ابتکار: محیط زیست در رأس امور است

ابتکار: محیط زیست در رأس امور است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر ابتکار با حضور در برنامه تلویزیونی روزآمد به مناسبت هفته دولت گفت: اگر حال و رفتار ما با طبیعت خوب باشد، حال طبیعت هم خوب است، وگرنه طبیعت سیلی می‌زند. طبیعت اگر قهر کند و واکنش نشان دهد، واکنش‌های زیادی می‌تواند نشان دهد. طوفان‌ها، سیل‌ها و… کوچک‌ترین واکنش‌های طبیعت هستند. ولی ما باید بیشترین تلاش‌مان را برای برقراری صلح و این آرامش داشته باشیم و تلاش کنیم فعالیت‌هایمان را در چارچوب آن قوانین و تعادل اجرا کنیم. اگر این کار را کنیم، طبیعت هم با ما آشتی می‌کند.

ابتکار با اشاره به آغاز کار دولت تدبیروامید، درباره توجه این دولت به محیط‌زیست گفت: از سال ۹۲ که دولت آقای روحانی سر کار آمدند، موضوع محیط زیست از وضعیت بی‌مهری درآمد و در رأس امور قرار گرفت. یعنی اولین کار دولت، مصوبه‌ای درباره دریاچه ارومیه و بحث محیط‌ زیست بود. یعنی دولت آن سازوکار مدیریتی که هشت سال تعطیل شده بود را راه انداخت و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دوباره تشکیل شد.

ابتکار ادامه داد: از جمله اقدامات مهم دولت ارتقای استاندارد بنزین بود و حذف بنزین‌های آلوده در پتروشیمی‌ها. این کار را تقریبا از اواخر سال ۹۲ با توجه سه مطالعه آغاز کردیم. یکی مطالعه شهرداری تهران که اعلام کرده بود میزان بنزن در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران بیشتر از میزان استاندارد است. یکی گزارش دانشگاه شهید بهشتی که دانشگاهیان مطالعه‌ای کرده بودند که همان موارد را نشان می‌داد و یکی هم گزارش وزارت نفت بود. البته در خود سازمان حفاظت محیط زیست هم گزارش‌هایی بود اما بایگانی شده بودند. به هر حال متاسفانه در دولت قبل متاسفانه در یک دوره‌ای و برای کمبود بنزینی که داشتند، میزان ترکیبات آروماتیک بنزین را بالا بردند که آثار و طبعاتش در شهرهای بزرگ ما کاملا مشهود بود.

ابتکار درباره فعالیت دولت برای هوای سالم برای تنفس شهروندان گفت: خوشبختانه دولت یازدهم سریع به این موضوع پی برد و آقای دکتر زنگنه این موضوع را پیگیری کردند و یکسری افراد کمک کردند و با پیگیری‌های این عزیزان، این موضوع بررسی شد. بحث بنزن برای ما واقعا مشهود بود و آقای مهندس زنگنه سریع نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از بهمن ۹۲ دستور توقف بنزین تولید پتروشیمی را دادند و به بنده گفتند که این موضوع کاملا متوقف شده و بعد تولید بنزین یورو ۴ تدریجا شروع شد، چون بالاخره توان تولید داخلی سخت بود و تحریم‌ها هم بود و این رویکرد باعث شد که به نتایج خوبی برسیم؛ یعنی گازوئیل استاندارد یعنی کم‌گوگرد بسازیم. علاوه بر این اتفاق خیلی مهمی که افتاد، این بود که خودروسازان یک تهدید خیلی جدی را در ارتقای خودرسازی‌شان داشتند. یعنی می‌گفتند چون بنزین استاندارد نیست، ما هم استانداردسازی نداریم که البته شروع به استاندارسازی کردند. ولی ما به‌طور مستمر تولید خودروها را پیگیری می‌کنیم و خیلی جدی هستیم در این موضوع و چند وقت یک بار اشاره می‌کنیم که فلان خودروها اجازه پلاک‌گذاری ندارند.

معاون رئیس‌جمهور درباره عملکرد سوخت مازوت نیروگاه‌ها گفت: همچنین با تعاملی که با نیروگاه‌ها و وزارت نفت داشتیم، بالاخره به نقطه‌ای رسیدیم که از ۴۳ درصد سوخت مازوت نیروگاه‌ها به ۹ درصد برسیم که تا آخر امسال آن را به صفر می‌رسانیم و همه آنها به‌ویژه آنها که در نزدیکی شهرها هستند همه از گاز استفاده خواهند کرد که بالاخره سوخت بهتری نسبت به مازوت است. آخرین آمار در تهران این گونه است در سه ماهه خرداد ۹۵ نسبت به ۹۴ روزهای پاکش ۷۷ روز بیشتر بوده است. تعداد روزهای پاک اصفهان هم سه برابر بیشتر شده است. دکتر ابتکار همچنین به فعالیت دولت در زمینه استاندارسازی خودورها، موتورهای برقی و ناوگان حمل‌ونقل شهری اشاره کرد و قول داد وضع کلان‌شهرها از نظر هوا روز‌به‌روز بهتر شود.

ابتکار با بیان این که تالاب‌ها نشانگر وضعیت زیستی هستند درباره وضعیت تالاب‌‌های کشور گفت: تالاب‌ها یکی ارزشمندترین اکوسیستم‌ها و ارزشمندترین زیستگاه‌ها برای تنوع زیستی در کشور محسوب می‌شوند. بین تالاب، رودخانه و… یک چرخه‌ای است به نام چرخه آب و بسیار مهم و اساسی است و اگر این چرخه آسیب ببیند، یک مشکل جدی به وجود می‌آید. به دلایل مختلف مثل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی به تالاب‌ها فشار می‌آورد؛ آخرین آماری که ما گرفتیم، حدود ۱۱۰ هزار چاه عمیق داریم که اثر جدی دارد و این‌ها بین ۱۱ هزار تا ۱۷ هزار میلیارد متر مکعب آب را می‌دزدند. در کشوری که منابع آب تجدیدشونده‌‌مان زیر ۱۰۰ میلیارد تخمین زده می‌شود، ما اجازه نداریم این‌ها را استفاده کنیم و حداکثر ۲۰ درصد را باید استفاده کنیم و اگر اوضاع بحرانی شود، حداکثر ۴۰ درصد را می‌توانیم استفاده کنیم، ولی الان ۸۰ درصد استفاده می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آقای رئیس جمهور برای بحث تالاب‌ها یک رویکرد بسیار دقیقی را ترسیم کردند و با رایزنی‌ها و کارهایی که شده بود، ما شروع کردیم روی تالاب‌ها و خودِ دریاچه ارومیه کارهای اساسی کردیم، چون این قضیه با الگوی کشاورزی ما ارتباط مستقیم ارتباط دارد و خوشبختانه یکی از رویکردهای خوب دولت آقای روحانی، توجه به بخش کشاورزی است که تسهیلات خوبی هم به کشاورزان می‌دهد. الان دریاچه ارومیه تقریبا به وضعیت خوبی رسیده است که تقریبا متر افزایش آب پیدا کرده است. علاوه بر دریاچه ارومیه، ما تالاب انزلی را داریم که در این دوره کارهای زیادی برای آن‌جا شده است. ما از نزدیک می‌رویم و گزارش کارها را می‌بینیم. در سال ۹۲ در هورالعظیم متوجه شدیم برخلاف نظر سازمان حفاظت از محیط زیست، آن شرکتی که آن‌جا کار می‌کرده، متاسفانه آب را از روی تالاب برداشته، سد زده و مانع ورود آب شده و جاده‌کشی و خیلی آسیب‌های جدی ایجاد کرده است. سریعا ورود کردیم و وارد مذاکره کردیم و از آقای زنگنه خواستیم نسبت به حذف آن‌جا اقدام کنند و برای حق‌آبه از آقای چیت‌چیان درخواست کردیم و خیلی تلاش جدی صورت گرفت و در نهایت می‌توانیم بگوییم دریچه‌ها واقعا شکسته شد و آب وارد آن‌جا شد و الان ۶۳ درصد مسئله تالاب هور‌العظیم حل شد و خدا را شکر هورالعظیم وضعیت خوبی دارد و بیش از هشت هزار هکتار آبگیری کامل شده و ما امیدواریم وضعیتش بهتر شود.

در تالاب هامون که بخشی از آن در افغانستان است هم کارهای زیادی انجام شد و ما الان داخل هامون سه نوبت آب سیلاب داریم و تقریبا از سال ۹۳ این دارد اتفاق می‌افتد و هامون دارد حق آبه هیرمند را می‌گیرد. مشکلات البته هنوز خیلی زیاد است، ولی وضعیت هامون نسبت به آن شرایطی که رها شده بود، خیلی بهتر است. همانطور که می‌دانید در سال گذشته هامون ثبت بین‌المللی شد.

ابتکار درباره محیط‌بانان و ماجرای حمل سلاح گفت: محیط‌بانان ما خط مقدم دفاع از حریم طبیعت هستند و اجازه حمل سلاح دارند. حمل سلاح هم براساس آیین‌نامه‌ای که مشترک است، بین همه دستگاه‌های انتظامی و یگان‌ها و طبق آن آیین‌نامه هم می‌توانند بر اساس آن ضوابط برای دفاع از خودشان از اسلحه‌ استفاده کنند. بنابراین بعضی اوقات صحبت‌هایی می‌شود که محیط‌بانان نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند؛ البته من عرض می‌کنم که چرا می‌توانند از خودشان دفاع کنند. کاری که ما در این دوره کردیم، یک برنامه‌‌ریزی منسجم برای محیط‌بانان انجام دادیم که شأن محیط‌بان در نزد مردم مشخص شود و کارهای خوبی شد و اتفاقات خوبی افتاد. آموزش‌های تخصصی را برای محیط‌بانان اجرا کردیم و محیط‌بانان در یک دوره فشرده دو، سه هفته‌ای آموزش‌های لازم را دیدند. متاسفانه در بین محیط‌بانان کسانی را داشتیم که سال‌ها محیط‌بان بودند و آموزشی ندیده بودند. پارسال در بحثی که در دولت ارائه شد، وضعیت ناگوار معیشتی مردم استان مطرح شد و شرایط سخت و دشوار آن‌ها؛ دولت سه هزار امتیاز را برای محیط‌بانان پذیرفت و الان بعضی از آن‌ها شرایط ویژه را دریافت می‌کنند و می‌توانیم بگوییم گام‌های خوبی برای آن‌ها برداشته شده؛ گرچه الان پیگیر هستیم و می‌دانیم که کمبود خودرو و موتورسیکلت و… هنوز هم هست. امیدواریم که وضع بهتر شود و بتوانیم وسیله‌های جدید برای محیط‌بانان تهیه کنیم. ما سالانه داریم مراسم روز محیط‌بان را می‌گیریم و برگزار می‌کنیم و امسال هم در حرم رضوی مراسم را برگزار کردیم. البته در حرم امام هم برگزار کردیم و دو تا مراسم داشتیم. ما الان برای محیط‌بانان تلاش می‌کنیم که واقعا مشکل نداشته باشند. یک صحبت خوبی را مقام معظم رهبری کردند که سرلوحه کارهای ما با دستگاه‌های دیگر است. جرم‌انگاری تخلفات محیط زیست را بسیار تاکید کردند و از آن موقع همکاری ما با قوه قضائیه بسیار خوب شده و آقای لاریجانی دستورهای خوبی را دادند و از جمله دستورهایی که مقام معظم رهبری دادند، بسیار دلگرمی برای ما بود. خیلی این ۱۵ محور روشن و دقیق است و از این جهت هم ما خیلی خوشحالیم و همه تلاشمان را داریم که ان‌شاءا… بتوانیم بر طبق این سیاست‌ها و این نگاه بلندی که وجود دارد، وضع بهتری برای محیط زیستمان رقم بزنیم.

دکتر ابتکار با تشکر از رسانه‌ها در حفاظت و توجه به محیط زیست گفت: احساس آرامش یکی از بهترین ارمغان‌هایی است که طبیعت می‌تواند به انسان بدهد و دکتر می‌تواند تجویز کند که ما یک ساعت در طبیعت قدم بزنیم. در حفاظت از یوز ایرانی هم بیمه دانا کار خیلی بزرگی کرد. من اسم می‌برم، برای این‌که قدردانی کنیم. الان اگر پلنگ حمله کند و به دام و احشام در جایی خسارت بزند، این خسارت پرداخت می‌شود و این کار در بوشهر صورت گرفت. و خیلی‌ جاهای دیگر بخش خصوصی دارند می‌آیند و کمک می‌کنند. من دیدم که یکی از مراکز تجاری بیلبورد زده بود که حیوانات را شکار نکنید. واقعا دستشان درد نکند. درود بر این انسان‌های شریفی که کمک می‌کنند و احساس مسئولیت می‌کنند. همین طور تشکر می‌کنم از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد. تشکل‌هایی داریم مثل افراد رفتگر، پزشکان و… که می‌روند و پسماند جمع می‌کنند. درود بر شما، دستتان درد نکند. تشکر می‌کنیم و این‌که این کارها، کارهای فوق‌العاده است که نشاندهنده جایگاه والای انسانی است؛ این‌که انسان افتخار می‌کند به چنین شهروندانی که زحمت می‌کشند. یک مقدار ما فراتر از خودمان را ببینیم، چون محیط زیست برای انسان است و خیلی کارهای زیادی داریم در بخش خصوصی می‌کنیم.

امروزه ما به محیط زیست می‌توانیم به‌عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم و اگر نکنیم، هزینه‌هایی را برای ما به وجود می‌آورد که باید برویم در بحث درمان و موارد اینچنینی. زندگی صدها هزار نفر از افراد به بخش کشاورزی مربوط است. از زمانی که تالاب گاوخونی خشک شده، کشاورزی ما هم رو به نابودی است. خیلی باید روی این قضیه کار کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 23796 ساعت خبر : 6:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23796
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات