خبری کذب درباره انقراض یوز ایرانی

خبری کذب درباره انقراض یوز ایرانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی امروز خبری کذب درباره تعداد یوزایرانی در فضای مجازی منتشر شده است. خبر کذب این است: «براساس آمار انجمن یوزپلنگ ایرانی فقط دو یوز ماده در کشور هست. اگر زمستان امسال جان سالم به درنبرند؛ یوز در سال ۹۵ منقرض می‌شود.»

نوید قلی‌خانی مدیر برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ درباره این خبر به گلونی گفت: در نشست خبری‌ انجمن یوزپلنگ ایرانی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «وضعیت بحرانی یوزپلنگ آسیایی» برگزار شد کارشناسان گفتند که با ادامه روند کنونی حفاظت، یوزپلنگ آسیایی تا انتهای دهه ۹۰ منقرض خواهد شد. همچنین اعلام شد پایش‌ها برای جمع آوری اطلاعات جامع از آخرین وضعیت یوز همچنان ادامه دارد. پس خبر با تیتر «یوز در سال ۹۵ منقرض می‌شود» کذب است و سندیت ندارد.

خبری کذب درباره انقراض یوز ایرانی

به گزارش گلونی این جانور سالیان نه چندان دور در مناطق بیابانی کشورهای منطقه، از عربستان تا هندوستان زندگی می‌کرد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که کمتر از ۷۰ یوزپلنگ تنها در ایران وجود دارد. یوزپلنگ آسیایی در رده بندی اتحادیه جهانی حفاظت در رده شدیدا در خطر انقراض جای دارد. یوز دارای سر کوچک، دست و پای بلند و کشیده، کمر باریک، سینه بزرگ، دم بلند و کلفت، گوش‌های کوچک و گرد، سطح بدن پوشیده از موهای نخودی رنگ تا زرد کم رنگ که در قسمت‌های زیرین بدن سفید می‌شود است. خال‌های کوچک، سیاه و توپر، دو نوار سیاه رنگ از گوشه چشم تا دهان (خط اشک) دارد. پنجه‌های آزاد با ناخن‌های غیرقابل جمع شدن آن یکی از مهمترین وجوه تمایز یوزپلنگ از سایر گربه سانان است. برای سریع دویدن تکامل یافته، بطوریکه سریعترین پستاندار خشکی جهان نام گرفته است. از ۵۰۰۰ سال پیش توسط انسان برای همراهی در شکار تربیت می شده است.

پایان پیام

کد خبر : 24121 ساعت خبر : 11:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24121
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات