تلاش برای ثبت جهانی شیشلیک

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از ثبت ملی غذای شیشلیک که غذای متعلق به شهرستان طرقبه -شاندیز است، باید متولیان برای ثبت جهانی این اثر ناملموس نیز اقدام نمایند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد دهقانی در این زمینه اظهار کرد: ثبت ملی شیشلیک درفهرست آثار ناملموس کشور نمادی از جایگاه شاندیز در عرصه گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه شیشلیک نماد صداقت مردم شاندیز با گردشگران داخلی و خارجی است، افزود: کیفیت و کمیت این غذای ویژه که بومی همین منطقه است طی گذشت سال‌ها نه تنها تغییری نکرده است بلکه به مراتب افزایش نیز داشته است.

دهقان بیان کرد: اگرچه همه گردشگران و مردمی که به شاندیز سفر می‌کنند برای خوردن غذای شیشلیک و با آگاهی نسبت به این غذا نیامده اند اما با هدف تفریح و گردشگری سالم به این منطقه سفر می‌کنند.

دهقان افزود: بیش از آنکه مسئله غذا مطرح باشد، مهمان‌نوازی و احترام مردم شاندیز برای گردشگران داخلی و خارجی و نوع و نحوه برخورد با آنان است بنابراین همین امر موجب شده تا نام و جایگاه شهرستان طرقبه و شاندیز آوازه شده باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از طرف دیگر مردمان شهرستان طرقبه و شاندیز کاملاً متدین و مذهبی هستند و همین مسئله موجب شده جاذبه‌ای برای رفت و آمد گردشگران با فرهنگ‌های مختلف به این منطقه ایجاد شود.

وی بیان کرد: مذهبی بودن مردم این دیار موجب ایجاد امنیت شده و به جرات یکی از مناطق گردشگری امن در کشور محسوب می‌شود.

دهقان گفت: برگزاری مراسم مذهبی متعدد و نیز شمار زیادی از مساجد در منطقه و شهرستان نشان از تدین مردم منطقه دارد.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری حلال نیزگفت: قطعاً محصول خوراکی که به دست مردمی متدین تهیه و تولید می‌شود و به شدت مورد علاقه همه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد از سلامت و امنیت غذایی بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: به همین دلیل شیشلیک به‌عنوان نمادی از گردشگری حلال در منطقه می‌تواند معرفی شود ضمن اینکه خواهشمندیم متولیان عرصه گردشگری و میراث فرهنگی که از تلاشهای آنان برای ثبت ملی این غذا در قالب آثار ناملموس ملی تلاش کرده‌اند، تقاضا داریم برای ثبت جهانی این غذا نیز اقدام نمایند.

دهقان افزود: جشنواره ثبت ملی مهارت پخت شیشلیک شاندیز که در روز ۱۶ شهریور ماه جاری برگزار می‌شود می‌تواند فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان باشد.

پایان پیام

کد خبر : 24645 ساعت خبر : 10:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24645
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات