تغییر اقلیم ایران را گرسنه می‌کند

تغییر اقلیم ایران را گرسنه می‌کند

معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: تغییر اقلیم دو رویه دارد، یک رویه‌ی آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که مثل پیشگیری می‌ماند و رویه‌ی دوم شامل سیاست‌های سازگاری است که نظیر درمان یک بیماری است. از آن جایی که همیشه پیشگیری ارزان‌تر از درمان است، ما باید در استراتژی‌هایمان وقت، انرژی و هزینه‌ی بیشتری برای پیشگیری در نظر بگیریم؛ البته این به معنای انجام ندادن اقدامات سازگاری نیست.

محمدصادق احدی افزود: پیشگیری علاوه بر اینکه از وقوع آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم در بلند مدت جلوگیری می‌کند، برای ما درآمدزاست زیرا عمده‌ی اقداماتی که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد، مربوط به بخش انرژی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است و هر اقدامی که منجر به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی شود، توان صادراتی سوخت‌های فسیلی کشور را افزایش می‌دهد و به این ترتیب منجر به درآمدزایی می‌شود.

وی در خصوص آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم ادامه داد: ایران تمامی مشخصه‌هایی را که در کنوانسیون تغییرآب و هوا برای کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییر اقلیم ذکر شده، داراست؛ از جمله اینکه ایران نواحی خشک و نیمه خشک و کوهستانی دارد، بخش عمده‌ای از درآمدش به کشاورزی، دامداری و دامپروری وابسته است، به دریاهای آزاد دسترسی دارد و تاسیسات بسیار زیربنایی و اساسی ما در سواحل این دریاها قرار دارند و از همه مهم‌تر اینکه اقتصاد ایران وابسته به استخراج، اکتشاف، فرآورش و صادرات نفت و سایر فرآورده‌های نفتی و سوخت‌های فسیلی است.

احدی در پاسخ به این سوال که تغییرات آب و هوا در کدام بخش بیشترین آسیب را به کشور وارد خواهد کرد، اظهار داشت: برای رتبه‌بندی ما باید چند پارامتر را در نظر بگیریم از جمله: اشتغال، درآمد ناشی از آن بخش، تحت تاثیر قرار گرفتن سایر بخش‌ها در اثر آسیب رسیدن به آن بخش وغیره با توجه به این پارامترها می‌بینیم که بخش کشاورزی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های کشور است.

تغییر اقلیم ایران را گرسنه می‌کند

معاون دفتر طرح ملی تغییر آب و هوا در زمینه‌ی آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم در بخش کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که سهم بالایی در اشتغال دارد و چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است و حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی است. بنابراین این بخش از دو منظر اجتماعی و اقتصادی اهمیت دارد. اگر آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم منجر به عدم تولیدات کشاورزی و اشتغال در این بخش شود، کسانی‌که در بخش کشاورزی مشغول بوده‌اند و عمدتا در روستاها سکونت داشته‌اند به شهرها مهاجرت می‌کنند و ما با معضل حاشیه‌نشینی در شهرها و پیامدهای اجتماعی ناشی از آن مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: موضوع بعدی بحث امنیت غذایی است؛ اگر در بخش کشاورزی مشکلی به وجود بیاید، عملا با عرضه‌ی ناپایدار محصولات کشاورزی در داخل مواجه خواهیم شد و باید حجم عظیمی از درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای ارزی خود را به واردات اختصاص دهیم.

احدی ضمن اشاره به اهمیت منابع آبی برای بخش کشاورزی، اظهار داشت: تغییر اقلیم با افزایش دما منجر به تبخیر و تعرق بیشتر و کاهش نزولات می‌شود که این موضوع دسترسی ما به منابع آب سطحی و زیرزمینی را دشوار می‌کند؛ بنابراین در بخش منابع آب ما با مشکل تهیه و عرضه‌ی آب کافی به بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد، از طرف دیگر با افزایش دما و به پیامد آن افزایش تبخیر و تعرق، میفیت و کمیت آبهای سطحی کاهش یافته و به تبع آن هزینه های تصفیه و تامین آب شرب نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

گفت‌و‌گو: سیدعماد موسوی

پایان پیام

کد خبر : 24407 ساعت خبر : 12:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24407
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات