جدایی نادر از سیمین در رده نهم فیلم‌های برتر قرن

نام سه فیلم ایرانی در بین ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم از دیدگاه ۱۷۷ منتقد بین‌المللی دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شبکه جهانی  «بی‌بی‌سی» با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان فهرستی جدید از ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم منتشر کرد.

در فهرست یکصد فیلم برتر قرن بیست و یکم نام سه اثر ایرانی به چشم می‌خورد. دو فیلم از عباس کیارستمی کارگردان برنده نخل طلای کن و یک فیلم از اصغر فرهادی که جایزۀ اسکار را در کارنامۀ کاری خود دارد. در این فهرست «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در رتبه نهم و دو فیلم «کپی برابر اصل» و «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی در رده ۴۶ و ۹۸ جای دارند.

در این نظرسنجی، فیلم «جاده مالهالند» (۲۰۰۰) ساخته تحسین‎‏شده «دیوید لینچ» را در جایگاه نخست برترین‌ فیلم‌های قرن ۲۱ میلادی انتخاب کردند و پس از آن نیز دو فیلم «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۱) از «وونگ کار وای» و «خون به پا خواهد شد» ساخته «پل توماس اندرسون» (۲۰۰۷) در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.نام انیمیشن «شهر اشباح» اثر  هایائو میازاکی در رده چهارم برترین فیلم‌های قرن حاضر دیده می‎شود.فیلم «پسر بچگی» به کارگردانی ریچارد لینکلیتر هم در رده پنجم این فهرست است.

 در این فهرست نام برخی کارگردان‌ها بیشتر تکرار شده است. وس اندرسون، کریستوفر نولان، میشائیل هانکه، آپیچاتونگ ویراستاکول، پل توماس اندرسون و برادران کوئن هر کدام سه فیلم در این فهرست دارند.

در این فهرست، سال ۲۰۱۲ میلادی محبوب‌ترین سال است؛ چرا که ۱۰ فیلم از جمله «عمل کشتن» و «موتورهای مقدس» که میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار گرفته‌اند، در این سال ساخته شده‌اند، ضمن این که ۹ محصول سینمایی سال ۲۰۱۳ میلادی چون «دوازده سال بردگی» و «آب گر‎م‎ترین رنگ است» نیز در این فهرست جای گرفته‌اند.

«جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی که که جایزه اسکار و گلدن‌گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرده‎است، این روزها در گروه هنروتجربه در حال اکران است.

پایان پیام

کد خبر : 23717 ساعت خبر : 10:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23717
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات