگاه به آینده است و بخش دیگر حل مشکلات روزمره‌ی موجود. در کشور ما به دلیل ساختارهای موجود و مشکلات عدیده‌ای که بیشترشان ناشی از فشارهای بیرونی است، مسائل و مشکلات روزمره بسیار زیاد است، بنابراین برنامه‌ریزی‌های کلان مقداری عقب‌تر می‌روند.

معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا افزود: مطالباتی که به مطالبه‌ی روزمره‌ی مردم تبدیل نشوند، به دلیل درگیری دولت در موضوعات متفاوت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و بخش تغییر اقلیم بر اساس تجاربی که ما داشته‌ایم هنوز به موضوعی که مطالبه‌ی مردم باشد، تبدیل نشده است؛ حتی می‌توانیم بگوییم که این بخش جز مطالبات مدیران تصمیم‌ساز هم نیست.

وی ادامه داد: مدیران تصمیم‌ساز در بسیاری موارد، اقداماتی انجام می‌دهند که در این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها هیچ‌وقت موضوعاتی مثل تغییر اقلیم در نظر گرفته نمی‌شود.

مردم با تغییر اقلیم آشنا نیستند

احدی ضمن اشاره به برگزاری چندین سمینار برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در طول سال از سوی دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه بودیم این که بود که ما در عمل نتوانستیم عموم مردم را که می‌خواستیم جامعه‌ی مخاطبین‌مان باشند، جذب کنیم.
وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که یا شیوه‌ی ارتباط ما با مردم خوب نبوده و یا موضوع تغییر اقلیم هنوز جز مطالبات روزمره‌ی مردم قرار نگرفته و برایشان اهمیتی ندارد تا بیایند و در این سمینارها مشارکت کنند.

معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا تصریح کرد: با پیگیری که ما در این زمینه انجام دادیم، متوجه شدیم که هنوز عموم مردم آشنایی چندانی با تغییر اقلیم و پیامدهای آن ندارند و تصورشان از این مسئله چیزهایی مثل سرد یا گرم شدن هوا و ریزش برف و باران است.

احدی با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در این زمینه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در رسانه‌ها داریم این است که رسانه‌ها به صورت تب‌وار به موضوع نگاه می‌کنند و هرگاه تب موضوعی بالا می‌گیرد، پیگیر آن موضوع می‌شوند و وقتی که تبش خوابید، موضوع فراموش می‌شود.

وی افزود: تغییر اقلیم از جمله موضوعاتی است که نباید به صورت تب‌وار به آن نگاه کرد چون موضوعی است که اگرچه نوسان دارد اما همیشه روندش صعودی است، لذا مشارکت رسانه‌های ما در پیگیری موضوع اگر نوسانی هم دارد، باز باید حرکتی رو به جلو باشد.

محمدصادق احدی ادامه داد: رسانه‌ها باید این موضوع را به صورت مسئولیت اجتماعی خود در نظر بگیرند و به طور مرتب پیگیر آن باشند تا بتوانند آن را به لایه‌های زیرین جامعه منتقل کنند. وقتی این موضوع به مطالبه‌ی عمومی مردم تبدیل شود، ناخودآگاه دولتمردان در مقابل آن عکس‌العمل نشان خواهند داد.
پایان پیام
گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 24322 ساعت خبر : 10:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24322
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات