ریشه‌های موسیقی لرستان بررسی می‌شود

ریشه‌های موسیقی لرستان بررسی می‌شود

نشست خبری ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» بامحوریت موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی صبح امروز در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ابتدای این نشست محسن سلیمانی مدیر فرهنگ‌سرای ارسباران در خصوص فعالیت‌های این فرهنگ‌سرا گفت: رسالت فرهنگ‌سرای ارسباران در ۲۰ سال  فعالیت تخصصی، پرداختن به فعالیت‌های هنری بوده است. و در این مدت توانسته به طور تخصصی در حوزه‌های مختلف هنری مثل موسیقی فعالیت‌های شاخص و مطلوبی را انجام داده است.

وی افزود: یکی دیگر از تلاش‌های این فرهنگ‌سرا در حوزه موسیقی، برگزاری ویژه برنامه “خنیاگران سرزمین مادری” است که تلاش می‌کند در هر فصل به موسیقی‌شناسی هر یک از اقوام ایران بپردازد.

به گفته سلیمانی نخستین همایش خنیاگران سرزمین مادری، موسیقی‌شناسی استان لرستان است که ۵ و۶ مهرماه با حضور اساتید و هنرمندان پیشکسوت و جوان لرستان برگزار می‌شود که هدف آن شناسایی موسیقی و شناخت ریشه‌های موسیقی لرستان است.

ریشه‌های موسیقی لرستان بررسی می‌شود

مدیر فرهنگ‌سرای ارسباران در ادامه گفت: در شب اول یعنی ۵ مهر علی‌اکبر شکارچی به معرفی بخشی از موسیقی لرستان که کم‌تر شناخته شده است می‌پردازد؛ تنبورنوازی لرستان که قدمت طولانی دارد در این همایش مورد برسی قرار می‌گیرد؛ همچنین تک‌نوازی، دو نوازی و گروه نوازی را خواهیم داشت و قرار است از فرج علیپور و علی‌اکبر شکارچی تقدیر شود.

سلیمانی در خصوص برنامه‌های شب دوم این همایش اظهار داشت: در شب دوم ۶ مهر تک‌نوازی تنبور لرستان را خواهیم داشت .سخنران آن شب فریدون شهبازیان و قرار است از ایرج رحمانپور و درویش‌رضا منظمی تجلیل شود.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ تاکید کرد: یک اثر هنری زمانی مانا و جاودان می‌شود که با مباحث حکمی در ارتباط باشد. و زمانی که هنرمندان با چنین نگرش و نگاهی همرراه بودند اثر آنان ماندگار شده است.

در ادامه نشست علی‌اکبر شکارچی، نوازنده کمانچه ایرانی آهنگساز و استاد موسیقی سنتی در خصوص ویژگی موسیقی استان لرستان گفت: جای خرسندی است که قوم لر با حمایت هنرمندان این استان توانسته به سطحی برسد که بتواند موسیقی خود را در کشور ارائه کند. موسیقی استان لرستان تاریخ و پیشینه‌ای طولانی دارد. اگر چه قبل از انقلاب این موسیقی به رسمیت شناخته نشده بود اما اکنون به رسمیت شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. این اتفاق خوبی است که برای موسیقی لرستان رخ داده است.

وی افزود: در این استان دو نوع موسیقی وجود دارد: نخست آن موسیقی که پیشکسوتان اجرا می کنند و دوم موسیقی نسل جدید است. ما با این پیوستگی کار خود را ادامه می‌دهیم. موسیقی محلی وسنتی به دو خانواده می‌مانند که در کنار هم قرار گرفته‌اند و بدون هم نمی‌توانند ادامه دهند. این جشنواره اتفاق مبارکی برای قوم لر و استان لرستان است.

این آهنگساز در خصوص وضعیت موسیقی استان لرستان گفت: در این استان موسیقی مانند زبان مادری سینه به سینه منتقل می‌شود یعنی تمام کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند از کودکی با  موسیقی همراه بودند. پس می‌توان گفت موسیقی این استان قدمت طولانی دارد. موسیقی‌دانی که موسیقی را سینه به سینه پیش نبرده است نمی‌تواند در کار خود موفق باشد.

وی افزود:وقتی استاد شاه‌میرزا مرادی فوت کردند همه گفتند سرنانوازی مرد ولی شک نکنید که موسیقی این استان همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد .

وی خاطر نشان کرد: درطول تاریخ ایران مردم نگاه خاصی به موسیقی محلی داشتند؛ مردمی که حافظ و مولانا و… دارند غیر ممکن است که دنبال موسیقی محلی نباشند.

در ادامه رضا پرویززاده گفت: یکی از ویژگی‌های این همایش این است که به اصالت و قدمت موسیقی استان لرستان می‌پردازد، این ویژه برنامه کمک می‌کند تا نوازندگان این استان پیشینه موسیقی استان لرستان را معرفی کنند.

وی در پایان گفت : معمولا موسیقی بخش مرکزی استان لرستان شناخته شده است ما در این دو شب موسیقی دو منطقه دیگر از این استان را خواهیم شنید. نوازندگان تنبور لرستان ویژگی بارزی دارند که آنها را از بقیه جدا می‌کند. ساز بلور هم یکی از سازهای معروف استان لرستان است ، این ساز موسیقی چوپانان است  که در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 25505 ساعت خبر : 7:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25505
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات